spikningar och knacksensorer!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tratt i Rostfritt

Inlägg av calle Bengtsson »

Just tratten i Bromsrummet såg jag hos DR Ernie.... Kan vara för att upptäcka knackningar, Stetoskop är helt underbart att ha , använder alltid det på jobbet ... eller när jag jobbade Motorskador på BMW
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
kan du berätta mer hur en sån fungerar?
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Jens Gustavsson skrev:
Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
kan du berätta mer hur en sån fungerar?
Man mäter avgaserna via tändstiften och får veta hur senaste förbränningen gick, typ

http://www.google.se/search?q=ion%20sensing&hl=sv&meta=
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Jens Gustavsson skrev:
Kristoffer skrev:Ingen här som provat att köra med saabs jonströmsmätning? Om man har styrboxen till det så ska det gå att få ut en vettig signal, KTH lyckades få in det i NIRA på deras formula student bil. Men hittar ingen info om hur dem gjorde.
kan du berätta mer hur en sån fungerar?
Det lilla jag vet är att efter själva gnistan har uppkommmit i tändstiftet så lägger man en spänning över gnistgapet och mäter strömmen. Genom att mäta denna ström, som beror på bla tryck och temp i cylindern så kan man se om det knackar.

Fanns tydligen färdigt i NIRA
http://www.niramotorsport.com/index.php ... 3-ignition
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

På äldre GM bilar med knacksensor så sitter det ett separat filter/förstärkare (ESC) mellan knacksensorn och databoxen.

Här boxen på min Corvette.
Jag satte dit ett motstånd och en lysdiod.

Bild

Bild

Här är en filmsnutt där jag knackar på grenröret med en ringnyckel.

Bild

Utsignalen jordas olika lång tid beroende på hur kraftig knacksignalen är. Databoxen mäter tiden och kan reagera olika beroende på om det är en enstaka lätt knack, upprepade knack eller en kraftig knack.

Jag gjorde även ett kort med en PIC-enchipsdator som tände olika lysdioder (stapel med 20 st) beroende på hur lång signalen var. Flera dioder kunde vara tända samtidigt och dom lyste en kort stund om dom hade blivit aktiverade. I princip verkade det funka men jag har inte testat så mycket. Projektet rann ut i sanden så att säga. Jag har dock allt kvar fortfarande så det går att skrämma liv i det igen.
Nicke Blom
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
Ort: Månkarbo

Inlägg av Nicke Blom »

Limpdjur skrev:Har för mig sett nån som gjort lika dant men satt en rostfri vattenskål, som man har till hundar typ, i kupén
jo den har jag visat i bilsport...

bromsrör o hundskål :lol:
JRP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön okt 14, 2007 3:05 pm
Ort: Växjö

Inlägg av JRP »

har fått lära mig att en knackning är 7.5khz
och att knacksensorer skickar ut en voltpeak när knackning uppstår
JockeB
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör okt 13, 2007 3:11 pm

Inlägg av JockeB »

jonströmsmätning
http://www.fs.isy.liu.se/~larer/Projects/main.html
http://www.hut.fi/~vvartiov/ion/ion.html

lite hemmasnickeri ...

knack
The equation for determining the frequency of detonation in KHz is approximately 573/cylinder bore in mm
svensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tor aug 03, 2006 7:24 pm
Ort: gotland

Inlägg av svensson »

ja tog bara bort tut knappen på min luisi ratt i bmwen.. spikningarna lede sig klock rent i rattstången :D billit å bra!
karlsson_6
För mycket laddtryck
Inlägg: 393
Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
Ort: Ljungby

Inlägg av karlsson_6 »

någon som har bilder på hemmameck typ koppar rör o hundskål
o dylikt?
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Jonström

Inlägg av calle Bengtsson »

Joo jag tror att Nya BMW M5 v10 kör med sådant system , helt sonika en knack givar per cylinder :) Men jag vet inte hur det Fungerar ingående ska leta info från BMW *s* Öva på tyskan

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

hei! megasquirt har jo litt info på området... f.eks. denne linken: http://www.viatrack.ca/

han selger "oversetteren" for $70 ink. frakt "overseas"

er lagd for ms, men da bør det jo funke for vems og haltec?

leser også at en "hørefrekvens" for knocksensoren på 5200 hz klarer å "se" spikninger i området 4800-5600rpm.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

Här var en billig engine knock 50 $


http://66.102.9.104/translate_c?hl=sv&s ... dBDab4dgyw
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

JRP skrev:har fått lära mig att en knackning är 7.5khz
och att knacksensorer skickar ut en voltpeak när knackning uppstår
Alla knackningar kan väl inte ha samma frekvens?

Nu kan jag cyckla, men är det inte lite beroende på borr dimensionen också, motor, varvtal?



Mvh
Skriv svar