bygge av turbo grenrör samt insug frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Blaster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jul 16, 2007 8:21 pm

bygge av turbo grenrör samt insug frågor

Inlägg av Blaster »

Insugs frågor:
1. tjoklet på matrialet på tryckboxen? (Ska byggas i alu)
2:Länd på rörena rän flänsen upp i tryckboxen och hur långt in i tryckboxen bör dom gå? (dom ska va tratt formade i boxen hadde jag tänkt)
3.hur stor bör den vara för en b21ET som är borad 0,50

Grenrör frågor:
1. Hur stora ska rörenavara i diameter?
2.går det bra att migga i hopp det sen dra igenom en stålvispa och blästra det invändigt?

Turbon kmr bli av storleken Hx50 och efekt målet runt 500-600 kusar
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Insug
1: 3-4 mm
2: Beror på hur seriös du är, läs här http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html så kan du räkna ut det.
3:Man brukar säga att plenumet skall vara 1.2-1.5 ggr motor volymen

Grenrör
1: Samma som porten.
2: Japp.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Blaster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jul 16, 2007 8:21 pm

Inlägg av Blaster »

men om jag säger hur jag tänkte med mått o så så kan ni som har litte mer akunskap säga erat


Rörna 300mm långa med pressning av trattar, ca 50mm cm går upp i boxen. Kortsidorna på boxen är 120mm läng sidorna 450mm sen höjden på kort o lång sidorna hadde jag tänkt runt 100mm
Sen blire dubbla spridar rader och det blir saab 9000 turbo spridare att börja med (392cc st)


kan detta funka lr är jag ute o cyklar?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

jag byggde nyligen 3 st grenrör till polare 8v då såklart.
tog la kanske 3-4 timmar styck

körde med 48mm rör å 3mm gods (dts rör dvs)

migade rören å sen körde dem i kulbläster på polarens jobb sen porta invändigt med vanlig luftslip.

har man koll på läget å bygger med stora glipor så håller det minst lika bra som med TIg skillnaden är att det typ 10ggr snabbare att svetsa :thumbright:

blir kanske inte så snyggt men det funkar JÄVLIGT bra det grenröret, körde tidigare med ett XS-power rör med lite mindre dimension och längre pipor, får laddtrycket mycket snabbare nu...

slänger upp ett par bilder för å visa den enkla konstruktionen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

knotan skrev: har man koll på läget å bygger med stora glipor så håller det minst lika bra som med TIg skillnaden är att det typ 10ggr snabbare att svetsa :thumbright:

MIG/MAG blir aldrig lika bra som om man svetsar med TIG, finns en anledning varför TIG är ett måste då kraven är höga.

Jag säger inte att mig/mag är kasst, men det är långt ifrån lika bra som TIG när det gäller rörsvetsning!


/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

nej klart det är ju svbårt å få bra genomnbränna å få med bägge kanter osv,. men till ändamålet duger det bra med mig:en om man håller spalten hyffsat stor. sen kan man ju lägga lite mer råge på svetsen så håller det bra..
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Ifall man inte har tillgång till TIG så blir det lika bra med traditionell gassvets, syre-acetylen alltså. Gassvets är mycket bättre än MIG till grenrör.
Blaster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jul 16, 2007 8:21 pm

Inlägg av Blaster »

har till gång till MIG ,MAG, TIG ,GAS Men kmr köra gren röret med mig och köra TIG på insuget,,,,


Vad tkr ni om mina mått på insuget?
Skriv svar