Svetsa i gjutalu (sprängkåpa)?
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Svetsa i gjutalu (sprängkåpa)?
Tänkte kolla om det sitter nån här som har erfarenhet med att svetsa i gjutaluminium?
En kompis hade tänkte göra ett försök och svetsa om en sprängkåpa åt mig, men han har aldrig svetsat i sånt tidigare, så vi hade behövt lite tips.
Pinnen som han fick rekommenderat heter Fontargen E409:
http://www.weldalloys.com/fgen_E409.htm
Alla tips/erfarenheter är välkomna!
En kompis hade tänkte göra ett försök och svetsa om en sprängkåpa åt mig, men han har aldrig svetsat i sånt tidigare, så vi hade behövt lite tips.
Pinnen som han fick rekommenderat heter Fontargen E409:
http://www.weldalloys.com/fgen_E409.htm
Alla tips/erfarenheter är välkomna!
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
En rejäl AC-tig krävs, eller eventuellt en pulsmig. Pinne kan du nog lägga ner tyvärr...
Det går utmärkt att svetsa i gjutalu, beror dock på vilken legering det är. Slipar man bara riktig rent med ex.vis en rostfri roterande stålborste så går det utmärkt att Tigga dom flesta kåporna, insug mm.
Det går utmärkt att svetsa i gjutalu, beror dock på vilken legering det är. Slipar man bara riktig rent med ex.vis en rostfri roterande stålborste så går det utmärkt att Tigga dom flesta kåporna, insug mm.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Nu är han ju ganska envis och vill ändå prova med pinne
Bara testa och se om man kommer nånstans.. Nån rejäl tig eller pulsmig har vi inte tillgång till, iaf inte inom 10 mil.
Han skulle ta med några andra pinnar från jobbet och så får vi väl se hur det blir. Kostar iaf ingenting, förutom att man kanske får skrota en sprängkåpa..

Han skulle ta med några andra pinnar från jobbet och så får vi väl se hur det blir. Kostar iaf ingenting, förutom att man kanske får skrota en sprängkåpa..
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Jag har ju sagt det ni skrev till honom, men han vill kolla hur det går så då får han väl göra det, sprängkåpor finns det ju gott om 
Dom här pinnarna ska ju vara just för gjutaluminium, så nån måste väl antagligen ha lyckats med det nån gång i tiden
Jag återkommer iaf med resultatet sen, så får ni kanske nånting att skratta åt 
Men jag ska höra med en annan kompis om han kanske har några vettiga apparater på jobbet och om han kanske kan svetsa ihop en kåpa där.

Dom här pinnarna ska ju vara just för gjutaluminium, så nån måste väl antagligen ha lyckats med det nån gång i tiden


Men jag ska höra med en annan kompis om han kanske har några vettiga apparater på jobbet och om han kanske kan svetsa ihop en kåpa där.
Ett litet tipps när det gäller pinnarna är att det inte är som att svetsa vanliga pinnar utan här måste du verkligen trycka in pinnen mot materialet och inte som vanliga bara följa med materialet.
Sen håll till utomhus eller vid en kraftig utsug för det blir nå jävlulskt med rök och den lucktar inte nyttigt.
Min rekomendation är ändå att hitta någon med en karaftig tig som har rätt tillsatsmaterial för gjuten alu.
Sen håll till utomhus eller vid en kraftig utsug för det blir nå jävlulskt med rök och den lucktar inte nyttigt.
Min rekomendation är ändå att hitta någon med en karaftig tig som har rätt tillsatsmaterial för gjuten alu.
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Svårt att få det rätt, tror nog pinnarana är något som lever vidare från den tiden det inte fanns några bra MIg och Tig svetsar.Holländaren skrev:Tack för tipsen!
Vad är egentligen problemet med pinne? Är det helt enkelt svårt att få det rätt, håller det inte, eller nåt annat?
Hur hållfastheten är vet jag inte för jag har bara använt pinnar till att punkta saker hemma innan jag tog med dom på jobbet och helsvetsade på den tiden jag inte hade en egen tig.
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
- Ort: Piteå
- ElanMannen
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 41
- Blev medlem: ons nov 29, 2006 10:54 am
- Ort: lycksele
- Kontakt:
Hur gick det riktigt med alu-pinnsvetsningen?
Senast redigerad av ElanMannen den mån dec 15, 2008 4:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
pinna alu hmmm
Tjena hej
Som nämdes tidigare ,förvärmning av materialet är viktigt
det finns "vaxkritor" med olika smältpunkter som man använder för att få grepp på tempen på biten. I brist på det kan du använda träskaftet på din rostfria stålborste(som du har borstat flitigt med under uppvärmningen)
du ser på svärtan från träskaftet om biten börjar bli lagom varm.
svetsa med elektroden i stort sett vertikalt o häng med för nu går det undan.fuska inte med fogberedning,gör en v-fog så jämn som möjligt
Lycka till
Som nämdes tidigare ,förvärmning av materialet är viktigt
det finns "vaxkritor" med olika smältpunkter som man använder för att få grepp på tempen på biten. I brist på det kan du använda träskaftet på din rostfria stålborste(som du har borstat flitigt med under uppvärmningen)
du ser på svärtan från träskaftet om biten börjar bli lagom varm.
svetsa med elektroden i stort sett vertikalt o häng med för nu går det undan.fuska inte med fogberedning,gör en v-fog så jämn som möjligt
Lycka till
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Ja det har som stått still det där... Så det har inte blivit gjort nånting med kåpan.
Däremot så lyckades jag backa på min snöslunga med bilen, precis med dragkroken på insuget, som genast gick av. Insuget var gjutalu och det har jag fått svetsat hos en firma här i byn. Dom lämnade inga garantier på hållbarheten men det har då hållt bra än så länge iaf, och en snöslunga vibrerar ju rätt så bra. Men jag vet tyvärr inte alls vad dom har använt för grejer.
Däremot så lyckades jag backa på min snöslunga med bilen, precis med dragkroken på insuget, som genast gick av. Insuget var gjutalu och det har jag fått svetsat hos en firma här i byn. Dom lämnade inga garantier på hållbarheten men det har då hållt bra än så länge iaf, och en snöslunga vibrerar ju rätt så bra. Men jag vet tyvärr inte alls vad dom har använt för grejer.