Fiat uno 2,0 turbo (bromsad 452hk/505nm / kaross byte)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

ikväll ska jag flödesmäta bränslesystemet.. kan ju vara kul att veta till hur många hk pumparna räcker till, innan man brassar på med 400 påsar + å smälter kolvarna pga flödesfall i soppasystemet å skriker BILTEMA SKIT!!!! :wink: ... men det är nog ingen risk... tror dom hänger med fint till över 500 påsar iaf

siffror kommer av resultatet för den som är intresserad....

kommer att mäta vid 3kg och 4kg
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

vad är det för artikelnr på dina pumpar?
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

52-203?
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

ja exakt dom är det....


med gammla pumpen som var satt till 3kg utan vacum blev 4,5kg utan vacum med dessa...överflödar nog regulatorn... men det gick att sänka till 3kg...

körde även en liten sväng med hon idag utanför garaget... går fint som fan på låglast nu iaf :)

hittade att dom flödade ca 348l i timmen vid 13v med orginal strypningarna ut från pumparna...mina e dubbelt så stora ut från pumparna är orginal ... så det måste ju räcka till gott mos... iaf 600 påsar...

ska försöka flöda det imorgon så man vet exakt
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

idag så har man trixat lite med haltechet och även kört ett par km... börjar funka rätt så bra nu faktiskt...

drog en stillastående start i 3:an å nästan 8000rpm ritade två streck i ca 100m :) pangade å small skönt om henne... går jäkligt fett fortfarande..
kollade stiften dom var kolsvarta efter burnisen.. skymtade laddtrycket..låg på ca 1,5kg... ska upp till 2kg+
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias J skrev:hittade att dom flödade ca 348l i timmen vid 13v med orginal strypningarna ut från pumparna...mina e dubbelt så stora ut från pumparna är orginal ... så det måste ju räcka till gott mos... iaf 600 påsar...
Och det var vid 3 kg ? Det intressanta är vad som händer vid 4.5-5.0 bar där många kör. Om vi nu antar att allt är hyfsat uppmätt så är det 5.8 liter/min vid 3 bar ? Med E85 i tanken är det frågan vad som blir av det hela.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

själva mängden (5,8liter/min@3bar) borde räcka till strax över 800hk bensin med ett bsfc på 0.65

gör som mattias säger mäta när systemtrycket ligger på 5bar istället
brukar sjunka rätt mycket då
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

5,2 l/m på 5kg 8)

ska ju räcka att köra e85 med dom ett tag iaf :)

kompisen möllerstedt har ca 400hk i sin b23:a med e85 i tanken med dessa .... så dom lär nog funka ett bra tag iaf
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tja.. över 80% dutycycle på 1600 cc/min spridare och 4 cyl, det ska ett par av dom pumparna räcka till i runda slängar. Spridarna brukar flöda mer i praktiken och sen varierar det med bränsle.
Det här var samma resultat som Simon Marmander kom fram till (en pump gav 2.6 l/min vid 5 bar) med den här '52-203'.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

verkar inte vara något fel på de där pumparna :)
flödar på fint
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Mattias J skrev:5,2 l/m på 5kg 8)

ska ju räcka att köra e85 med dom ett tag iaf :)

kompisen möllerstedt har ca 400hk i sin b23:a med e85 i tanken med dessa .... så dom lär nog funka ett bra tag iaf
det va jag som rekommenderade möller att ha dom i sin 242 efter att ha läst va marmander flödade sina till :)

men med en flödning till i statistiken så verkar de ju hålla för en del pållar :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

mattias skrev:Tja.. över 80% dutycycle på 1600 cc/min spridare och 4 cyl, det ska ett par av dom pumparna räcka till i runda slängar. Spridarna brukar flöda mer i praktiken och sen varierar det med bränsle.
Det här var samma resultat som Simon Marmander kom fram till (en pump gav 2.6 l/min vid 5 bar) med den här '52-203'.

som jag skrev i några inlägg upp så hittade jag resultaten...har inte hunnit mäta det själv än... tror det var marmanders som jag kollade på...
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

skit kassa bilder... var för mörkt.... kommer nya imorgon...


nu e den mappad rätt hyffsad på e85.... gick faaan så mkt lättare än med soppa... snart bromsning då :) ...ska bara mappa på hög belastning i dagarna å hänga upp avgas ordentligt

lamporna sitter inte i på bilderna för dom som undrar över min dåliga ljusbild... har fixat nya lampor från min anndra fiat som har hela lampor och blinkers som ska på så jag kan köra "lagligt" :)


Bild



Bild



.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

lite bättre bilder idag :)

har varit ute å försökt mappa lite idag...stört omöjligt pga det underbara vädret vi har... ritar det på 5:an på torrt.... vad gör det då nu?



Bild


Bild



Bild



Bild



Bild




tack å hej anal pastej
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

tog en liten snabb vändning häromdagen när jag vart tvungen att sälja mitt Haltech å mina 1000cc spridare i rappet för att få in pengar till kära fogden för en gammal skuld när man var yngre å levde jävel på stan...

så nu blir det old school igen...

det jag gjorde var att slänga dit mitt gammla 370hk kit å uppgraderade med lite mer soppa iom den större turbon.

så snart ska den få bekänna färg i rullarna :)

blev 4st 350cc spridare utöver dom 4st 250cc som sitter i bryggan som löser ut på tryckvakter...fungerar faktiskt oförskämt bra om man bara ska busa å köra rakt fram....

i teorin ska soppan ju räcka till ca 400hk... ska nog uppgradera med en spridare som är kopplad till en ställbar varvtalskrets (shiftlight) som aktiveras genom en tryckvakt vid ca 1,8kg i ladd så slipper man att den surar sig vid torrgasning :thumbright: så räcker nog soppan till lite fler hk oxå ...det tackar vi inte nej till :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar