Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Inlägg av Tommy Luhr »

har lite vildare planer inför säsong 08 och tänkte nu göra en "topoftheline" topp.

har 34mm avgasventiler och 36mm insug /31,5 och 33,5 std har jag för mig)

hade tänkt att dra portarna så här i nya toppen.

Bild

kommentarer?
varvtal 9000

skulle vara jädra roligt att få till en av dom där topparna som flödar 380cfm insug som man hörttalas om och visserligen sett.

vet inte vad det vore för avgasflöde men antagligen strax över 320cfm om man skall ha fin balans.

Men kom med ideer så skall vi se vad som kommer ut av detta i slutändan
Senast redigerad av Tommy Luhr den tor okt 02, 2008 7:03 pm, redigerad totalt 6 gång.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

380cfm blir nog svårt med org sätesringarna på insugningssidan.

man kan inte göra canalen allt för grov under ventilen då ringen måste stå på nått också.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:380cfm blir nog svårt med org sätesringarna på insugningssidan.

man kan inte göra canalen allt för grov under ventilen då ringen måste stå på nått också.
det blir nya större sätesringar i den :)

kanske borde ha skrivit det:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Frågan är om flödet behövs? Topparna på ecotec 1400hp flödar 288 / 222 och dom varvar motorerna till 9.700.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej det är inte säkert det behövs. men det är kul att göra en riktigt fin topp :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

phredde skrev:Frågan är om flödet behövs? Topparna på ecotec 1400hp flödar 288 / 222 och dom varvar motorerna till 9.700.
som sakt var det är mycket arior som bestämmer varvtals området.

det kanse behövs lite vassare kam för att få samma effekt med mindre flöde men det blir ingen jätte skilnad om det ändå flödar hyffsat.

ett bra exempel är boströms 8v topp som jag portade stora 43mm kanaler på, den flödar inte så jätte mycket men den varvar som få motorer och ger rätt fin effekt på låga laddtryck.

men komihåg att bra flöde är alltid bra men bara om arian är rätt också :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hur har du tänkt dig på avgassidan?
Det ser ut att bli väldigt tunnt i taket, och det är ju inte så smidigt att komma in och svetsa i vattenkanalen..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

metanolmotor,,, fyll den med betong och porta hur du vill ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

man kan ju ta linjerna med en nypa salt. får ju försöka hålla mig i avgaskanalens utrymme med material.
Men kan det vara någon som hellst ide att använda en kil på avgas för att kunan få banan formen på kanalen eller räcker det enbart med att öka arian på befintlig form?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

Mattias Stenströms topp 1150hk är ej svetsad enligt uppgifter, allt för att kunna få iordning en ny topp snabbt om det rasar...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T_Hedman skrev:Mattias Stenströms topp 1150hk är ej svetsad enligt uppgifter, allt för att kunna få iordning en ny topp snabbt om det rasar...
klokt, hörs att han varit med förut :thumbright:

man få inte bygga för extremt så man har hela sesongen förstörd om det skulle bli ett stort skot på försommaren :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

blir det ett stort skott så är det ju ändå en rasad ekonomi med det.

Blir inte så mycket mer åka då antagligen.

Grejen är ju att dra sakerna till dess ytterligheter, det är kul att bygga en stark motor.

får väll se vad racetoppen ajg har nu flödar så märks det sedan hur dom nya portarna tar form
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Va kul att ni har teorier och testar era teorier i bromsbänk... eller hur var det nu? Anyway en tråd där folk har portat till sig si och så mycket flöde och sen satt upp motorn i bromsbänk för att kolla av teori-praktik vore kanon inför stundande höst-vintermek!! Detta skulle föra utvecklingen av era röd-vit motorer långt fram på kartan!!

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har en topp på bilen nu som är portad enligt bilden som inte tog stopp för 744hk i bromsbänk, det med std ventiler.
Även nästa topp skall bromsas. men det är ju klart kul att veta vart man ligget i flödes området på toppen när den sitter på bilen med.

Så jag vet inte, hur mycket mer skulle man kunna testa motorerna i en bromsbänk?
Det är ju inte heller så att man är gjord av pengar och kan ha 10tal med olika toppar och ett 40tal med kammar med sig och tillbringa en månad i bänken heller direkt.

Eftersom att flöda en topp ger lite bättre koll så kommer man ju ganska billigt undan om man kan ta att det bara är en fingervisning.

Sen är det ju kul att se vad som kommer upp för kommentarer angående toppen när man lägger ut den så här.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Hur mkt laddade du med Mettis? Som sagt större ventiler behöver inte betyda mer effekt :wink: Men arean är som jag ser det viktig i en överladdad motor med mkt laddtryck, men det är klart med mettis har den en mindre roll. 8)

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Skriv svar