
varför blir det högre tryck om olja kommer till en smalare passage?
borde inte detta ha med volym & flöde att göra istället för tryck?
för visst är trycket lika i en smal slang som i en grov slang om trycket är utjämnat? pascals lag tydligen som du nämnde..
men om man har ett flöde genom slangarna så är det ju större mängd olja som ska igenom från den grova slangen till den smala & då borde trycket öka eftersom arean/volymen minskar..
det blir möjligen därför högre lufttryck även i ett smalare rör men luft komprimeras ju mycket lättare än vad en vätska gör & därför blir nog skillnaden mindre.. det går alltså åt mycket mer luft för att bygga upp 1 bar i ett 4" rör än i ett 2" rör, men tryckfallet mäter man ju mellan turbo & insug och pga strypningar på vägen blir de mindre i insuget..
i själva kanalen är det alltid undertryck eftersom motorn skapar vakum däremot i insuget är det ju övertryck och det är trycket där som är "det riktiga laddtrycket.. trycket där blir inte högre eftersom det är vakum på ena sidan & övertryck på andra, så trycket blir nog något lägre istället..
sedan kan man börja prata om gashastighet, ju smalare kanaler desto snabbare rör sig luften.. vilket är viktigt vid portning, så grov kanal som möjligt är inte rätt väg att gå, utan den kanal som fyller cylindern med mest luft är bäst..
men jag är inget hajj på detta som säkert märks
