bygge av turbo grenrör samt insug frågor
bygge av turbo grenrör samt insug frågor
Insugs frågor:
1. tjoklet på matrialet på tryckboxen? (Ska byggas i alu)
2:Länd på rörena rän flänsen upp i tryckboxen och hur långt in i tryckboxen bör dom gå? (dom ska va tratt formade i boxen hadde jag tänkt)
3.hur stor bör den vara för en b21ET som är borad 0,50
Grenrör frågor:
1. Hur stora ska rörenavara i diameter?
2.går det bra att migga i hopp det sen dra igenom en stålvispa och blästra det invändigt?
Turbon kmr bli av storleken Hx50 och efekt målet runt 500-600 kusar
1. tjoklet på matrialet på tryckboxen? (Ska byggas i alu)
2:Länd på rörena rän flänsen upp i tryckboxen och hur långt in i tryckboxen bör dom gå? (dom ska va tratt formade i boxen hadde jag tänkt)
3.hur stor bör den vara för en b21ET som är borad 0,50
Grenrör frågor:
1. Hur stora ska rörenavara i diameter?
2.går det bra att migga i hopp det sen dra igenom en stålvispa och blästra det invändigt?
Turbon kmr bli av storleken Hx50 och efekt målet runt 500-600 kusar
Insug
1: 3-4 mm
2: Beror på hur seriös du är, läs här http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html så kan du räkna ut det.
3:Man brukar säga att plenumet skall vara 1.2-1.5 ggr motor volymen
Grenrör
1: Samma som porten.
2: Japp.
1: 3-4 mm
2: Beror på hur seriös du är, läs här http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html så kan du räkna ut det.
3:Man brukar säga att plenumet skall vara 1.2-1.5 ggr motor volymen
Grenrör
1: Samma som porten.
2: Japp.
men om jag säger hur jag tänkte med mått o så så kan ni som har litte mer akunskap säga erat
Rörna 300mm långa med pressning av trattar, ca 50mm cm går upp i boxen. Kortsidorna på boxen är 120mm läng sidorna 450mm sen höjden på kort o lång sidorna hadde jag tänkt runt 100mm
Sen blire dubbla spridar rader och det blir saab 9000 turbo spridare att börja med (392cc st)
kan detta funka lr är jag ute o cyklar?
Rörna 300mm långa med pressning av trattar, ca 50mm cm går upp i boxen. Kortsidorna på boxen är 120mm läng sidorna 450mm sen höjden på kort o lång sidorna hadde jag tänkt runt 100mm
Sen blire dubbla spridar rader och det blir saab 9000 turbo spridare att börja med (392cc st)
kan detta funka lr är jag ute o cyklar?
jag byggde nyligen 3 st grenrör till polare 8v då såklart.
tog la kanske 3-4 timmar styck
körde med 48mm rör å 3mm gods (dts rör dvs)
migade rören å sen körde dem i kulbläster på polarens jobb sen porta invändigt med vanlig luftslip.
har man koll på läget å bygger med stora glipor så håller det minst lika bra som med TIg skillnaden är att det typ 10ggr snabbare att svetsa
blir kanske inte så snyggt men det funkar JÄVLIGT bra det grenröret, körde tidigare med ett XS-power rör med lite mindre dimension och längre pipor, får laddtrycket mycket snabbare nu...
slänger upp ett par bilder för å visa den enkla konstruktionen
tog la kanske 3-4 timmar styck
körde med 48mm rör å 3mm gods (dts rör dvs)
migade rören å sen körde dem i kulbläster på polarens jobb sen porta invändigt med vanlig luftslip.
har man koll på läget å bygger med stora glipor så håller det minst lika bra som med TIg skillnaden är att det typ 10ggr snabbare att svetsa

blir kanske inte så snyggt men det funkar JÄVLIGT bra det grenröret, körde tidigare med ett XS-power rör med lite mindre dimension och längre pipor, får laddtrycket mycket snabbare nu...
slänger upp ett par bilder för å visa den enkla konstruktionen
knotan skrev: har man koll på läget å bygger med stora glipor så håller det minst lika bra som med TIg skillnaden är att det typ 10ggr snabbare att svetsa
MIG/MAG blir aldrig lika bra som om man svetsar med TIG, finns en anledning varför TIG är ett måste då kraven är höga.
Jag säger inte att mig/mag är kasst, men det är långt ifrån lika bra som TIG när det gäller rörsvetsning!
/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)