Volvo 142 Turbo -74
Blev riktigt snyggt.. kul att mina gamla fälgar hamnade på ett fint projekt!
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Tack för kommentarerna 
Öhman: Ja ska ta hand om dom
Fast dom ska inte va vita sen 
Har ju vart lite snålt med updates i tråden.. Har haft fullt upp med nya bruksbilen, men nu så ska ja väl försöka få upp lite tempo igen.
Hunnit med lite nu iaf.
Kapat upp lite mer i golvet för å fa avgassystemet lite längre bak.

Svetsade igen hålet som blev där de va dubbel plåt.
Vet inte va ja tänkte på när ja kapade hålet, blev lite väl stort.. men de gick ju svetsa i en bit där med :rolleyes:

Punktat upp avgassystemet.. blev rätt många skarvar, men vafan..

Helsvetsat.

Sista röret till buren är i.. som förövrigt är helsvetsad nu i hela bilen.

Kapar till plattjärnsbitar som ja ska svetsa på röret som sitter i underkant på framrutan.

Svetsat upp rattstången.

svetsade dit två plattjärnsbitar i ändarna å satte en vinkellist mellan dom för å kunna fästa upp resterande i samma linje.

Så blev de med plattjärnsbitarna.

Börjat bygga tunnel över avgassystemet.

Framrutan ur och övredelen på panelen inpassad.


Bockade en aluplåt på jobbet.

Efter lite kapande å klippande fick ja dit den hyffsat så man får en uppfattning om hur de blir.

Ja tror nog att varvräknaren får bli på uppe på panelen.
En polare tyckte ja skulle bygga ner den i den övreplåten, får se hur de går å lösa.


Öhman: Ja ska ta hand om dom


Har ju vart lite snålt med updates i tråden.. Har haft fullt upp med nya bruksbilen, men nu så ska ja väl försöka få upp lite tempo igen.
Hunnit med lite nu iaf.
Kapat upp lite mer i golvet för å fa avgassystemet lite längre bak.

Svetsade igen hålet som blev där de va dubbel plåt.
Vet inte va ja tänkte på när ja kapade hålet, blev lite väl stort.. men de gick ju svetsa i en bit där med :rolleyes:

Punktat upp avgassystemet.. blev rätt många skarvar, men vafan..

Helsvetsat.

Sista röret till buren är i.. som förövrigt är helsvetsad nu i hela bilen.

Kapar till plattjärnsbitar som ja ska svetsa på röret som sitter i underkant på framrutan.

Svetsat upp rattstången.

svetsade dit två plattjärnsbitar i ändarna å satte en vinkellist mellan dom för å kunna fästa upp resterande i samma linje.

Så blev de med plattjärnsbitarna.

Börjat bygga tunnel över avgassystemet.

Framrutan ur och övredelen på panelen inpassad.


Bockade en aluplåt på jobbet.

Efter lite kapande å klippande fick ja dit den hyffsat så man får en uppfattning om hur de blir.

Ja tror nog att varvräknaren får bli på uppe på panelen.
En polare tyckte ja skulle bygga ner den i den övreplåten, får se hur de går å lösa.

Patrik Lindgren
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
- weber-power
- Forumsberoende
- Inlägg: 797
- Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
- Ort: Kalmar // torsås
Tack för alla kommentarer!
Va ett tag sen de hände nåt här, har haft annat för mig plus obefintlig motivation.
Men en liten update kommer här... Inga stora framsteg men alltid nåt.
Jag har iaf plockat lite grejer från en 240 innan ja körde den på skroten.
Från den tog ja bla bakaxel, kardan å vxllåda.


I söndags grejade ja lite, hittade ju lite rost när ja plockade ur framrutan så där har ja gått på ett varv med scothbrite å ska väl svetsa i ny plåt på två ställen.
Sen började ja plocka ner den gammla lådan som inte funkade så bra, 2an å 4an ville gärna hoppa ur.
När ja ändå hade lådan nere så passade ja på å fixa kortare växellägen.
Så såg spaken ut.

Kapade den under kulan å kapade till en bit att svetsa imellan på ca 10mm.

Biten ja kapade till var lite klenare men de va bara å bygga lite med svetsen så blev de så bra så.

När ja ända höll på å grejade så kortade ja spaken lite också.
Lite väl hög kant att lyfta över.

Kapade ner den lite för att ja inter ska behöva lyfta bakspärren så högt.
Tjänade väl inte så mkt på den men de va alltid nåt

Sen kapade ja lite på växelspaksknoppen också så ja kunde få den längre ner utan att backspärren tog i.. Mätte aldrig men spaken blev väl ca 3cm kortare.. Tog så mkt de gick utan å behöva bygga om backspärren.
Så blev de tillslut.

Får se om ja pallrar mig dit imorn igen.
Over and burnout!
1700 har ja för migBamazon64 skrev:va kosta gastuben du ha till svetsen?
Va ett tag sen de hände nåt här, har haft annat för mig plus obefintlig motivation.
Men en liten update kommer här... Inga stora framsteg men alltid nåt.
Jag har iaf plockat lite grejer från en 240 innan ja körde den på skroten.
Från den tog ja bla bakaxel, kardan å vxllåda.


I söndags grejade ja lite, hittade ju lite rost när ja plockade ur framrutan så där har ja gått på ett varv med scothbrite å ska väl svetsa i ny plåt på två ställen.
Sen började ja plocka ner den gammla lådan som inte funkade så bra, 2an å 4an ville gärna hoppa ur.
När ja ändå hade lådan nere så passade ja på å fixa kortare växellägen.
Så såg spaken ut.

Kapade den under kulan å kapade till en bit att svetsa imellan på ca 10mm.

Biten ja kapade till var lite klenare men de va bara å bygga lite med svetsen så blev de så bra så.

När ja ända höll på å grejade så kortade ja spaken lite också.
Lite väl hög kant att lyfta över.

Kapade ner den lite för att ja inter ska behöva lyfta bakspärren så högt.
Tjänade väl inte så mkt på den men de va alltid nåt


Sen kapade ja lite på växelspaksknoppen också så ja kunde få den längre ner utan att backspärren tog i.. Mätte aldrig men spaken blev väl ca 3cm kortare.. Tog så mkt de gick utan å behöva bygga om backspärren.
Så blev de tillslut.

Får se om ja pallrar mig dit imorn igen.
Over and burnout!
Patrik Lindgren
Kanske är läge å uppdatera lite nu..
Har äntligen fått ut chevan ur garaget så ja kan köra på med 142an igen.
Började med å vända på bilen så ja kunde få ner bakaxeln smidigt.
Några bultar fick ja skära bort med rondellen, antar att dom suttit sen -74 så de är väl inte så konstigt att dom är rostiga
Här va de tomt.

240 axeln.

Svetsen slet sig..

Börjar på å få grejerna på plats här.
Bärarmarna passade rakt på, de är bara tvärstaget å dom andra två (kommer inte på vad dom heter) Som ska moddas lite för att de ska passa.

En till bild.

Blev ju lite bättre med plats nu iaf
Har typ 20 mm till godo på varje sida nu. Så 15mm bredare fälgar ska inte va nå problem 

Har inge fjädrar på här så ja testade hur mkt plats de finns uppe i hjulhuset.

Får se när ja uppdaterar nästa gång, de ska förhoppningsvis inte dröja lika länge som sist..
Har äntligen fått ut chevan ur garaget så ja kan köra på med 142an igen.
Började med å vända på bilen så ja kunde få ner bakaxeln smidigt.
Några bultar fick ja skära bort med rondellen, antar att dom suttit sen -74 så de är väl inte så konstigt att dom är rostiga

Här va de tomt.

240 axeln.

Svetsen slet sig..


Börjar på å få grejerna på plats här.
Bärarmarna passade rakt på, de är bara tvärstaget å dom andra två (kommer inte på vad dom heter) Som ska moddas lite för att de ska passa.

En till bild.

Blev ju lite bättre med plats nu iaf



Har inge fjädrar på här så ja testade hur mkt plats de finns uppe i hjulhuset.

Får se när ja uppdaterar nästa gång, de ska förhoppningsvis inte dröja lika länge som sist..
Patrik Lindgren
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele