den verkliga högsta uppmätta siffran med volvo rödblock

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

den verkliga högsta uppmätta siffran med volvo rödblock

Inlägg av Tommy Luhr »

finns många trådar om detta men om vi skall säga den som bromsats mest med papper och som är officiell.

Vet att 480n har bromsats 1127hk, har för mig sett papper på detta.

Har pirre nått papper?


Mvh:en som är sugen på dynojakten :twisted:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det är alltså den högst uppmätta siffran på volvo rödblock
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ingen som säger emot då måste det ju vara så :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad hadde 850 bromsat då, var det inte 1100+ den också?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

de har då kört mycke fortare.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån sep 10, 2007 5:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag vet inte Jens det är därför jag slänge ut en tråd.

men jag har hört siffror på 1040hk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

1040 vid 8000rpm .. problem med tändningsmissar så därav det låga varvet :D

Enligt samtal med ägaren.
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av sura »

Mathias leder fortfarande, och det har han gjort i 4 år.
Den setupen han kör med nu är värre än den han bromsade 1127 med, men han vet inte hur mycket den ger, eftersom bänken inte höll för påfrestningen :twisted: .

Den motorn som Per Eriksson kör med nu gav 1064 i bänken och det fick räcka för att prova nya chassit med...

Om någon är sugen på en jäkligt fin racebil, så är 480:n till salu nu som rullande chassi, för Mathias har köpt en ny bil.

http://brottomgrottan.se/str/pict0929.jpg

Lite porr oxå..

http://brottomgrottan.se/str/pict0930.jpg
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

tar han luften till turbon genom framrutan?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av sura »

Japp!

Då turbon är lite stor ( väger 32 kg) så blev det den bästa lösningen.
http://www.turboservice.se/SRX1500f.html

Det gäller bara att komma ihåg fotbollen innan start.
En gång på Tullinge så hann jag inte plocka bort den innan han var på startern, och då blev det lite snabbmek i uppliningen :doh: .
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: mere spec på turbo å motor :?: :?: :shock:
jøsses det va en rimeli stooor turbo........ :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
sura
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: tor sep 20, 2007 5:56 am
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av sura »

Det är en 2,5 liters B230 som är bromsad 1127 hk för 4 år sen.
Bästa tid med den i 480:n är 7.67 / 290km/h har jag för mig.
Jag är inte helt uppdaterad nu för tiden, eftersom jag slutat att meka åt honom.
13 år fick räcka för mig. :roll:

Motorn i en äldre version:
http://junsele.com/viewpic.asp?id=55846

Svänghjulet med ett gäng bultar:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=55845

Allt har han gjort själv, portat toppen, svarvat wastegatarna, dragit vattenkylningen på utsidan av blocket och konstruerat torrsumpen.
Snabbast i Hallsta Moppers 124 km/h

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Vilken bil kommer han att köra med framöver då?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Kul att denna tråden lever igen, kul att du har svarat Sura.

Ett sådant aggregat är påväg hem till min adress med fast ett bgs480 :twisted:

Samma spes som det som ni åker med ungefär.

Det hade ju varit kul att sett vad den gett nu i detta utförande "eran" motor.

Halvarssons bänk håller till 1500hk ungefär som är testat med en metanolkompressor så någonstans runt där bottnar bänken, om jag kommer ihåg rätt.

Vad är det för chassie som han köpt sig nu?

Hoppas att jag med kan lägga ut ett stöddigt bromspapper till våren.
:thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Det var det jävligaste jag sett på länge! :shock: Undrar om inte pirre kör med sån i sin c70 också, men 32kg? kan dom verkligen väga såpass ändå?

1064hk är det pirre bromsade ur sin, mer behövs tydligen inte.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Ventilen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tor aug 23, 2007 9:10 pm

Inlägg av Ventilen »

Ojj...vad tung 32 kg, går den inte o lätta, finns ju en hel del knep. Martin Lundkvist lättade sin hx60 ca 3 kg har jag för mig.

Men de e massor med effekt iaf. 1127 hk fräckt :thumbright:
Mvh//Ola
Skriv svar