Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Ser ju redigt ut det där.. ;)

Har dom nå acc pumpar..? :)

Själv e man ju löjligt förtjust i dellortos.. ;) :thumbright:
jag hoppas att det kommer fungera bra.
de har inga accpumpar. när det är vacumtrottlar så får motorn inte samma tendens att kvamna vid snabbt gaspådrag. :)

jag har pressa några 40mm långa rörstumpar till insuget nu, så det tar sig sakta men säkert. delorto är mer beprövat och verkar fungera bra, men som sagt dyrare än mc-förgasare.
hoires
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Kåpan med oljereturen från turbon
Bild

Strombergdumpen börjar arta sig, nu med slanganslutning i mässing och brickor och rör i aluminium
Bild

Korv
Senast redigerad av Wezzli den mån dec 03, 2007 9:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

vad är det för turbo du har? kollade igenom tråden med det står inge om turbon..
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

johanedstrom skrev:vad är det för turbo du har? kollade igenom tråden med det står inge om turbon..
det är ett gammalt holset 3ld aggregat med måtten ca 55mm in och 62mm ut, med enkel ingång i avgashuset. den är fräsch i lagringarna. så den bör fungera bra, men ett hx40 eller liknande modärnt aggregat vore självklart bättre. :)
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu är det ändrade planer, annan turbo, tror de hette holset h2a. ca 50-52mm in, 65-66mm ut, 16 avgashus, twinentry. borde bli klockrent. lite glapp i lagrena, men den funkar säkert :thumbright:
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

hur bra passar detta h2a aggregat till min b20 egentrtligen?
hoires
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter ganska lik en hx35a som jag körde med & jag hade ladd vid 4000 rpm både med orginal b18 & med 2,1 liters b20 med F-kam
jag hade dock bättre bottendrag me nya motorn & mer effekt, men laddtrycket kom ungefär lika
det beror nog på att jag hade lite för dålig topp, du som har bättre grejjer kan nog få igång den lite tidigare..
Andersson_89
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: tor sep 06, 2007 1:16 pm
Ort: Forsa
Kontakt:

Inlägg av Andersson_89 »

Snyggt projekt :thumbright:
Andersson

Den som ingen turbo har den får åka utan bar;)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

lite bilder på diverse saker.

holset h2a. nån tidigare ägare av aggregatet har svetsat på en rörstump över utlopp på kompressorhuset, jag hade tänkt kapa bort den och tig-svetsa fast en fin slanganslutning.
Bild
Bild

wastegateavagasrör på g.
Bild

generatorfäste också på g.
Bild

en till bild på förgasarna
Bild
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Du vill inte köpa ett osvetsat kompressorhus istället för det du har nu..? Antingen komplett med lagerdel ev utan axel, tror inte den passar i din ändå.. Axeln är ju till ett hx35W agg.. Vad ja vet så har det inte snurrat många varv.. Färgen e kvar på insugsturbinen tom.. röd färg.. Frågan e bara om de e samma diameter.. :) Tänkte bara höra.. Köpte de bara för avgashus och turbinens skull..

Vad händer på din turbo front då?
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Du vill inte köpa ett osvetsat kompressorhus istället för det du har nu..? Antingen komplett med lagerdel ev utan axel, tror inte den passar i din ändå.. Axeln är ju till ett hx35W agg.. Vad ja vet så har det inte snurrat många varv.. Färgen e kvar på insugsturbinen tom.. röd färg.. Frågan e bara om de e samma diameter.. :) Tänkte bara höra.. Köpte de bara för avgashus och turbinens skull..

Vad händer på din turbo front då?
det låter intressant. :)

jag har svetsat ihop en ny kolektor idag för twinwnentry-turboaggregat. det kommer bli mellanvägg ända upp till wastegateventilen. min gamla kolektor var ju för enkel ingång :doh:

två steg framåt och ett bakåt. :)
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Blir de några barn gjorda..? ;)
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Kommer nog nya bilder inom kort, glömde kameran vid senaste besöket.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

T Fahlgren skrev:hur bra passar detta h2a aggregat till min b20 egentrtligen?
När jag ser på bilderna på turbon så ser den exakt ut som en sån som jag kör med. Jag är mycket nöjd med den, funkade även bra när inte bilen var så trimmad, typ lättprtad topp och f-kam
Min turbo har typ 51mm inlopp lite svårt att mätta när det är koniskt.

//simon
Bild
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Simon Jonsson skrev:När jag ser på bilderna på turbon så ser den exakt ut som en sån som jag kör med. Jag är mycket nöjd med den, funkade även bra när inte bilen var så trimmad, typ lättprtad topp och f-kam
Min turbo har typ 51mm inlopp lite svårt att mätta när det är koniskt.

//simon
jag har tittat på några bilder på din turbo nu och den ser identisk ut. min har 51 in och 65 ut, så det är nog samma. :thumbright:

ungefär vid vilket varv började du få laddtryck och när hade du max laddtryck?
hoires
Skriv svar