1031:a på 142
1031:a på 142
Hejsan jag hittade en tråd förut om 1031:a på 140 men hittar den inte längre... Aja nu frågar jag; Vad krävs för att kunna montera en 1031:a på en volvo 142 `?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en 164 axel, den passar typ rakt av vad jag vet.
plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.Bjoern_ skrev:ok... så det är inte jättesvårt å sätta in en sån ... nu när jag liks är igångvad krävs för att montera 240 TIC bromsar på 142 fram? (bak lär det ju passa rakt av då 1031 från 240 ska dit)
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:P
Håller inte tillgången på skivor och ok till 164an att trytaDanneICE skrev:Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.Bjoern_ skrev:ok... så det är inte jättesvårt å sätta in en sån ... nu när jag liks är igångvad krävs för att montera 240 TIC bromsar på 142 fram? (bak lär det ju passa rakt av då 1031 från 240 ska dit)
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:P


J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man tur så kan man hitta Ok på nån skrot eller hos någon privatperson.Whiplash skrev:Håller inte tillgången på skivor och ok till 164an att trytaDanneICE skrev: Skulle jag vara du skulle jag leta upp Bromsok från en 164 fram och sätta dit med 164:ans skivor.
Jag kommer stoppa 1031:axel på min 142 så det blir ju 240 bromsar bak och 164 fram. Ska nog gå att stanna ganska bra då:Pdärför väljer man 240 varianten
Ska visst nästan passa rakt av med några distansbrickor vid oken (Hörsägen)
Jerry Lundgren skrev:Om man tar den från en 240 har jag för mig att det räcker med att förlänga de övre stagen de undre är nog samma som 140. Sitter inte panhardstaget lite olika på 140 å 240 också?plockar man de från en 240-740 måste fästerna svetsas över från 142.
///Jerry Lundgren
kan någon med säkerhet styrka detta!?
är ute efter "bättre" axel än org. på 142:an & 1031:an vore ju guld om det skulle vara så simpelt.
mvh johan
vita 142:or går fortast
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
För att sätta 240 bromsar på 140 får du fräsa av lite på oken (eller spindlarna) På anläggningsytan mellan ok och spindel så att säga.
Annars hamnar inte skivan i mitten.
Annars hamnar inte skivan i mitten.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ

bonus: krænghammer fra 240 passer rakt av= justering av kjøregenskaper på bilen


caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar, jag förstår inte riktigt tyvärr, men det verkar som om du pratar om bakbromsar?
Jag pratar om fram.
De passar som sagt efter lite avfräsning, oken hamnar lite långt ut på skivan, men inte så farligt.
Men lite större skivor hade inte gjort något
Jag vet inte hur slangarna stämmer, jag körde inte med org.
Jag pratar om fram.
De passar som sagt efter lite avfräsning, oken hamnar lite långt ut på skivan, men inte så farligt.
Men lite större skivor hade inte gjort något

Jag vet inte hur slangarna stämmer, jag körde inte med org.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ