Volvo 142 Turbo -74

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Öhman
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: tis jan 03, 2006 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av Öhman »

Blev riktigt snyggt.. kul att mina gamla fälgar hamnade på ett fint projekt!
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

precis dom fäljarna är dom uberfetaste man kan ha på en volvo! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Tack för kommentarerna :D

Öhman: Ja ska ta hand om dom :wink: Fast dom ska inte va vita sen :)

Har ju vart lite snålt med updates i tråden.. Har haft fullt upp med nya bruksbilen, men nu så ska ja väl försöka få upp lite tempo igen.
Hunnit med lite nu iaf.


Kapat upp lite mer i golvet för å fa avgassystemet lite längre bak.
Bild


Svetsade igen hålet som blev där de va dubbel plåt.
Vet inte va ja tänkte på när ja kapade hålet, blev lite väl stort.. men de gick ju svetsa i en bit där med :rolleyes:
Bild


Punktat upp avgassystemet.. blev rätt många skarvar, men vafan..
Bild


Helsvetsat.
Bild


Sista röret till buren är i.. som förövrigt är helsvetsad nu i hela bilen.
Bild


Kapar till plattjärnsbitar som ja ska svetsa på röret som sitter i underkant på framrutan.
Bild


Svetsat upp rattstången.
Bild


svetsade dit två plattjärnsbitar i ändarna å satte en vinkellist mellan dom för å kunna fästa upp resterande i samma linje.
Bild


Så blev de med plattjärnsbitarna.
Bild


Börjat bygga tunnel över avgassystemet.
Bild


Framrutan ur och övredelen på panelen inpassad.
Bild


Bild


Bockade en aluplåt på jobbet.
Bild


Efter lite kapande å klippande fick ja dit den hyffsat så man får en uppfattning om hur de blir.
Bild

Ja tror nog att varvräknaren får bli på uppe på panelen.
En polare tyckte ja skulle bygga ner den i den övreplåten, får se hur de går å lösa.
Bild
Patrik Lindgren
Mr.Thulin
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: tis okt 30, 2007 10:33 pm

Inlägg av Mr.Thulin »

snyggt.
SuiCyco!
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor jun 14, 2007 8:43 pm
Ort: Vallentuna/Lindholmen

Inlägg av SuiCyco! »

det där blir nog ett riktigt redigt bygge! :thumbright:
SuiCyco Motherfucker!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

nice :)

du får verkligen en -74a att bli ball :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

74an är ju årsmodellen som gäller :hihi: har inte så mycket me tråden o göra men va kosta gastuben du ha till svetsen?
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Joakim Borg »

Riktigt snyggt!
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

sätt varvräknarn i mitten på brädan :D
team weber power
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Tack för alla kommentarer!
Bamazon64 skrev:va kosta gastuben du ha till svetsen?
1700 har ja för mig



Va ett tag sen de hände nåt här, har haft annat för mig plus obefintlig motivation.

Men en liten update kommer här... Inga stora framsteg men alltid nåt.
Jag har iaf plockat lite grejer från en 240 innan ja körde den på skroten.

Från den tog ja bla bakaxel, kardan å vxllåda.

Bild

Bild


I söndags grejade ja lite, hittade ju lite rost när ja plockade ur framrutan så där har ja gått på ett varv med scothbrite å ska väl svetsa i ny plåt på två ställen.
Sen började ja plocka ner den gammla lådan som inte funkade så bra, 2an å 4an ville gärna hoppa ur.

När ja ändå hade lådan nere så passade ja på å fixa kortare växellägen.
Så såg spaken ut.
Bild

Kapade den under kulan å kapade till en bit att svetsa imellan på ca 10mm.
Bild

Biten ja kapade till var lite klenare men de va bara å bygga lite med svetsen så blev de så bra så.
Bild


När ja ända höll på å grejade så kortade ja spaken lite också.
Lite väl hög kant att lyfta över.
Bild

Kapade ner den lite för att ja inter ska behöva lyfta bakspärren så högt.
Tjänade väl inte så mkt på den men de va alltid nåt :)
Bild

Sen kapade ja lite på växelspaksknoppen också så ja kunde få den längre ner utan att backspärren tog i.. Mätte aldrig men spaken blev väl ca 3cm kortare.. Tog så mkt de gick utan å behöva bygga om backspärren.
Så blev de tillslut.
Bild


Får se om ja pallrar mig dit imorn igen.

Over and burnout!
Patrik Lindgren
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Helgrymt stuk på detta bygge :thumbright:
Gillar avgasutblåset skarpt :hihi: hehe
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Moggemx skrev:Helgrymt stuk på detta bygge :thumbright:
Gillar avgasutblåset skarpt :hihi: hehe
Tackar :)


Är sugen på å montera 240axeln nu ja.. men de står en cheva ivägen så ja kan inte vända på bilen :(
Men ja börjar inte jobba förrens om 2 veckor så ja tror nog ja ska hinna med å kika på de snart :)
Patrik Lindgren
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Kanske är läge å uppdatera lite nu..
Har äntligen fått ut chevan ur garaget så ja kan köra på med 142an igen.
Började med å vända på bilen så ja kunde få ner bakaxeln smidigt.
Några bultar fick ja skära bort med rondellen, antar att dom suttit sen -74 så de är väl inte så konstigt att dom är rostiga :P


Här va de tomt.
Bild


240 axeln.
Bild


Svetsen slet sig.. :roll:
Bild


Börjar på å få grejerna på plats här.
Bärarmarna passade rakt på, de är bara tvärstaget å dom andra två (kommer inte på vad dom heter) Som ska moddas lite för att de ska passa.
Bild


En till bild.
Bild


Blev ju lite bättre med plats nu iaf :) Har typ 20 mm till godo på varje sida nu. Så 15mm bredare fälgar ska inte va nå problem :D
Bild


Har inge fjädrar på här så ja testade hur mkt plats de finns uppe i hjulhuset.
Bild


Får se när ja uppdaterar nästa gång, de ska förhoppningsvis inte dröja lika länge som sist..
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

tänk på att när du svetsar så där mycket i diffen, så tappar du härdningen på drivaxlarna just i tappen. du kommer nog att vrida av dom ganska fort.
Men du kanske plocka ur drivaxlarna innan du svetsa ??
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Ok om drivaxlarna går av.
Så får du nog problem att peta ut dom
Skriv svar