jag vill ju åt den stora kanal arean och även större ventiler som underlättar att allt blir möjligt.
Kanalerna skall ju ge luft åt 250hk styck
Det skall ju varvas en del med och det lägre registret är inte så noga faktiskt.
Det är en ren dragracing motor som istort sett kan ha ett register på runt 1500rpm då den sjunker 1000rpm mellan varje växel
blir intresant detta, jag är själv sugen att porta/testa lite 16v senare i vinter (jag anser mig som nybörjare där nästan, iallafal på mer avanserade portningar)
har börjat med avgas på den nya toppen. använder vanligt spackel till att få fram formarna på kanalerna. men det ser ut som om spacklet sviker mig för jag har slut på det. satan.
Skall lägga upp lite bilder sen i tråden här tänkte jag, kan garrantera att ni aldrig sett liknande topp.
Det är ju visserligen en prototyp än och allt är möjligt att ändra på så skjuv på med kommentarer sedan.
Har ingen mira så jag kan inte göra sätena perfekta än men har kört upp dom till 34mm på avgas och 29mm som minsta under ventilen för att få 85% frågan är om jag inte kan gå upp mot 90% och lite till då det är en dragrace motor utan krav nästan.
Om man har en topp som man inte portat hål i och svetsar om avgaskanalerna, kommer det att hålla då?
Har testat att laga en 531 som jag körde hål i en gång men utan bra resultat. den sprack direkt
är 'grytan' i volvotopparna 'låga'?
jag inbillar mig att ett rundare tak skulle vara finemang.
men är grytan begränsad så det inte finns gods så det juh som det är.
är 'grytan' i volvotopparna 'låga'?
jag inbillar mig att ett rundare tak skulle vara finemang.
men är grytan begränsad så det inte finns gods så det juh som det är.
ja det finns mer att ta i grytan om man vill, det är ca 5-6mm i väggarna runt om så det finns mer kött att ta ur. kan lägga upp nya bilder på grytan ikväll:)
Ante, ja stackars han som skall göra svetsjobbet hehe
Håller på med insuget nu och det är verkligen inte lätt att få till det alltså.
Man hamnar i tanke svackor ibland med och då är det lika bra att låta stiftet ligga tills man kommer på humör igen
Ytan är juh inte så noga med egentligen.
Bara snyggare att se på.
Räcker med att det är jämt och fint, lite ruggig yta kan till o med vara bra.
ett tips iaf..
det finns ett 'vax' som ersätter bivax man kan köra slipstiften i när man kör alu.
Då kladdar det mycket mindre och slipstiften håller längre.
T-sprit är kasst i mina ögon.
Ett annat tips till slipstift är att man tar en sån där man skärper smärgelskivorna med och formar stiften som man vill ha dem.
Är det insug du 'plastat' grytan i eller är det avgas?
Det är i insuget jag "plastat" bort en lite grop som var under ventilen.
Tyckte inte riktigt om den så det föll sig naturligt att ta bort den.
skall dra ett sista varv med spackel för att få ytan riktig jämn i insug.
Ser nu att ta kort på en kanal är bland det svåraste som finns.
Det är då man skijer kunskap och kamera åt hehe.
Fast hade man haft en riktig kamera så hade säkert resultatet blivit mycket bättre..
Provade att inte ha delningen mellan ventilerna helt spetsig, rundade lite med tanke på vad som skrivits här senaste.
men det är visserligen bra vass ändå så jag tror nog inte mitt försök märks nätt så väl.
Sen vet ja inte om det gäller samma sak för delningen som att slipa vårtan på styrning.
Hur man än gör kommer det bli lite virvlar mellan ventilerna när dom öppnar..