Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Började med att åka till Astander i Torsås och lämna tryckplattan, så på Onsdag nästa vecka får jag svänghjulet balanserat o klart och efter veckoslutet är troligtvis hela min motor renoverad (Yay!)
Bild

Sen skulle jag försöka få på downpipen med motorn i, det gick inte. Lyfte ut motorn och kastade på downpipen men det ville inte gå ner, någonting har ändrat mått..
Bild

Ut med motorn helt!
Bild

Nu blev jag sur och tog fram hammaren och började ösa på!
Bild

Modifierad alã Björn!
Bild
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Hehe, behövs lite "finkänsla" ibland ;)
Passade det efteråt då?
Blir riktigt bra detta!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

zajja skrev:Hehe, behövs lite "finkänsla" ibland ;)
Passade det efteråt då?
Blir riktigt bra detta!
Tyvärr inte, det felade precis på mm.. Ska banka lite till, nu kan jag iallafall måtta in avgaset det var det som var tanken med dagens projekt.. Måste ju ha frigång så det inte bränner upp alla kablarna på insidan av plåten =p
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har jag krabbat med downpipe/avgas. Saknade givetvis böjjar så jag fick kapa till av raka rör och det är inte så lätt som det låter, trots mallar blir det ovalt.. Mycket omständigt. Blev en stor spalt på ovansidan men det löser en liten plåtbit, tröttnade på att =p

Måste ju också nämna att det första jag gjorde idag var att välta min 20L migonflaska rakt på lyften med klockan neråt, en jävla tur att den inte pajjade vilket den borde.. Samtidigt sköt jag två proppar av någon anledning så jag trodde helt ärligt att jag dog 4ggr under en halv sekund, hjärtat slog frivolter och när jag väl fattade att jag levde var jag påväg att springa ut genom dörren, utan att först öppna den! Nära nära hehe..

Och ja! Svetsen fungerar knappt så därför ser det ut som fågelskit, nätt å jämt att det sitter kvar!
Är förövrigt jävligt skeptisk till vinkeln på avgaset..

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Började dagen med att ringa Astander och få svaret att svänghjul/vev/tryckplatta var uppmonterat men inte mer, ska återkomma på Fredag fm. för att se om det blir klart till Fre em.

Ringde ett par samtal till olika slangförsäljare i Växjö och det slutade med att jag besökte Slangbolaget och inhandlade neonågonting 4" flexslang som klarar undertryck, samt stålomspunnen slang som tåler 100C samt är bensin/olje resistant.

Åkte sedan ner till Niklas som hade fixat lite plattjärn till mina IC/Kylarinfästningar. Topp!

Det enda som återstår just nu är att hämta ut stolarna som kommer om ett par dagar, sen har jag allt för att få igång maskinen tror jag. Eller ja, en slangstump kommer jag behöva till soppasystemet för den jag har räcker inte. Det börjar dra ihop sig!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser bra ut, utom "ryssböjjen" hehe
Försök att få dit riktiga böjjar på systemet när allt annat är så seriöst.

Dumt att släppa en röd tråd:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Idag har jag krabbat med downpipe/avgas. Saknade givetvis böjjar så jag fick kapa till av raka rör och det är inte så lätt som det låter, trots mallar blir det ovalt.. Mycket omständigt. Blev en stor spalt på ovansidan men det löser en liten plåtbit, tröttnade på att =p
Huvva, hoppas du kostar på en rörböj istället för att behålla det knäet. Borde kunna strypa avgasflödet en hel del med tanke på motorn.

Annars, tummen upp! :thumbright:

Edit: Attans, någon hann före... :doh:
Senast redigerad av Johansson den ons nov 14, 2007 9:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Jag har redan handlat en böj har inte bara inte "orkat" lägga upp en bild! :D:D Hela 80kr gick den på!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Åkte iväg kl 11 idag och skulle krabba med slangpaketet på en svets jag lånade igår, köpte nya gummislangar för att bygga ett temporärt slangpaket för vår skit järnhandel här på byn lagerför inget sådant. Det slutade ungefär som det började, i katastrof. Tröttnade totalt så fick böna o be mina snälla föräldrar att få låna lite cash till att köpa mig en svets.. Kollade runt snabbt på nätet och valde Jula av alla skitställen.. For dit och råkar hitta en kampanjsvets, troligen Kinesiskt-skräp men för 2300kr så chansar jag gärna. Den klarar både gas och "fluss"tråd.. Tänkte att jag ska FAN prova flusstråd som alla har gnällt så förbannat på, tyvärr fanns det bara på 3kg rulle och den gick på hör å höpna.. 600 spänn! Tamejfan rena rånet..
Väl hemma och börjar sömma med flusstråden, japp precis vad jag trodde, rent skit. Sömmarna känns rent av mjuka, loppor överallt och plåten missfärgad av flussen.. Kritvitt 10-15cm bort ifrån sömmen.. Nu kan jag konstatera med alla andra som har provat denna skit att det faktiskt är ren SKIT, den fungerar men INTE mer.. Nog om detta..

Det ända som har hänt på 12h åka fara runt fixa dona köpa kapa svetsa blev två fästen till intercoolern.. Nåja, nu kan jag iaf punkta utan att behöva springa runt å låna svetsar o gastuber till höger å vänster.. Fattig amatör som man är!

Vad menar du, är KENDE inte känt!!!!????? HAR JAG BLIVIT LURAD :rolleyes:
Bild

Ska korrigera vänsterfästet litelite granna..
Bild

Blev hyffs!
Bild
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Jag har med en kende-fluss historia, den är väldigt bra vid rostlagningar och svetsning av avgasrör :thumbright:
De är en liten enfasgrej som pallar med 90A, den va tillochmed billigare än din :hihi:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Killroy_swe skrev:Jag har med en kende-fluss historia, den är väldigt bra vid rostlagningar och svetsning av avgasrör :thumbright:
De är en liten enfasgrej som pallar med 90A, den va tillochmed billigare än din :hihi:
Den funkar, mer än så vill jag inte påstå :twisted:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Då är ic/kylarinfästningarna nästan helt klara, gjorde bort mig på kylarfästerna glömde räkna med gummibustningarna så kylaren kom 35mm för högt upp så får sänka ner det imorgon, orken tog slut annars hade jag gjort det ikväll.. vem vet kanske tar ett ryck senare ikväll får se :p

Svetsade också fast dumpflänsen samt muttern till smallambdan. Det rör sig helt klart i rätt riktning.

PS. Jag vet att svetsarna ser ut som skit, flusstråd var väldigt annorlunda att svetsa med.. sen är inte jag nån supersvetsare för den delen heller utan en glad amatör! :) DS.

Förstärkte med ett extra järn så det inte ska svikta..
Bild

ic-infästningarna klara..
Bild

kylarinfästningen klar (fast fel då =p)
Bild

dumpflänsen.. ser ut som kattskit, bara det är tätt så =p
Bild

lambdamuttern fastsömmad. ska svetsa bb-lambdamuttern imorgon också.
Bild
Jimmen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jimmen »

Har provat att svetsa med flusstråd. Gick skitfint. Det många gör fel är att det inte vet om att man ska fasvända svetsen när man svetsar med flusstråd. Men det antar jag att du har koll på
Hollizini
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hollizini »

Har också pillat med fluss och det blir inte alls lika vitt som dina svetsar blir. Hoppas det funkar för dig ändå! :D

Ser toppen ut! :thumbright:
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Jimmen skrev:Har provat att svetsa med flusstråd. Gick skitfint. Det många gör fel är att det inte vet om att man ska fasvända svetsen när man svetsar med flusstråd. Men det antar jag att du har koll på
Hur ska jag kunna fasvända svetsen när den är 1fas? *inte duktig på el så du vet* :p
Hollizini skrev:Har också pillat med fluss och det blir inte alls lika vitt som dina svetsar blir. Hoppas det funkar för dig ändå! :D

Ser toppen ut! :thumbright:
Det blir verkligen vitt fast man kan torka bort det så antar att det är skittråden jag köpte på Haraldnyborg =)
Skriv svar