Hjälp med turboval?

Diskussioner för erfaret folk
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Hjälp med turboval?

Inlägg av M3 JONAS »

--------------------------------------------------------------------------------
Hej.

Jag är ny på detta forum men det verkar ju finnas en hel del kunnigt och hjälpsamt folk här så jag hoppas kunna få en del tips och teorier.
Har tidigare åkt med kompressor på min M3:a men nu har jag lagt det åt sidan pga massa haverier och tänkte göra ett försök med snigel på grenröret...

Frågan är då vad man ska ha för aggregat. Har blivit tipsad om Borg Warners SC258 som ska vara en ny modell med riktigt bra spoolup och bra körbarhet. Dock så är priset på ett sådant aggregat rätt högt, ligger på ca 15000:-.

Tittar lite på alternativ om man vill komma billigare undan, är det någon som har nånting att rekomendera?
Bör räcka till ca 600hk på en 2,3 liters 4 ventilad maskin som är på ca 200hk som sugmotor.
Respons och spool up bör vara så bra som möjligt.

Har tittat lite på tex Holset HX40, Garrett GT40 mm. Är det någon som har erfarenhet av dessa aggregat och vet hur mycket effekt de räcker till och vilka kompressor resp avgashus man då ska ha?

Motorn är en 2,3liters M3 4:a, dvs 16 ventilad maskin som är kompsänkt till 8,5:1, sitter lite roligare kammar i (284 resp 276 graders med lyft på 11,3 resp 10,7mm), slag 84mm, borr 94mm, har tänkt att åka med originalspjällen som är 4 stycken på 46mm.

MVH Jonas

Edit: Nu vet jag inte om jag placerat det här i rätt avdelning? För mig är det jätteavancerat då jag är newbie på turbo men för er kanske det är jättesimpelt?! :) Flytta gärna om det ligger fel.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är en frän motor som man inte vill strypa med en för liten turbo.

har du byggt ett fint grenrör?

om du vill ha maximal respons från låga rpm så skall du satsa på en hx40 med 61mm in och 65mm axel med 16-19 avgashus.

men jag skulle nog satsa på en större turbo om jag var du mer lik en hx 50 med 63m in och 72mm ut och 16-22 avgashus.

båda turbosarna räcket till 600hk men om du vill ha mer effekt så klarar säkert den motorn av att driva en 66mm hx50 kompressor ganska lätt också och då kan den nog bli på närmare 700hk också :twisted:

nu snackar jag 98 oktan och relativt låga laddtryck kring 1.7 bar (kräver seriös mappning av soppa, tändning och laddkurva)
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Grenrör är inte byggt än, ska bli snart och innan dess vore det trevligt att ha en turbo så att man vet om det får plats...:)
Tanken är att placera turbon lågt och troligtvis blir då grenröret rätt kort.
Effeltmässigt så lämnade motorn med kompressorn på plats 454hk vid 1,35 bars övertryck. Då med en kompressor som enligt tekniska specar stal 100hk att driva runt med den utväxlingen och det laddtrycket.
Nu kommer ju inte grenröret bli lika fint som på nuvarande sugmotor så man kan ju inte räkna med att det blir 100hk till vid samma laddtryck men ner effekt borde det ändå bli.

Vad skulle ni tro att man pratar om för varvtal innan det laddar på rejält med de olika aggregaten?
700hk är inte alls någon omöjlighet att plocka ut men som det är i nuläget har jag inte soppa så det räcker dit, åker med en enkel 044 pump. Iofs inga stora kostnader eller bekymmer att bygga om men nånstans måsta man ju dra gränsen...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

försök så långt det går att bygga ett grenrör med ca 47mm in dim och minst 50cm långa pipor. sen delar du kolkektorerna i två delar med cyl 1 och 4 i ena och 2+3 i den andra, sen två rör från tårt bitarna på sidan kollektorn fram till wastegaten som bör vara ca 50mm ventil, delnings vägg fram till 2 mm före ventilen på wastegaten.

turbon kommer att ladda på ordentiligt där motorn börjar pumpa luft på allvar, skulle gissa vid 4-4500rpm med en hx50 sen full fart tills regulatorn bryter vid typ +8500?

en 044 pump :shock: jag skulle inte tordas åka mer än drygt 400 hk då, vore dumt att begränsa motorn med en bränsle pump.
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Om man inte åker med högre grundtryck än 3,0 bar så räcker soppapumpen till ca 600hk. Vi testade det i bromsbänken då vi hade stenkoll på soppatrycket hela tiden. Men visst, en till pump eller två walbropumpar kanske det blir om man blir frånåkt för mycket... :)

På kompressormotorn vände effekten vid 8100rpm och då satte vi varvstoppet på 8500rpm, det känns rätt lagom.
En HX40 då, när tar sig den på allvar tror ni?
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

M3 JONAS skrev:Om man inte åker med högre grundtryck än 3,0 bar så räcker soppapumpen till ca 600hk. Vi testade det i bromsbänken då vi hade stenkoll på soppatrycket hela tiden. Men visst, en till pump eller två walbropumpar kanske det blir om man blir frånåkt för mycket... :)

På kompressormotorn vände effekten vid 8100rpm och då satte vi varvstoppet på 8500rpm, det känns rätt lagom.

Hur långt den räcker beror ju på hur högt laddtryck man använder, även om 044 är en bra pump dalar den rätt snabbt när trycken börjar stiga.

Jag ska iaf köpa mig en till 044, även om det inte behövs är det en billig försäkring!
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

M3 JONAS skrev:Om man inte åker med högre grundtryck än 3,0 bar så räcker soppapumpen till ca 600hk. Vi testade det i bromsbänken då vi hade stenkoll på soppatrycket hela tiden. Men visst, en till pump eller två walbropumpar kanske det blir om man blir frånåkt för mycket... :)

jo vist kan den räcka dit men då måste man ka sten koll på trycket, jag körde en stor k-jet pump den tappa tryck redan över 420hk i min B20(kanse inte så bra värkningsgrad?).

jag gillar inte att förutspå vart laddtrycket kommer, det beror så mycket på kompitensen på han som byggt och tunat motorn men är allt byggt rätt utan kompromisser så brukar det inte va nåra problem med segt laddtryck än om man kör mycket stora turbosar 8)

en hx 40 med 61in 65 ut och 16 avgashus laddaren hel del före din motorn ens har börjat ge effekt :) (fylnads grad kanse är ett bättre ord) kanse vid 3200rpm?? men du tappar en hel del på höga varv :(

bli inte lurad att montera för liten turbo, turbon ska pumpa luft effektivt på de varvtal motorn trivs och har hög fylnadsgrad :!:

mycket laddtryck på låga rpm är ett bra resept på sprängd motor :wink:
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Jens Gustavsson skrev:mycket laddtryck på låga rpm är ett bra resept på sprängd motor :wink:
Kompressorn laddade ca 1,2bar vid 2000rpm... :)
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Jens Gustavsson skrev:
jag gillar inte att förutspå vart laddtrycket kommer, det beror så mycket på kompitensen på han som byggt och tunat motorn men är allt byggt rätt utan kompromisser så brukar det inte va nåra problem med segt laddtryck än om man kör mycket stora turbosar 8)

en hx 40 med 61in 65 ut och 16 avgashus laddaren hel del före din motorn ens har börjat ge effekt :) (fylnads grad kanse är ett bättre ord) kanse vid 3200rpm?? men du tappar en hel del på höga varv :(

bli inte lurad att montera för liten turbo, turbon ska pumpa luft effektivt på de varvtal motorn trivs och har hög fylnadsgrad :!:
Är 16 huset det största med T3 fläns? Om man går upp till 19 huset, orkar det hålla i mer på höga varv?

Jag kanske låter överdrivet rätt för stora turbosar men jag har är rädd för att få en okörbar motor då målsättningen är att det ska kunna bli en hel del banåkning med bilen.
Vill INTE ha en motor med sådan karaktär som en kompis byggde, han åker med ett GT37 aggregat på en 1,8t maskin, ökar hysteriskt vid 6500rpm men innan det verkar den stendöd och sen varvar den iofs 9000rpm + och ger nästan 600hk men som sagt var så är toppeffekt långtifrån allt!
Går iofs att bygga och testa och om det inte blir bra får man väl göra om och göra rätt! :)

Hur stora är dessa aggregat rent fysiskt? Ett så litet och smidigt aggregat som möjligt är önskvärt för då det är trångt.

Hur skiljer sig HX40 samt HX50 i jämförelse med GT37 samt GT40?
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Just det, nästa dumma fråga... :)

Hur bra eller dåligt funkar det med inbyggd wastegate på dessa aggregat. Har föstått att den är för lite men går det att modifiera för att det ska funka bra? Kommer ju trotsallt ladda rätt mycket så behovet av jättestor wg borde väl inte vara extremt stort.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

M3 JONAS skrev:Just det, nästa dumma fråga... :)

Hur bra eller dåligt funkar det med inbyggd wastegate på dessa aggregat. Har föstått att den är för lite men går det att modifiera för att det ska funka bra? Kommer ju trotsallt ladda rätt mycket så behovet av jättestor wg borde väl inte vara extremt stort.

som jag skrev
försök så långt det går att bygga ett grenrör med ca 47mm in dim och minst 50cm långa pipor. sen delar du kolkektorerna i två delar med cyl 1 och 4 i ena och 2+3 i den andra, sen två rör från tårt bitarna på sidan kollektorn fram till wastegaten som bör vara ca 50mm ventil, delnings vägg fram till 2 mm före ventilen på wastegaten.
så skulle jag designa grenrör och westgate!

ska du ha bra respons och inbyggd westgate så måste du gå på en liten skit turbo för att få samma respons men då tappar du kanse 200hk i toppeffekt :doh:

alla seriösa kör med separat westgate :!:
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

Tack för all hjälp Jens!

Då skrotar jag funderingarna på inbyggd wg redan innan tanken ens funnits. Man e ju i grund och botten lat så om man slipper extra jobb och kostnad så måste man ju fråga... :)

Hmm, har redan rör liggande som är 48mm utvändigt, det kanske blir för klent alltså?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jonas jag körde med hx40 61in 65ut med 19ons hur (t4 fläs) på min m10 och tycker inte att det var några problem alls å detta var dessutom med stum tändning!!! :shock: Så med din fina grund motor skulle jag sattsa på ett sånt aggregat som minst. Ang hur stor den är så går det att kapa bort interna wg delen och svarva till som en del gör men såhär ser den ut http://robban.bmwcoupe.nu/stash/2002tic ... rbo_dp.jpg

Jag har även kört med ett lite äldre switcher aggregat 58 60 mindre avgashus igen aning på spec på det 16bladig sak och det var natt och dag hur motorn drog på varv 8)
M3 JONAS
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av M3 JONAS »

robban skrev:Jonas jag körde med hx40 61in 65ut med 19ons hur (t4 fläs) på min m10 och tycker inte att det var några problem alls å detta var dessutom med stum tändning!!! :shock: Så med din fina grund motor skulle jag sattsa på ett sånt aggregat som minst. Ang hur stor den är så går det att kapa bort interna wg delen och svarva till som en del gör men såhär ser den ut http://robban.bmwcoupe.nu/stash/2002tic ... rbo_dp.jpg

Jag har även kört med ett lite äldre switcher aggregat 58 60 mindre avgashus igen aning på spec på det 16bladig sak och det var natt och dag hur motorn drog på varv 8)
Det låter bra robban. Bara att försöka få tag på ett sånt och se vad man tycker om det då!
Såg ut att vara en rejäl kluns rent fysiskt, hoppas att man kan få plats med det bara...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Banåka = långt mer påfrestning på grenrör mm mm om man har stora tunga turbos än om man kör korta 402m race.

Då åker man så länge med 'rött' grenrör så det kommer ganska snabbt hänga och dra i röret vilket till slut spricker.
Går väl att staga o greja. men det är juh kaka på kaka.

mitt tips som ingen här på Sävar gillar som vanligt.
en GT3582R med 1.06 avgashuset för att sträcka effektregistret en bit över 7000rpm.
med 0.86 huset brukar man få toppen kring 7000rpm på 2-2.3liters motorer.
Vilket är ganska bra om man ska tugga varv efter varv på bana. Titta bara på lemans serien. de väljer 'lågvarviga' motorer för att höga varv stressar så hårt.
Och det brukar hamna kring 650-710hk beroende på hur frisk motorn är.

En GT3582R med en TIAL 44 wastegate funkar alltid bra tillsammans.
du kommer få en riktigt 'snärtig' motor som närapå har kompressorkaraktär.

Lastbilsturbos hör hemma i dragracebilar eller lastbilar.
Jag kommer inte ihåg.. men jag tror min GT35 väger ynka 8kg.
Ganska okej för en 700hk turbo.

Mvh
Patrick
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar