bmw e21 busbil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Limpan 200sx
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: lör nov 11, 2006 3:29 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Limpan 200sx »

jag har fått höra här på forumet att holset 3ld räcker bara till 400 hästar,
men jag vet ju inte hur mycke du har tänkt ha :wink:
har själv en sån turbo som jag kanske skall lägga på min b23

snyggt bygge förresten
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Inlägg av slaup »

jonny boy skrev:jag har fått höra här på forumet att holset 3ld räcker bara till 400 hästar,
men jag vet ju inte hur mycke du har tänkt ha :wink:
har själv en sån turbo som jag kanske skall lägga på min b23

snyggt bygge förresten
tackar!

jag skulle junog vilja ha mera än 400 hk! fast det skulle nog räcka mer än tillräckligt med 400!

ska se vad jag hittar åpå! det går sakta men säkert frammåt! 8)
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Inlägg av slaup »

uppdate! har inte hänt så mycket här men köpte mig ett nytt topplock i går!

alt nytt i den ventiler med lasch caps. vippor och 2002 v-fjädrar samt en kam omslipad orginal!?

en fråga! hur ska man mäta vad för grader de är på kammen med gradskiva men hur!? helst skulle jag inte heller ta ut kammen ur toppen.
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

dilemma!

Inlägg av slaup »

har mätt upp kamaxeln som kom med den nya toppen, har kommit till 281 gr på avgas samt 291 gr på insug!

har inte mätt upp komp förhållandet ennu men topen är en orginal 1,8i med orörda förbrännigsrum, och kolvarna vänder 3mm från toppen och orginal tjocklek på pakningen!

vad ska jag börja söka för turbo som skulle fungera med denhär kammen och kompförh.

vet ju att det fins många m10 turbos här på forumet men alla verkar använda sig av 304 kammen. eller är det bara att kasta den och börja söka effter en 304 om man vill haa ett fungerande setup :/
bifogar några bilder på block och pakning :hihi:
Bild
Bild
Bild
Bild

tacksam för alla svar
:thumbright:
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ser lovande ut :thumbright:
en turbo i den här storleksklassen skulle jag leta efter om det va mitt bygge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15302
Bild
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Inlägg av slaup »

Jonas Ohlsson skrev:ser lovande ut :thumbright:
en turbo i den här storleksklassen skulle jag leta efter om det va mitt bygge
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=15302
min bror har en gt 37 på sin e30 m50 turbo, en riktigt stor pjäs :)
fungerar iallafall fint med hans 2,5 liter.

vad tror ni om min kammaxel, vad kan ja förväntta mig för hk!
400med en så pass mild kam!

150 sughästar+1.5kg ladd 400hk :roll:

och den eviga frågan :wink: får ja i gång typ en gt 37a så med mina 2,1 l och mesiga kam! :hihi:
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Noh,e di Jeppis Poikar här!;) bli fiint Projekt! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

den kommer säkert att ta lite tid på sig att bygga tryck men jag tror att det går bra, annars får du byta kam :wink:
Bild
Användarvisningsbild
mr.b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 17, 2007 4:47 pm
Ort: Jakobstad FIN

Re: dilemma!

Inlägg av mr.b »

slaup skrev:har mätt upp kamaxeln som kom med den nya toppen, har kommit till 281 gr på avgas samt 291 gr på insug!
Jag skulle säga att det var tvärtom.. ~280på insug och ~290 på avgas.. Vad blir det för arbetsområde med en sådan kam?
Användarvisningsbild
mr.b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 17, 2007 4:47 pm
Ort: Jakobstad FIN

Inlägg av mr.b »

Vi måste nog reda upp vad komppet hamnar på för att kunna beräkna ungefärligt sug-effekt / möjligt laddtryck. 150sugeffekt + ca 1,7ladd = ~400+hp??

Ska vi ta och försök mät förbränningsrumme na kväld.. :thumbright:
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

Re: dilemma!

Inlägg av slaup »

mr.b skrev:
slaup skrev:har mätt upp kamaxeln som kom med den nya toppen, har kommit till 281 gr på avgas samt 291 gr på insug!
Jag skulle säga att det var tvärtom.. ~280på insug och ~290 på avgas.. Vad blir det för arbetsområde med en sådan kam?
ja det borde ju du veta! de va ju du som mätte den ;)

jå vi kan no försöka mäta upp dem i hälgen eller nästa vecka!
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Användarvisningsbild
slaup
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons dec 27, 2006 3:02 pm
Ort: jakobstad FINLAND
Kontakt:

int hänt så mykke

Inlägg av slaup »

har inte hunnet med så mycket mekande, blev pappa till en lite flicka här för en vecka sedan :D

men har iallafall testat fälgar, men ja tror nog att de blir alpina endå fast dehär blev ju nog skit snygt de med :twisted:

Bild

Bild

Bild

Bild

fast egentligen e de ju menade till denhär mitt andra projekt :wink:

Bild

Bild

blev mykke bilder dedär, men de brukar vi ju tycka om :hihi:
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Skriv svar