köra MK3 på bana

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
knotan
Forumsberoende

köra MK3 på bana

Inlägg av knotan »

tetsar slänga ut en tråd här på proffsforumet :hihi:

har kört min supra MK3 årmod 89 på bana nu vid ett par tillfällen.

motorn är inte spciellt trimmad i dagsläget, men det blir ändå mycket fort varmt.

problem 1,
bromsarna är alltså nya fräscha orginalgrejjor. skivor som är inkörda å svarvade en ggn för å få ur spännningarna,
genomgångna OK, dvs rengjorda å uppsmörjda osv.
nya belägg typ ferodo sport lr va dem hette, lite hårdare än orginal iallafall.
systemet helt tömt å nya 5.1 vätskabn av lite dyrare kvalisort,

bromsarna tar kalasbra å har alödrig några som helst bekymmer på gatan, men efter 5-6 varv på banan så börjar de bli väldigt varma,. man ser att det ryker om dem när man kör sakta å det luktar väääldigt varmt, bromsarna blir lite svampiga men tar fortfarande bra, när man kör in i depån så ryker dte rätt duktigt å dt går inte att nudda skivorna pga värmen.

frågan är då om det är nya pizzatallrikar och 6-kolvsok som gäller för å komma tillärätta??
det jagh tänkte på är att gå på med rediga rejsbelägg som tar värmen bättre å byta till stålomspunna bromskablar, sen helt enkelt leva med att man får svarva om skivorna ett par ggr per säsong och byta vätskan lite då och då.

funderar med på om man skulle fräsa till nån form av kylvingar i alu med flänsar på att fästa i bulten till bromsoken, dvs typ vingar ut mot fälgbanan som får avleda lite värme. skulle det kunna hjälpa eller skulle de göra försvinnande lite skillnad??

visst har ju bromsverkan mycket med bromsteknik att göra, (vilket jag säkert gör helt fel när jag kör) och nya bromsar går ju på från 10k å uppåt, bara för fram :thumbdown:

problem 2

motorn går upp i temp efter ungefär lika många varv som bromsarna.
har slängt orginalkylaren å ersatt med en ny kylare från en volvo 850 t5, fläktar är två nya, modell stooora,
kylaren kyler då mao även oljan numera, som en värmeväxlare.
går inte att få dit vare sej högre eller bredare kylare, skulle evntuellt gå dit en något tjockare om man skaffade mindre fläktar.

tanken är om man skulle dra fram slangar från där det går in till kupevärmen normalt sett tilll en till kylare nånstans mellan IC och vattenkyl. typ nått halvstort,
kupevärmen är redan dän-monterad så, slangarna skulle hålla en innerdiameter av 18mm i så fall. är det tillräckligt grovt för att göra nån igentlig skillnad??
om inte annat så får jag ju en större mängd vatten i systemet å det borde ju bara vara possetivt?

sen blir det nog nått form av luftning av motorhuven, antingen å hissa upp huven i bakkant å flytta luftinrtagen till kupeen till bakifrån bilen, eller att borra ur kanaler mot innerskärmar å ut mot hjulhusen för lite mer friksluft till motorutrymmet..

nån som har ideer. ?? är inte snål på så vis (det kostar mycket pengar ändå) men håller för det gärna kostnader nere så mycket det går :thumbright:
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

Hehe, här kommer mina amatörtips. :roll:

Kan du leda mer luft till bromsarna via t.ex. slangar från fronten så att kylningen förbättras? Hur stor skillnad det gör har jag sett debatteras, men det skadar iallafall inte samt är (relativt) billigt.

Vad gäller kylning av motor så är förbättrat luftflöde naturligtvis bra även där. Att hjälpa genom att ge den varma luften under huven vägar ut är bra, att placera öppningarna rätt är värre; T.ex. har bilar normalt ett övertryck i övergången mellan huv och vindruta, så att lätta huven i bakkant för att släppa ut varmluft fungerar inte nödvändigtvis bra. Enklast brukar vara att kopiera lösningar från någon med en likadan bil som har lyckats väl med kylningen.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

har funderat lite mer nu.
blir iallafall en kylare till i fronten typ nånstans, (finns rätt gott om plats) å dra slangar till kupevärmen, det borde lösa det värsta vattenproblemet, tillsmassans med lite luftning i huven eller på sidorna då som sagt.

ang bromsarna så htöänker jag såhär.

såg att det finns hålborrade/slitsade skivor rätt billigt från staterna (får 4 st inkl frakt för ungefär samma pris som 1 orginalskiva på mekonomen :lol: )
är ju rätt osäker kvalitet på dem, men även om jag måste riktsvarva dem efter 10 mil så är det billigt...

sen dit med stålomspunna slangar, upptäckte idag att orginal slangar är ungefär lika stabila som sega råttor när bromsarna är varma.

sen tar jag å sätter dit de värsta rejsplattorna som jag hittar, så dem tål värmen iallafall...

va tror ni om det??
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Japp. Riktiga racebelägg och luftkylslangar till bromsarna räcker oftast väldigt långt. Sen är det ju också så att själva bromstekniken gör väldig skillnad också (inte för att jag vet hur du kört på något vis). Man ska stampa till hårt och kort, precis på gränsen att det låser. Gör man längre något mjukare inbromsningar så blir bromsarna varmare.

Slitsade skivor gör inga underverk men det blir ju något bättre även av det så är priset rätt så... Hålborrade ska man helst undvika då det kan uppstå sprickor runt hålen.

Själv körde jag RX-7 i Roadsportserien med originalbromsar utan problem. Hade Hawks racebelägg (black) vilka höll hur bra som helst. På Mantorp smälte färgen på fälgarna och började brinna av värmen (funktionärerna blev lite oroliga) men jag tappade aldrig bromsverkan. Märkligt nog kokade aldrig bromsvätskan heller men å andra sidan så såg jag ju till att alltid ha färsk vätska.
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

ofan då dår jag nog välja dem som enbart ör slitsade då kanske.
men i övrigt borde väll borrade skivor va bättre för kylningen??
känns som om det borde bli lite mer "turbulens" i skivan ju mer ventilation det är??

jag har nog ärligt talat kört rätt mjukt på beomsen ganska långt innan kurvan bara ifall att bromsarna inte skulle ta som dem ska så man har lite tid å få den på sladd,
kanske är just det som har vart problemet, att jag kört lite för mesigt med dem helt enkelt :doh:

har spanat lite nu å det enda som jag kunde få hem med relativt kort varsel, dvs de enda jag hitta på butik i stan va EBC redstuff, får väll se hur pass det funkar.
ska nog lämna oken på helrenovering på en firma här i stan å sammtidigt får dem byta till stålomspunna kabel i fram.

har hittat en kylare å sätta framför den kylaren jag har idag.
finns nästan 1dm mellan kylaren fram till IC så blir en till kylare som är ca 40*40 cm å sen drygt 6 cm tjock.
borde göra en hel del skillnad tycker jag :thumbright:
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

EBC har väl inte bästa ryktet tyvärr men du kan ju alltid testa. Själv hade jag som sagt Hawk med gott resultat men de finns nog inte att få tag på i Sverige utan då får man beställa från USA.

Har du kollat med PEAN? De brukar kunna ha "riktiga" belägg till de flesta bilar.

Om du vill läsa mer om skivor, belägg, slitsning och borrning så gå in på www.rejsa.nu/forum och sök lite. Finns massor!
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

har tagit kontakt med PEAN nu så får se va dem rekomenderar
Skriv svar