min "nya" skoter (mach 1 -92)
- Patrik E
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
- Ort: Bjurholm
Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Hur mycket ger det att byta slidskivan på tex en 583 till en från 670?Patrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Måste man göra något mer?
Undrar även hur länge en 583 motor håller, denna har gått ca 850 mil helt orginal, bör man byta något, kolvar?
mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
intresant men den skulle ju va en korvgrillar skoter, slutar nog som vanlig dettaJärnet skrev:Hör av dig om vad du vill åstadkomma med den här 643:an Jens,
Utan att öka kubiken kan man med hyfsad arbetsinsats få ut ca 140-145 trail-körbara hk ur dessa.
Bra pipor typ crankshop och helst en billet-topp gör vägen dit lättare.
Mvh
/Järnet
oj nu vart jag trimar sugen
jag kanse ringer nått sen järnet
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tackniklasrudolf skrev:Ski-doo teamet gratullerar och välkomnar. Känns sjukt att börja tänka på skoter när man bor i los angeles men man börjar känna suget. och snart åker vi hemmåt så man får hoppas på en grym säsong.
va avensjuk jag blir att ni får va i LA, du behöver nog inte stressa till sävar, det är inget skoter väder än och vädret är nog ca 1000gånger roligare där.
varit där länge och vad gör ni?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- niklasrudolf
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 172
- Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
- Ort: Sävar
Jo vi har varit här 3 månader, vi tyckte att det var perfekt att åka iväg till et ställe som an gillar och som dessutom har bra väder, för att slippa den svenska hösten, jag är föräldraledig så det är väldigt sköna dagar.jens skrev: varit där länge och vad gör ni?
Ser fram emot att se mach 1:an, börjar ju va kultmaskiner! vi har gått in i tredje generationens veteranskoterklass.
Vi får starta ett Formula-gäng i sävar, börjar ju finnas några formulor -89-92 nu. Blev ju såklart själv helt galen när jag köpte min plus, så jag beställde direkt ett alldeles för litet plus-ställ på ebay.... Men va fan, man måste ju lida pin för att vara fin.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Well, så är de iaf på Polaris och en del Rotax maskiner jag mekat med... Men som är de slidskiva på olika sidor så köper ja de..Patrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Turbo?Jens Gustavsson skrev:intresant men den skulle ju va en korvgrillar skoter, slutar nog som vanlig dettaJärnet skrev:Hör av dig om vad du vill åstadkomma med den här 643:an Jens,
Utan att öka kubiken kan man med hyfsad arbetsinsats få ut ca 140-145 trail-körbara hk ur dessa.
Bra pipor typ crankshop och helst en billet-topp gör vägen dit lättare.
Mvh
/Järnet
oj nu vart jag trimar sugen
jag kanse ringer nått sen järnet
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Det skiljer ju garanterat i bestyckning mellen dom olika 670 motorerna. Du har ju 670x motorn, den finaste juvelen av dom alla.Eric Wiklund skrev:670 motorn är den motor jag har i min
jag kollade bestyckningen på den och jag hade 370 huvud i båda
eller det kanske skiljer något mellan de gamla 90tals 670 och -00 670?
Tror dom bromsade kring 130hp i den
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har inga pipor bara lite olika gasare (38-40-44VM) + en reserv motor, skulle haft ett par pipor dock.Gunnar skrev:jens, vad är det för märke på dubbelpiporna du har?
Det är inte så ofta man ser trimpipor till det här chassit tillsalu
det är ju så bra att vi har så många 2 takts specialister här också som järnet, teflonmats och patrik E mm att fråga då man själv aldrig fått ricktigt bra fart på nån 2 taktare nån gång .
jag har en reserv 643 som är i bra skick ska göra iårdning den sen kanse som race motor? järnet du gillar crank piporna bäst? dina hög kompa toppar vore nått också och 44or och lite fin portning? sen en bromsning och fin tuning hos patrik E i hans bänk i bjurholm
hittar man inga pipor får man göra egna, men det tar ju lite tid
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken cylinder vill ha mer soppa? det stårPatrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
det står förgasare P och M i pappren vad menas med det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Crankshop har gjort många bra rör till rotax, gäller bara att hitta rätt modell. Det florerar ganska mycket 1/8 mile drag-pipor till råtaxar av dessa årgångar, de brukar bygga mycket effekt men har trång stinger generellt så det nyper lätt vid långa urdragningar.järnet du gillar crank piporna bäst? dina hög kompa toppar vore nått också och 44or och lite fin portning? sen en bromsning och fin tuning hos patrik E i hans bänk i bjurholm
hittar man inga pipor får man göra egna, men det tar ju lite tid
Om du vill kan jag rycka i lite trådar ang. detta.
Har inte tillverkat nån topp till 643 de senaste 10+ åren men kanske jag har en liggande någonstans.
Att göra pipor själv kräver hyfsat med hantverksvana för att bli bra, att veta hur man skall göra dem, det är det svåra...
/Järnet