Volvo 140 V8

En liten presentation av er själv (frivillig)
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Volvo 140 V8

Inlägg av Westrin »

Jag heter Westrin och bor i Hälsingland och har skruvat Volvo i hela mitt liv.
Här kommer lite bilder på vad som är tänkt att komma ut på vägarna 2008 besiktigad och klar.
Bilen är en 142 GL -74 som jag tänker hiva ner en Cheva 305:a + TH350 låda i.
Det som står på tur här näst är urkapning av innerskärmar tack vare att Volvo inte såg till att göra plats för headers, och sedan montering av båge samt ihopsättning av motorn.
(Hoppas att jag platsar på detta forum fast det inte är en turbo.)


Mvh.
Senast redigerad av Westrin den ons okt 03, 2007 11:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ballt bygge!

Hur tänkte du dej stuket på bilen sedan. Strikt orginal eller vad.

Själv är jag lite svag för sleeperstuket.

Hoppas det går smidigt med besiktningar.

Vad kräver SFRO att du gör med bilen för att montera v8?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 140 V8

Inlägg av mattias »

Westrin skrev:(Hoppas att jag platsar på detta forum fast det inte är en turbo.)
Allt som är fränt platsar, så det här är helt rätt. :thumbright:

Driddler : Jag håller med, det är snyggt med ett sleeperstuk så man inte anar vad som gömmer sig.

Blir det en riktigt trött 305a så den går att besikta lätt med tanke på effektkrav? (15kW/100kg)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Inlägg av Westrin »

Ang. stuket på bilen så är det tänkt att bli något åt sleeper hållet åtminstånde så mycket sleeper det kan bli med luftfiltret 1decimeter ovanför huven.
Sen ang. SFRO så är det en hel del som krävs för ombyggnad. bl.a. 164 framvagn, ventilerade skivor fram, helst en 740 bakaxel med boxade infästningar.
Sen är det inte hk. som ställer till det hela utan vridmomentet.
Men SFRO har sagt att det ska lösa sig med besiktningen om dessa ombyggnationer genomförs.

Mvh.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Å fan ett fränt bygge här i krokarna :)
Håller själv till i Njutånger och skruvar, kul att det finns fler här som håller på.

Stort lycka till med bygget!

MVH// Mokko
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Inlägg av Westrin »

Har du oxå något projekt på gång isåfall vad för något?

Mvh.
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Westrin skrev:Har du oxå något projekt på gång isåfall vad för något?

Mvh.
Just nu så håller jag bara på med en sugmotor i en saab 99. men det bara krånglar med mekaniska insprutningen hela tiden, men jag har haft några volvos och byggt på förr :)
Användarvisningsbild
Harmångersbon
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:03 pm
Ort: Harmånger

Inlägg av Harmångersbon »

Tjena Westrin!

Nu e jag här å ska störa friden....

Kul å se lite bilder på Ett 40:n.


Hasse
De Soto coupe 1950
Vauxhall Victor Super 1957
Ford Escort 1957 (Projekt Cheap And Free gasser)



It's only kinky the first time.....:-)
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Inlägg av Westrin »

Har nu flyttat bilder o.s.v. till "Vad händer i garagen" delen.

Mvh.
Skriv svar