min "nya" skoter (mach 1 -92)

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Patrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Hur mycket ger det att byta slidskivan på tex en 583 till en från 670?
Måste man göra något mer?

Undrar även hur länge en 583 motor håller, denna har gått ca 850 mil helt orginal, bör man byta något, kolvar?

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Hör av dig om vad du vill åstadkomma med den här 643:an Jens,
Utan att öka kubiken kan man med hyfsad arbetsinsats få ut ca 140-145 trail-körbara hk ur dessa.
Bra pipor typ crankshop och helst en billet-topp gör vägen dit lättare.

Mvh
/Järnet
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Järnet skrev:Hör av dig om vad du vill åstadkomma med den här 643:an Jens,
Utan att öka kubiken kan man med hyfsad arbetsinsats få ut ca 140-145 trail-körbara hk ur dessa.
Bra pipor typ crankshop och helst en billet-topp gör vägen dit lättare.

Mvh
/Järnet
:twisted: intresant men den skulle ju va en korvgrillar skoter, slutar nog som vanlig detta :hihi:

oj nu vart jag trimar sugen :doh:

jag kanse ringer nått sen järnet 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

niklasrudolf skrev:Ski-doo teamet gratullerar och välkomnar. Känns sjukt att börja tänka på skoter när man bor i los angeles men man börjar känna suget. och snart åker vi hemmåt så man får hoppas på en grym säsong. :thumbright:
tack :hihi:

va avensjuk jag blir att ni får va i LA, du behöver nog inte stressa till sävar, det är inget skoter väder än och vädret är nog ca 1000gånger roligare där.

varit där länge och vad gör ni?
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

enda jag har emot skidoo mach 1an är att den ääär juh så jäääävla tung när man sitter fast! :shock:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

jens skrev: varit där länge och vad gör ni?
Jo vi har varit här 3 månader, vi tyckte att det var perfekt att åka iväg till et ställe som an gillar och som dessutom har bra väder, för att slippa den svenska hösten, jag är föräldraledig så det är väldigt sköna dagar.
Ser fram emot att se mach 1:an, börjar ju va kultmaskiner! :wink: vi har gått in i tredje generationens veteranskoterklass. :)
Vi får starta ett Formula-gäng i sävar, börjar ju finnas några formulor -89-92 nu. Blev ju såklart själv helt galen när jag köpte min plus, så jag beställde direkt ett alldeles för litet plus-ställ på ebay.... Men va fan, man måste ju lida pin för att vara fin. :wink:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Patrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
Well, så är de iaf på Polaris och en del Rotax maskiner jag mekat med... Men som är de slidskiva på olika sidor så köper ja de..
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Jens Gustavsson skrev:
Järnet skrev:Hör av dig om vad du vill åstadkomma med den här 643:an Jens,
Utan att öka kubiken kan man med hyfsad arbetsinsats få ut ca 140-145 trail-körbara hk ur dessa.
Bra pipor typ crankshop och helst en billet-topp gör vägen dit lättare.

Mvh
/Järnet
:twisted: intresant men den skulle ju va en korvgrillar skoter, slutar nog som vanlig detta :hihi:

oj nu vart jag trimar sugen :doh:

jag kanse ringer nått sen järnet 8)
Turbo? :hihi:
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Eric Wiklund skrev:670 motorn är den motor jag har i min
jag kollade bestyckningen på den och jag hade 370 huvud i båda :?

eller det kanske skiljer något mellan de gamla 90tals 670 och -00 670?
Det skiljer ju garanterat i bestyckning mellen dom olika 670 motorerna. Du har ju 670x motorn, den finaste juvelen av dom alla.
Tror dom bromsade kring 130hp i den :twisted:
Bild
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

jens, vad är det för märke på dubbelpiporna du har?
Det är inte så ofta man ser trimpipor till det här chassit tillsalu :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gunnar skrev:jens, vad är det för märke på dubbelpiporna du har?
Det är inte så ofta man ser trimpipor till det här chassit tillsalu :(
jag har inga pipor bara lite olika gasare (38-40-44VM) + en reserv motor, skulle haft ett par pipor dock.

det är ju så bra att vi har så många 2 takts specialister här också som järnet, teflonmats och patrik E mm att fråga då man själv aldrig fått ricktigt bra fart på nån 2 taktare nån gång :doh: .

jag har en reserv 643 som är i bra skick ska göra iårdning den sen kanse som race motor? järnet du gillar crank piporna bäst? dina hög kompa toppar vore nått också och 44or och lite fin portning? sen en bromsning och fin tuning hos patrik E i hans bänk i bjurholm :hihi:


hittar man inga pipor får man göra egna, men det tar ju lite tid :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Patrik E skrev:Det har INTE att göra med att pipan sitter närmare en cylinder.
Det beror mest på att slidskivan stänger ena insuget uppifrån och ner och det andra insuget nerifrån och upp.
Dom allra flesta motorer vill ha olika bestyckning på dom olika cylindrarna, det beror på att kylvattenflödet brukar vara olika till cyllarna.
Ibland är vevhusen olika stora i blocket.
vilken cylinder vill ha mer soppa? det står

det står förgasare P och M i pappren vad menas med det?
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

P är variatorsidan och M är tändsidan.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

järnet du gillar crank piporna bäst? dina hög kompa toppar vore nått också och 44or och lite fin portning? sen en bromsning och fin tuning hos patrik E i hans bänk i bjurholm :hihi:

hittar man inga pipor får man göra egna, men det tar ju lite tid :)
Crankshop har gjort många bra rör till rotax, gäller bara att hitta rätt modell. Det florerar ganska mycket 1/8 mile drag-pipor till råtaxar av dessa årgångar, de brukar bygga mycket effekt men har trång stinger generellt så det nyper lätt vid långa urdragningar.
Om du vill kan jag rycka i lite trådar ang. detta.
Har inte tillverkat nån topp till 643 de senaste 10+ åren men kanske jag har en liggande någonstans.
Att göra pipor själv kräver hyfsat med hantverksvana för att bli bra, att veta hur man skall göra dem, det är det svåra...


/Järnet
Skriv svar