Flödestester (standard 530) (portad 16v)(portad 530)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Jag kan ju lägga upp mina siffror också om det är intressant?
Dock inte flödat i samma bänk, så man vet väl inte hur det stämmer.
Annars finns ju siffrorna i min projekttråd också.
gör det men som du säger man ska ta siffror från olika bänkar med en nypa salt.

lägg också in ungefärliga canal arior, ventilstorlekar, vilken typ av tratt och omdet använts rör på avgassidan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har lagt till en gat portad 530 topp som jag gjort årdning till en lycksele bo.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Flöde insug Avgas
Lyft___10"vp__28"vp____10"vp_____28"vp
1,25___33,4___55,945___18,2______30,4
2,5____68,5___114,6____45,5______76,1
3,75___92,2___154,25___75,4______126,1
5____ _128,5__215______103,7_____173,5
6,25___149,9__250,8____124_______207,45
7,5____168,5__281,9____130,4_____218,15
8,75___176,9__296______135,2_____226,2
10_____184,4__308,5____139,2_____232,9
11,25__187,9__314,4____140_______234,2
12,5___190,4__318,5____141,8_____237,2
13,75__192,9__322,7____142,6_____238,6
15_____194,2__324,9____143,5_____240,1

Här är mina värden.
Svetsad och portad 16v, org. sätesringar, 36 och 33,5 ventiler.
Flödad vid 10" och omräknad, vet tyvärr inte vad för tratt och ev. rör som kan ha använts, men jag tror det är lite modellera runt kanalöppningen bara.
Insug är 55x30mm, avg. har jag inte i huvudet, men inte större än org. packning i alla fall.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Min 16v topp..

Orginal ventiler och osvetsad.

Lyft...... IN......... UT..10"...........IN......... UT..28"

1,25......27,4.......19,4...............45,7.......32,4
2,5........58,7.......40,8...............98,0.......68,1
3,75.......81,7......70,5...............136,4......117,7
5............119.......99,5...............198,7......166,1
6,25........141.......119...............235,4.......198,7
7,5.........157........132,7............262,2.......221.6
8,75........166.......144,5.............277,2......241,3
10...........174,9....149................292,0......248,8
11,25......178,6.....151................298,2......252,1
12,5........183,7.....151................306,7......252,1

Stort tack till uffe
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kinky tester, hoppas man får vara med i 300cfm ligan :) :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Fina siffror Tjernell! Din avgas är ganska lik min egenportade topp i flöde, skulle bara haft dina siffror på insug oxå!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

toppen jens pratar om i första inlägget.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av evil_caddy »

är de nån som ligger på några fler bilder på en 16v topp och kanske hur mycke man kan ta i insug / avgas . och om de är nån runt umeå som är haj på insugs rör / plenium eller hur de stavas =) skulle vilja köpa ett vet inte om jag ska skriva detta här men jag hitta som ingen bra diskution om 16v annars
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Hej igen, länge sen sist :)

Kan ju lägga till att Sundstens 16v topp med svetsade och flyttade kanaler flödade på insug 360cfm vid 28" (bänkades till ~700hk med 1,3bar, 2,4liter) för 2 år sedan men han har ju somsagt legat lågt några år nu efter att haveriet och att orken tog slut samt att han startat egen firma och portar/bänkar mest så det finns ingen extra tid, men nya greijer är nog på kommande snart...


/Andre'
nordell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 06, 2007 4:15 pm
Ort: Åtorp

Inlägg av nordell »

Hej
kan du inte lägga upp mer bilder på dina
portnings jobb Jens
allt av intresse 405/530/531
skulle vilja se den 530 topen som du har i början
men från insugs sida också
eller smaska in bilder alla som har!
vi kan aldrig få för mycket lektyr på denna sida
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte direkt hemligt men jag vill inte lägga ut exakt allt jag kommit fram till, det har varit många hårda arbets pass i garaget för att komma fram till hur de ska se ut.

om du tittar och läser i den tråden så kan du nog förstå hur det fungerar.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån nov 05, 2007 2:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
nordell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: fre apr 06, 2007 4:15 pm
Ort: Åtorp

Inlägg av nordell »

Hej Jens
jag kan förstå om du inte vill lämna ut dina
mästerverk men som ex en 530 som du vet lämnar
typ 200/220hk med rätt valda komponenter (sugis)
vi är många hemma portare som älskar alla bilder
vi kommer över
(jag vet att det tar tid att porta men vill ha bilder
så att jag vet att jag är på rätt väg)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:Hej igen, länge sen sist :)

Kan ju lägga till att Sundstens 16v topp med svetsade och flyttade kanaler flödade på insug 360cfm vid 28" (bänkades till ~700hk med 1,3bar, 2,4liter) för 2 år sedan men han har ju somsagt legat lågt några år nu efter att haveriet och att orken tog slut samt att han startat egen firma och portar/bänkar mest så det finns ingen extra tid, men nya greijer är nog på kommande snart...


/Andre'
vi hoppas de gör comback snart, gillar deras grejor :thumbright:

har du mer data på den toppen, lyft , ventiler arior mm?

har de nån hemsida kvar?
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:11 pm
Ort: Ekerö

Inlägg av M3 JONAS »

vet inte om det kan vara av intresse för någon men jag hittade flödestest på en M3 topp samt på en S2000 topp på denna sida: http://e30m3performance.com/
Mätt med 10 tums pelare.
Helt klart så verkar Hondatoppen flöda riktigt bra, kanske inte så konstigt med tanke på att de levererar 120 literhästar helt original...

http://e30m3performance.com/tech_articl ... hart-4.htm
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har ingen information om toppen motorn, planerna.

http://www.suntechmotorsport.com
Skriv svar