vart förstärka 145´an?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

vart förstärka 145´an?

Inlägg av fizz »

håller jue på å lagar upp blivande bruksbilen, en 145´a Express ...

funderade på om man skulle styva upp karossen när all inredning ändå är ur,
om det finns någon nytta med det såklart ...

ingen bur, eller dylikt, det måste gå att gömma under mattor osv.

nån som har några ideer, eller bara vill snacka lite skit så är ni mkt välkommna i denna tråd .. :-D
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag hade kostat på mig en bur, så enkelt är det ;) - Men det ville du inte ha. För att vara lite ironisk såhär på kvälls kvisten: Starta cementblandaren :P
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det är nog som sagt bur som gäller, men det du kan göra med chassiet i övrigt är att förstärka länkarmar och bärarmar... kolla på hur jag har gjort..(vad hände i marmanders...)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

ja eller så helsvetsar du hela karosen =)
----------------------------------------
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jepp... helsvetsa karossen är vad som gäller isåfall... sen är det bur som gäller.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är de ingen som testat att bygga en ram av bur-rör som "ligger" på golvet bara... dvs 10-15cm stumpar vid stolparna sedan raka rör mellan dessa, över kardantunneln.. tar ju ingen direkt plats men lär ju ge en hel del stabilitet i golvet, men de måste ju sitta fast i hjulupphängningen på nå sätt :/
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

"subframe connectors" är svaret för ett lite styvare chassie utan båge
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

va innebär de då? :roll:
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 367
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

larsat skrev:va innebär de då? :roll:
Att man bygger ihop fram och bakram med varann...så att det blir som en hel ram.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok varför är dom inte ihopbyggda från början kan man undra
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är ju ett bärande chassi som på den tiden tålde mycket stryk ur krocksynvinkel och med vassast motoralternativ på 140hk. Så jag tror nog dom klarade sig med det chassit som dom fått fram ändå på den tiden.

Om det inte sitter subframe connectors så kan man ju även fundera på varför hela karrossen är punktsvetsad?

Varför göra mer än vad som behövs, och så håller det ju tillverkningskostnaderna nere :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja det kanske var billigt att göra sådär men nu när man har hållt på me 142an så känns massa saker dumt gjorda, får helt enkelt bygga en egen bil en vacker dag :wink:
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

ojdå ... här hade det hänt grejor ... :shock:

tackar tackar!. ...

frågan är om jag inte köper en till 140 senare ... (en 142 kanske) och
bygger lite roligare bil av .. :-D
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

nej nej larsat..
140 är en underbar bil :)
Tänk så många amerikanare som fått sett en sådan bakända :)

*host host* :smt102
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

just volvo 140 är ju väldigt dåligt vridstyv,subframe connectors på en 140 gör att bilen känns,hur ska man säga,modern i vägegenskaperna.min 145a kommer få det när det blir tillfälle.har den ju som bruks nu.
Skriv svar