Pitebo's 02:a SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

avgastrycket uppmätt, 1.5bar vid 2bar laddtryck :(

har monterat ett tryckuttag i lambdamuttern så ska ut och mäta efter turbon nu så det inte är avgasröret som gör det....

Iaf trevigt att hitta sånt här på sätt och vis, då vet man ju att det finns mer att ta ju :twisted:
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Hur har det gått? Mötte dig vid annelund..
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är det inte ok att ha några hektos lägre mottryck än ladd?
vad har du för overlap & avgashusstorlek?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

nu har jag testat trycket i avgasröret, är max 2hg, ska kolla mer med en bättre mätare....

Jens: har kollat pris på en differenstryckmätare på hydroscand i piteå, det var inte billigt, den billigaste de kunde få fram kostade närmare 3000 :shock:

så racklar vidare med vanliga mätare :?

Nu ska turbon väck och sen ska en liten besiktningsturbo moddas så den passar, samt att den stora hx50:n ska monteras och testas, ev med E85 i tanken....

Avgashus är 16 och turbin 72mm på den befintliga turbon.... mitt korta grenrör behöver nog luftigare saker på turbinsidan....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

hur funkar det med mcförgasare och e85?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Jag vet ingen som testat E85 i mcgasare, men jag tror inte alls att det ska vara några problem, enda uxet är väl att få tillräckligt med sås på full mutter, kräver ju typ 30% mer ju, och jag har redan 200huvudmunstycken.... sen går min bil för fett i alla register utom låglast numera så det ska väl bara bli lättare att få till på mellanregister....

Blir iaf att testa en hx50 med större turbin och avgashus, tror detta ska locka ut ett gäng hästar ur den lille :twisted:
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Verkar bra att det lirar lite bättre nu. Hör av dig så ska vi nog kunna skaffa fram en väldigt billig diff.tryckgivare.

-Pelle
PelleW
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: tor aug 24, 2006 10:58 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PelleW »

Har ett antal difftryckmätare nu om du är sugen på prova. En variant från 0-50kPa och de andra från 0-500kPa. Elektriska förståss. :thumbright:

-Pelle
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

trevligt att du fixat mätare pelle, men tyvärr kommer den löstagbara fronten jag gjorde bättre till användning :(

Sist jag var ut och spöade hade jag lite hög tändning mot oktantal, vilket i kombination med skenende laddtryck(slangjäveln till wg smälte av) verkar ha gjort motorn lite lessen, det knackar fult i den, så nu ska motorn ut och ses över,ses kanske det blir en bromsning nu när den ändå ska ut lixom...

bilder på fiaskot kommer till veckan.......
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

ojdå! men då är det ju som gjort för att trimma vidare :thumbright:
Funkar gasarna 100% nu eller strular dom fortfarande?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

nja, trimma vidare vet jag inte, kanske ska ta en titt på kanalerna, men annars får den va, förgasarna funkar rätt bra nu förutom att den gick för snålt på låglast, men det är nog inga problem att få till....

annars känns den bra med nya intercoolern och tror mkt på den större turbon med stor turbin och avgashus.... finns nog förhoppning om att närma mig niorna till sommaren tror jag.....

målet är att åka en 9:a lagligt besiktad med turbo, sen troligtvis sälja till förmån för nya projekt...
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

nu är motorn urlyft och inspekterad i vevpartiet, skiten har skurit på 2 st vevtappar, 2:an och 3:an åt helvete, tyvärr så är både vev och stakar kass, och jag har bara en extra M5 stake liggande, ska jaga efter en till, annars får jag renovera den minst dåliga.....

varför den skar vet jag inte, men troligtvis pga att det var lite för lite olja i motorn i kombination med höga varv...=(

I morgon river jag resten av motorn, återkommer med uppdate med bilder på raset...
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

verkar vara mycket vanligt syndrom på m10orna, min isbil gick ner sig på ett vevlager i veckan oxo.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hm en till? undras om oljan tar slut i tråget vid höga varv?
Bild
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Inlägg av larsson »

jag har 6st fräscha m5 stakar ligger
Målet är under 12 sek på 402 m
Skriv svar