Bortsett från två blåsta topp packningar så har jag även kvaddat ett ventilshims.
Å...ja!
Kopplingen.
Man kan säga at jag ledsnat på att slira omkring.
E väl iofs på gott å ont,för inte blir det speciellt gatvänligt...men men...
E vad d e.
Så..
En 2 skivig Sachs av värsta snitt sprang vi på..å så blev det.Smidd aluminium å 184mm.
Ngt som med nye motorn kommer bytas ut igen..till en 3 skivig.
Mest för att få lite mer..."användbart" pedaltryck egentligen.
Med den på bilderna kommer man ju snart bara kunna gå i vänstervarv när man kliver ur bilen!!
Ett par nya M/T 10.5*26 ligger i förådet.
Å..som sagt har tankarna utvecklats till att det blir ett helt nytt chassie.
Känns...i brist på bättre ord som den gamle krigaren ovan skall få lov att pensioneras,å inget e mer sant än att den tjänat väl.
Vem visste...när vi en ggn vart å hämta den för skitpengar i Grums i Värmland!!
Knappast förre ägaren iaf..
Mkt egentillverkat blir det som sagt..
Med tiden..har man ju blivit lite "materialbög"...å jag går av ngn anledning loss på ny bearbetade ytor..
Ett problem som visat sig när jag av olika anledningar skruvat upp effekten lite e att lådorna börjar att låta som 7ans spårvagn.
Inte så konstigt kanske,men e ju ngt som behöver adresseras.
Så,för närvarande e jag i högsta hugg med att bygga en "sprängsäker" variant genom att bygga om den getrag 275 som sitter i från början.
Problemet e som oftast att gjutaluminiumet i huset ger sig med tiden(stockarna vill isär av momentet vilket gör att hålen med tiden pressas ovala för lagren till stockarna).
Har provat att modda manuella lådor med samma metod med framgång sen tidigare,så jag tror att det hela kommer bli bra.
Vidare..iom att det hela spridit sig utanför sveriges gränser så e det bara att inse att "sleeper stuket" bilen har håller inte.Den e helt enkelt i för dåligt skick,å iom det så har näsan riktats efter ett friskare chassie.(Helt enkelt inte lönt att renovera plåt å lack mm i ljuset av vad en friskare 190a kostar)
Tror mig hittat en...å det avgörs förhoppningsvis till helgen.
Oavsett så e tanken att det skall se ut som en prydlig "gubbomhändertagen" 16V när allt e färdigt.Allt för att behålla "mercedes andan" i det här.
Tanken e att ett absolut minimum skall synas på utsidan.
För den som nu gillar sån´t så kan jag säga att tanken e att växlingspunkten på nye maskin skall röra sig runt 10500rpm.
Iom att jag under ett antal tusen mil nu åkt med en Schwitzer 364E(e alltså på 64mm in) å det funkat såpass bra som det gjort(bilen har fö gått strax över 3000 mil på det här viset nu som bruksis)så har jag även resonerat lite med vänner för att få fram ett agg med runt 72-74 in.
Vi får se var det tar vägen,men jag e helt övertygad om att maskin löser att driva det utan att storkna iaf.
Pga det med arbetsbelastning har det inte hänt så mkt med nya motorn heller...dessvärre,vilket känns mkt frustrerande iom att allt e såpass "klart" som det ändå är.
Nu,i det närmaste över hösten,får jag allt ta mig i kragen å se till att få ihop eländet.
Med det nya chassiet har jag även tänkt att kröka till en riktigt måttsydd bur faktiskt,å materialvalet e kanske lite annorlunda då det blir aluminium.
Naturligtvis skruvad på konsoller lite här å var samt förspänningsbar.
Ja..jag VET att man inte "får" göra det,men i ljuset av kapacitet i verkstan skiter jag faktiskt i vilket.Det är min bil,å en av finesserna med en 190 e trots allt dess vikt.
Ett nytt avgas system står högt på listan.
Det ursprungliga 3" systemet har gjort sitt,å det e bara att erkänna.
Nu e jag kanske ingen större fantast av herr jösses diametrar,men i ljuset av den effekt jag hoppas på så går det åt grova grejer.Så e det bara,å därför blir det 3.5" denna gången med Äpple mufflers-så det blir tyst.
044 pumparna gick i...å det e bara att konstatera att det gjorde gott.
Helt plötsligt vart man ju tvungen att mappa om!!
Faktiskt fjollat mig lite med att hänga i ett par läderlapp stolar åxå,å...fast sitter man.