B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: dette blir intr. spent som en gutt på (h)julekvelden :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:
volvo140turbo skrev:vad härligt att den börjar hamna uppe i bänken:)

Väntar med spänning på resultatet.
För mig får du göra vad som behövs Jens hehe.

Hur menar du att han gjort innerradien fel?
det ska bort matreal i apex (mitt i svängen) det kommer att bli ett luft släpp där på högre lyft skulle jag tro, men det går nog att porta till om det fins matreal så det räcker.
som jag anade så blev det inget värstig flöde i test 1 på insugnings sidan, men det är inga stora problem tror jag, lite filning i canalen och förbräningsrumet borde ge en hel del.

jag lägger upp rullarns flöden som jämförelse (samma ventil storlek och lite svetsad dock inte höjd canal)





rullarn/ B20TicPower 28" och samma rör (97mm)


2mm 66 52

4mm 126 91

6mm 174 130

8mm xxx 167

9mm xxx 184

10mm 198 199

11mm xxx 214¤

12mm 216 208+

13mm xxx 203@

14mm 249 212

16mm xxx 206


¤ skummt ljud
+ ostabilt flöde, 3 sec låter den lite bättre och flödar 214 sen 3 sec dåligt och 208
@ låter ricktigt dåligt

avgasflöde kommer.....
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 15, 2007 7:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

avgassidan blev dock fin direkt på höga lyft iallafall, men kan nog bli ännu bättre :wink:

28" och ett 2" rör som är en ca 40cm

2mm 42

4mm 86

6mm 116

8mm 146

9mm 157

10mm 167

11mm 175

12mm 180

13mm 185

14mm 187

15mm 190

16mm 192
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

hvordan ser det ut med org uportet topplokk( jamførelse) :idea: :?:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

caterpillar skrev:hvordan ser det ut med org uportet topplokk( jamførelse) :idea: :?:
jag har inga värden på en sån men ca 135 in och 90 ut gissar jag på??
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

va kul :)
vad tror du man kan fina till på insug då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:va kul :)
vad tror du man kan fina till på insug då?
svårt att säga jag ska ge den nån timme med gjutjärns filen, men det är trångt vid ventilen sen lite matreal att forma om canalens innerradie, vi får se i morron.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Den B20 toppen som flödar 66cfm på 2mm, hur stor ventil har den? Är det du som har flödat den eller är det någon annan? Kollar ni efter läckage när ni satt upp toppen i flödesbänken? Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Hej Jens! Den B20 toppen som flödar 66cfm på 2mm, hur stor ventil har den? Är det du som har flödat den eller är det någon annan? Kollar ni efter läckage när ni satt upp toppen i flödesbänken? Erland.
48-49mm tror jag?+ 98.4mm borr.

den var testad hos mc express, sen har jag kollat den i min bänk också på höga lyft iallafall så stämmer det imellan den flöda 250cfm då också.

men det kan ha smugit sig in nåt fel i siffrorna, ska kolla det.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:
Tommy Luhr skrev:va kul :)
vad tror du man kan fina till på insug då?
svårt att säga jag ska ge den nån timme med gjutjärns filen, men det är trångt vid ventilen sen lite matreal att forma om canalens innerradie, vi får se i morron.
nu har jag fått canalen mer som jag vill ha den i innerradien jag skulle gärna ta lite till men jag ger mig före det blir hål sen så har jag inte så mycket tid.

ska flöda den om senare i kväll.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

skall bli spännande att se hur resultatet blir:)

Litar på dig Jens :wink:
Känn ingen prestations ångest hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Jens! Jag tänkte på en grej. Det var inte så att den var flödad vid 0,1" osv? Jag skickade en 230 topp till USA och den flödades hos Endyn, Larry Widmers firma. På min bänk flödade den 210 in vid 14mm men på hans flödade den 230cfm vid 28". Avgas flödade 146 på min och 180 på hans bänk? Jag ska prova en av mina toppar på en Superflow 600 vid tillfälle och jämföra. Kompenserar du för skillnaden i tryck mellan in och utflöde? Jag får en lägre konstant på avgas än insug, ca 7,8% skillnad. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Hej Jens! Jag tänkte på en grej. Det var inte så att den var flödad vid 0,1" osv? Jag skickade en 230 topp till USA och den flödades hos Endyn, Larry Widmers firma. På min bänk flödade den 210 in vid 14mm men på hans flödade den 230cfm vid 28". Avgas flödade 146 på min och 180 på hans bänk? Jag ska prova en av mina toppar på en Superflow 600 vid tillfälle och jämföra. Kompenserar du för skillnaden i tryck mellan in och utflöde? Jag får en lägre konstant på avgas än insug, ca 7,8% skillnad. Erland.
min bänk är calibrerad vid ca 250 cfm/28" mot superflows egen test platta som jag lånat av järnet (du kan säkert få låna den också? skulle va intresant att synka våra bänkar vid det flödet allafall)), den är kalibrerad med insugnings flöde (som är mest intresant) och jag kompenserar inget på avgas jag bara vänder på luftflödet och kör, mins inte hur det blev då med plattan, kan kolla upp det?

hur min bänk stämmer vid 2 mm vet jag inte?? men när jag gämför med andra ser det vättigt ut tycket jag iallafall.

jag får ofta kring 48-50cfm/2mm med fullt prepade säten och med 2 vinklars ventiler och 44mm ventil så att den där 49mm ventilen flödar 60 cfm är inte så fel? (ska räkna på arian och gämföra)



jag har nu iallafall flödat den i jens portat utförande med en annan form på innerradien och med ett modat förbränings rum, ventilen är exakt samma och har bara ett 45graders säte (skulle flöda mer med ett 32grades bak cutt)

jag är inte nöjd än då den börjar låta litegrann vid 14-15mm :thumbdown: portar nog lite till i morron (du behöver inte va orolig 140tic jag bjuder på de extra timmarna, detta är ju intresant :) )

140tic/ jens

2 52 53

4 91 93

6 130 137

8 167 178

9 184 195 :thumbright:

10 199 210

11 214 221

12 208 230

13 203 235

14 212 247

15 209 250

16 206 253
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre nov 16, 2007 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det här flödestestet på robert cristells gamla protopline 320 toppar (som jag inte gillade på den motorn, blev ARF 355 istället) var rätt intresant som sakt var inte exakt samma toppar men samma artickel nr och vist stämmer det ganska bra mot david vizards bänk som säkert är väl kalibrerad?

det är inget fusk i siffrorna jag hittade tidningen med vizards flödning effter mitt test :)

Jens Gustavsson skrev:har testat ett par cbb v8 toppar som även david visard har kört i sin superseriösa bänk och viserligen så är dessa toppar gjutna men man kan se att det stämmer rätt bra mot min bänk :) .

det är altså inte exakt samma toppar men med samma artickelnr.

kan tilläggas att jag kalibrerat min bänk mot superflows test platta och inte med den kalibrerig som följde med bänken min.

lyftet är vid 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 0.7


jens insug 77 162 229 293 348 376 371
david insug77 161 228 292 346 375 371


avgas jens 62 126 162 195 222 246 264
avgas david62 126 162 196 223 246 264
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det var värst vilket flöde du fick till.
Vilken är den mest flödande b20toppen hittils som finns?

På rimliga lyft
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar