Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

boosted_142 skrev:Trängre ställen att svetsa grenrör på har jag sett :)

Men... hur kan den ha slagit sig såpass? de grenrör jag sett som dom svetsa har inte slagit sig så mycke. Snart klart eller? :D
Finns alltid värre men det är absolut inte gott om plats hehe =P

Det kan ha att göra med att jag inte drog det där så det kroknade lite av kraften, drog det ute i kanterna och en nere i mitten (trångt som fan och man orkar ju inte på en provmontering).. Sen svetsade han flänsen sist så kan ha med det att göra.. Finns fräs, inget att gråta över.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag tog jag ett pyttelitet ryck och monterade kolvarna på stakarna, bara för inspirationsens skull. På Lördag åker jag ner till Malmö och hämtar det nya blocket och på Söndag SKA motorn ihop.

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Var och inhandlade högtryckstvätt och en 2.5hk kompressor idag, modell Harald Nyborg men jag tycker de fungerade utmärkt idag, sen hur länge det håller, ja det är väl en annan sak det är ju Kinaskräp men det finns ju Garanti i 1år så vi hoppas på det bästa.

Tvättade av blocket idag så det blev lite finare iallafall.

Fortsatte även med honing idag, är inte alls nöjd med resultatet, det är verkligen en riktig bonnmetod ala Biltema men vad gör man när man inte har riktiga verktyg?! Vad tror ni? (Se bilden längre ner) Fick inte bort hela kanten, har kört i 30minuter med 120stenar, troligen tog stenen slut efter en stund för det verkade inte hända mer men man kan ju inte lägga 500kr på skithoning så jag funderar på att låta vändkanterna vara kvar, hur påverkar det egentligen? Går det ens utan att knäcka de nya kolvringarna? Skjutet ifrån höften så tror jag det är en halv tiondel vändkant.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Igår blev det en heldag i garaget. Jag låter bilderna tala för sig själva. Varning. Extremt många så det tar en stund att ladda!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Vad tror ni om revan? Ska jag slipa till det med en smägelduk?
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ser att du åker org-kolvar med olika dim men ser ingen stämpel på blocket. bara en upplysning, men det har du säkert koll på.
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

hade du tänkt starta upp den på biltema olja??

har man lagt mycke pengar på motorn så är de ingen höjdare att använda skit olja o starta på....
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

volvo skrev:hade du tänkt starta upp den på biltema olja??

har man lagt mycke pengar på motorn så är de ingen höjdare att använda skit olja o starta på....
Det är många som tävlar som förespråkar att starta med mineralolja just för att allting ska slita in sig. Jag tänker prova på denhär fungerar det mindre tillfredställande så jag har min riktiga motor som är nyborrad och med smidda kolvar att köra på riktig olja. Den som provar får veta.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har kört motorer på biltema olja senaste åren & det funkar felfritt
vissa grejjer därifrån är inget att ha men mycket är bra grejjer till väldigt bra priser, täta olje & filterbyte är viktigare än vad det står för märke på dunken
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut.

angående märkningen på kolvarna.

har blocket gått några mil tror jag inte det spelar större roll faktiskt. har plockat kolvar fram och tillbaka i alla motorer jag haft och det har aldrig nupit någon kolv eller fått nått slammer.

men det är säkert mer noga än vad jag gjort det som :)

är det std vev i den där?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

phonic skrev: Bild
Angående märkningen om kolvar på blocket så syns det på den där bilden. Ska alltså vara från vänster kolvar märkt D D E D E.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

volvo140turbo skrev:ser bra ut.

angående märkningen på kolvarna.

har blocket gått några mil tror jag inte det spelar större roll faktiskt. har plockat kolvar fram och tillbaka i alla motorer jag haft och det har aldrig nupit någon kolv eller fått nått slammer.

men det är säkert mer noga än vad jag gjort det som :)

är det std vev i den där?
Det är standard vev japp. Den hänger med långt.

Precis som du säger så är blocket slitet så det spelar mindre roll. Har ju även honat och fixat så ytterligare bör det spela mindre roll.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag fortsatte jag att montera ihop motorn. Saknade några bult till mellandelen (vevaxelöverfallet) så därför har jag inte satt dit tråget, ska beställa dem imorgon. Har heller inget kamaxelfixeringsverktyg så det har jag tänkt försöka låna på Volvo imorgon så är toppen komplett.

Här följer en bunte bilder till likt igår, håll tillgodo.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag var det dags för lite lackering. Måste säga att jag är ganska så nöjd med resultatet, för det är första gången jag lackar någonting, ja, iallafall första gången jag försöker göra det bra dvs tvätta, grunda och inte få rinningar. Var trots allt hammarlack så jag förväntade mig inget jättebra resultat.

Här kommer en bunte bilder!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag åkte jag till skroten och hämtade mig en remskiva till vevaxeln så jag äntligen kunde prova att dra runt motorn. Och det gick! Första varven så stannade det av lite i ett visst läge, men med lite våld vilja och vaselin så löste det sig utan några elaka metalliska ljud och nu går det runt fin-fint. Skönt!

Imorgon ska jag montera ihop det sista av motorn, eller ja, allt utom servopumpremmen vars spännhjul's lager hade skurit (trofan det skrek om remmarna när jag ställde in bilen=P) och det hjulet kommer på Måndag sen är motorn klar.

Näst är grenröret som fortfarande inte är färdigsvetsat, är max en timma kvar på svetsningen, det är wastegateuttaget till downpipen + downpipen kvar att svetsa sen ska det blästras och planas hos SGR.
Därefter är det dags att bygga avgassystemet och tryckrören, bygga det nya soppasystemet om koppla in lite givare, mätare, provpassa buren samt inhandla nya stolar och svetsa fästen till dem.. Sen bör det vara nära uppstart!
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Hoppas det går bra med uppstarten, det ska bli intressant att se hela motorn ihopmonterad och lackad. :thumbright:
Skriv svar