Nya turbon e knas?!?!?!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Nya turbon e knas?!?!?!

Inlägg av wyzer »

tja
Har köpt en splitter ny turbo (den är alltså helt ny inte ett utbytes agg alltså:p) till min volvo 940 .
Ställde upp så att laddet hamnade på ca.0.9 bar men nu allt eftersom så har jag fått ställa tillbaks laddet med tanke på att det har höjts!!!!(det har skruvats upp av sig själv :shock: :shock: ) fast jag inte gjort ngt mer.
Så nu idag så fick jag skruva tillbaks ÄNNU mera !!
Så nu har jag skruvat tillbaks ca 6-7 varv på wg!! snart tillbaks på org! varför händer detta???
Kan det vara för att det är en NY turbo????

Vet ej vad det är för turbo skulle va en orginalare men jag börjar tvivla och tror att det är ett 19t agg jag fått tag i!!!!!!!!!!

mvh wyZer
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

hur mycket fick du bygga om för att få dit den? tror inte 19T är bolt on
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

det var inte bolt on iaf!
Gjorde en ny fläns mellan grengör och turbo vred kompressor huset så att de va som org samma med avgas var tvungen att vridas ett halvt varv.
Sen så såg vi att där oljan skulle in att den va på fel ställe så då fick vi vrida om det igen.
Och givetvis en ny downpipe för utbåset på turbon är 3 tum!!
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Låter som läkage i tryckklockan eller i slang/kopplingar till tryckklockan .. därav tryckökningen som stiger i takt med läkaget
Bild
Turbolag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 20, 2007 11:40 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Turbolag »

Har ett 19T agg liggandes, ge mig lite mått på turbon så kan jag jämföra.


mvh//Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut

Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Tox skrev:Låter som läkage i tryckklockan eller i slang/kopplingar till tryckklockan .. därav tryckökningen som stiger i takt med läkaget
Tryckklockan = Wastegaten???
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

hur lägger jag in bilder?? så kan jag visa hur turbon ser ut ??
Senast redigerad av wyzer den fre nov 02, 2007 2:41 pm, redigerad totalt 2 gång.
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Yep ... tryckklockan styr din WG ventil ..... kolla slangen till den och slanganslutningarna .... så du inte ofrivilligt pystrimmar så att säga ... är det inga fel där kolla klockan så den inte läcker.
Bild
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

som sagt det är ju helt nytt så den ska nog inte läcka
ska kolla slangarna men var sitter tryckklockan som styr wg då???
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

du menar alltså den slang som går till wg det finns ju bara en
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Det är den du kalla WG .... Vad är en WG ventil = ventilen som släpper avgaserna på sidan om turbinen så att önskat laddtryck uppnås. (i ditt fall en i avgashuset integrerad WG = hål ihuset och ventil som styrs av en tryckklocka via en arm)

Tryckklockan är ingen WG i sig utan den styr wg så att den öppnar så att laddtrycket blir rätt.
Men kan väl säga att tryckklockan är en del av WG ... men den är absolut inte WG utan den sköter styrningen av WG ventilen.
Bild
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

ja ja nu fattar jag :thumbright:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

slanget verkade va tät satt inte löst lrngt annat uppenbart typ hål :(
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Skriv svar