Frågor om mitt B20tic bygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Frågor om mitt B20tic bygge

Inlägg av Pv Kustom »

tjenare!

Har lite frågor angående min b20 motor.
Jag har som mål att få ut 200-250hk ur den. Undrar då om det är möjligt med dessa delarna:

Det är en standard bottendel med den 8-bultade veven i.
Toppen är en portat steg 3 topp med dubbla ventilfjädrar och urgröpta förbränningsrum.
Har en org. kam nu, kan det gå? :? vilken trimkam skulle funka? :)
Ska skaffa dubbla strombergare och trycksätta dom. Ett plenum till dessa med.
Insuget blir nog ett som är till dubbla SU, till att börja med.
Till att börja med tänker jag ha gjutgärnsgrenröret med adapter för turbon
En passande intercooler.
En kkk k27
Ska man köra med Org. tändning? eller stummad?

Tacksam för svar! :thumbright: Tänk på att jag är nybörjare :wink:
Senast redigerad av Pv Kustom den tis nov 06, 2007 3:03 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den. :wink:

annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
hoires
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den. :wink:

annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Körde med trycksatt mek pump på min B20 och det gick hyffsat men den höll bara soppan till 1,1bar laddtryck så elpump hade nog varit nästa steg om jag inte sålt bilen (1990)
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den. :wink:

annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Ok, kan också tillägga att det är mycket glapp på den, så jag vet inte :? mäter jag utlopp på kompressorhuset då och inlop i avgashuset?

vart trycksätterjag på den mekaniska. kanske någon bild? :)
/Martin
Lågt? - ja tack!!
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Pv Kustom skrev:
T Fahlgren skrev:en bussturbo är kanske inte för stor. släng upp lite mått här innan du dömmer ut den. :wink:

annars verkade de som ett bra koncept. jag ska prova med trycksatt mekanisk bränslepump på min b20.
Ok, kan också tillägga att det är mycket glapp på den, så jag vet inte :? mäter jag utlopp på kompressorhuset då och inlop i avgashuset?

vart trycksätterjag på den mekaniska. kanske någon bild? :)
/Martin
du mäter inlopp i kompressordelen och utlopp i avgasdelen, står det inte vad det är för modell eller märke?

bränslepumpen ska trycksättas under membranet. var noga bara så tätningen mellan block och undersida på menmbranet är helt bara, om inte kommer trycket läka ut i vevhuset.
hoires
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

Inlopp på turbon är 61mm och utlopp 81mm. menar du at man trycksätter den på den sida där bränslet trycks ut?
Brickan till turbon finns ej. jag slänger upp bilder så kanske ni vet va de är för en.

Bild

Bild
Lågt? - ja tack!!
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1274592457
Tror det är en sådan.

skilljer det mycket i effekt mellan en org. kam och en trimkam :?:

tacksam för svar!
Lågt? - ja tack!!
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

Har funderat på ett Hx 35 agg, kan det fungera bra?
Tacksamför svar :)
Lågt? - ja tack!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har plockat 200-250 hk ut en b20 me dubbla stromberg & ja hade en hx35, finns lite gammal info här men sidan är inte uppdaterad på 1-2 år
http://tsrc.se/larsat/
har motorn kvar men tyvärr så han ja inte testa ut den ordentligt innan ja körde i me bilen :twisted:
du måste iaf dopa förgasarna eller slipa nålarna tunnare i spetsen om soppan ska räcka till
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

Härligt!, har läst där och finner nyttig info :thumbright: blir nog att jag kommer läsa där ettantal gånger :wink:

Hur gick den med Hx35:an?, vid vilket varvtal kom laddtrycket?
Lågt? - ja tack!!
Användarvisningsbild
DigiMan
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre nov 02, 2007 6:51 pm
Ort: Trödje

Det verkar vara bäst att lägga frågor i gammal tråd...

Inlägg av DigiMan »

Jag undrar var man kan köpa prylarna till et BAS-turbokit för tryckförgasare på B20, jag hittar inte grenrör någonstans bara GIK's sugturbokit.
Jag vill inte bygga fast mig på sugturbo utan vill bygga tryck så att jag kan bygga vettigt från start och sedan utveckla.

Vad jag behöver är avgasgrenrör eller adapter, Förgasare & insug lämpliga att trycka genom.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

PV Kustom :P

När kommer info/bilder på bilen. Vi är ju nyfikna....

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

* * * NXJ * * * skrev:PV Kustom :P

När kommer info/bilder på bilen. Vi är ju nyfikna....

:arrow: /NXJ
hehe, jadu :wink: ne, men jag kan lägga in ett par bilder här om det går bra.

Denna var det först tänkt att stoppa i en B20 turbo, OBS! Det är en A-traktor :hihi:
Bild

Sedan införskaffade jag mig en Pv -54 444 för några dagar sedan som jag tänkte fixa iordning så att jag kan ha den när jag blir 18 :wink: Denna är numera tänkt att hänga i en B20 Turbo 8)
Bild

Bild
(Obs! Den är sänkt i Photoshop)
Lågt? - ja tack!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ang. motorn, det kan nog vara idé att byta vevstakar till m-stakar.
De satt org. i de flesta b23:or, tror de kan finnas i sena b21 också.
De som satt i 8 bult b20 och tidiga b21 är inte kända för att vara speciellt hållbara.

Kul med pv projekt :thumbright:
Användarvisningsbild
Pv Kustom
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:12 pm

Inlägg av Pv Kustom »

j björk skrev:Ang. motorn, det kan nog vara idé att byta vevstakar till m-stakar.
De satt org. i de flesta b23:or, tror de kan finnas i sena b21 också.
De som satt i 8 bult b20 och tidiga b21 är inte kända för att vara speciellt hållbara.

Kul med pv projekt :thumbright:
ok, ska se om jag kan få tag i ett set med m-stakar, så de stakar som sitter på min 8-bultade ger sig vid 200hk+ allstå? :? ? men det är ju lika bra att sätta i ett par rejälare från början så slipper man oroa sig plus att om man vill uppgradera motorn sedan så slipper man riva isär motorn. :thumbright:

En fråga till angående pv:sarna, när man har tagit bort fjädrarna helt ibak, så går bakaxeln upp mot "ramen", för att få bilarna lägre , skulle det då gå att bygga som en U böj där som bakaxeln kan gå upp i ?? Det enda problem som jag ser är att det kan bli tajt med kardantunneln. vad tror ni? eller är det någon som har något annat förslag hur man kan göra :thumbright: ?
Lågt? - ja tack!!
Skriv svar