Turbotrycksmätare luft/avgastryck
Vad för mätare kan man andvända för att mäta avgastrycket? Hur många kilo brukar de ligga runt, räcker de me en mätare som mäter upp till 2 kilo?
mvh
mvh
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut
Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Turbolag skrev:Vad för mätare kan man andvända för att mäta avgastrycket? Hur många kilo brukar de ligga runt, räcker de me en mätare som mäter upp till 2 kilo?
mvh
en fin modärn lastbils snurra ligger under 1 bar avgastryck på +2 bars laddtryck en dålig turboneticks snurra tex ligger på 2 bar avgastryck vid 1 bar laddtryck, en riktig dålig så kallad race turbo kan ha 4-5 bar avgastryck vid 2 bars ladd

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
I ett "förhistoriskt" nummer av bilsport magazine, var det en snubbe med en överjävligt (för den tiden) vass turboladdad pantera, han hade fått -tror det var- svenska manometerfabriken att göra in kombinerad laddtrycks/avgasmottrycksmätare som såg very nice ut.
Undras om den firman finns kvar?
Kanske någon bilsport-fan
kommer ihåg vilket nummer detta var i?
/Järnet
Undras om den firman finns kvar?
Kanske någon bilsport-fan

/Järnet
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Men ärligt...
Sitter ni och kollar på mätare istället för att kolla genom sidorutan på fullt breställ?
Mottrycket kollar man väl av bara nån gång ibland.speciellt när man mappar eller letar fel.
Jens,, jag har aldrig hört talas om så mycket mottryck förut i en raceturbo. var har du fått den erfarenheten ifrån?
Mvh
Sitter ni och kollar på mätare istället för att kolla genom sidorutan på fullt breställ?
Mottrycket kollar man väl av bara nån gång ibland.speciellt när man mappar eller letar fel.
Jens,, jag har aldrig hört talas om så mycket mottryck förut i en raceturbo. var har du fått den erfarenheten ifrån?
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Just därför jag efterlyste en mätare med 2 funktioner.Kadett4wd skrev:Men ärligt...
Mvh
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jens Gillar inte du Garrett å Turbonetics???
det var en Nyhet, skämt å sido, så jag skulle gärna ha en sånn differans trycks mätare , för jag vill bara se Motryck å ladd när man ljusterar bilen, sen plockar jag gärna bort mätare, vill inte att min bil ska se ut som fast and the Furios bilarna med 100st mätare = Tungt

det var en Nyhet, skämt å sido, så jag skulle gärna ha en sånn differans trycks mätare , för jag vill bara se Motryck å ladd när man ljusterar bilen, sen plockar jag gärna bort mätare, vill inte att min bil ska se ut som fast and the Furios bilarna med 100st mätare = Tungt
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
calle Bengtsson skrev:Jens Gillar inte du Garrett å Turbonetics???![]()
![]()
det var en Nyhet, skämt å sido,

skälv är man mer ute efter funktionen, såg föresten att det var en bild på min 142 i nya spojler-nytt (bilsport), den såg ut som en sliten krigare som vart med i en del fighter

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Du skrev Jens i en annan tråd att om man tror man kan det mesta så stannar man upp i utvecklingen.
Med de orden färskt i minnet vill jag ändock slå ett slag för amerikanska raceturbos.
Ta till exempel GM´s Ecotec motor som levererar ~1400hk med ett ca A/R 1.0 avgashus.(inovative turbo)
Den motorn har moderata kamaxlar samt 'dåligt' flöde i toppen.
Den är enligt sävartänk omodern och skall visst bara leverera dåliga resultat.
Men det verkar juh väldigt motsägelsefullt att påstå att de är 'dåliga'
Utan jag tycker det borde vara mera rätt att säga att man inte behärskar den vägen.
Att montera en vild kamaxel och köra stora lastbilsturbos med flödesbänksrejs i innefickan anser jag vara 'den enkla vägen' till effekt.
Jag har gjort det förr...
I mitt tänk så är jag förbi de idéerna och försöker istället skapa en annan harmoni i hårdvaran.
Att istället försöka komma in på samma tankebana som till exempel i staterna där dragracingen är väldigt stor.
Där åker de juh 'fortast' samt har högst effekt i sina 2 liters racepuffror.
Men åker nästan utslutet med 'fel' avgashus och propellrar.
Men likförbenat åker de 6or med importbilarna.
Vi är juh flera ljusår efter dem i prestanda.
sen vet väl de flesta gamla ärrade dragrejsare att en motor ska vara redit morsk på relativt låga varv för att kunna 'stampa' iväg rejält vid linjen. och sedan kunna åka genom första 100m på strippen på första växeln och bygga acc istället för att växla som ett jehu.
Höga varvtal sliter även oerhört på motorer. det vet vi väl alla?
Men jag förstår även eran väg att gå, det ÄR fränt med ruppiga motorer som varvar som fan och presterar bra siffror ur 'hedenhös' grejer.(B20 motorer)
Det säger sig själv att det kommer mycket mos ur en turbosnurra som går med riktigt lågt avgasmottryck,
Till exempel: Tryckdifferensen i overlap perioden där man försöker nyttja varenda liten hjälpade åtgärd på en sugmotor är juh så mycket större på en Turbomaskin.
Ponera du lyckas på en sugmotor få ca 0.2-0.3bar som hjälper gasmassan in i en cylinder på en sugmotor kan vara mera än 1bar på en turbomotor.
Då sprutar det ut effekt om man bara kan hålla kvar laddluften i cylindern så den inte spolas ut i grenröret(då blir turbon snabbt 'liten')
så hur man än vänder och vrider på allt så är trots allt dessa dåliga turbos uppe och fajtas bland vinnarna, det är bara att acceptera att 'alla vägar bär till Rom'
Mvh
Patrick
Med de orden färskt i minnet vill jag ändock slå ett slag för amerikanska raceturbos.
Ta till exempel GM´s Ecotec motor som levererar ~1400hk med ett ca A/R 1.0 avgashus.(inovative turbo)
Men det verkar juh väldigt motsägelsefullt att påstå att de är 'dåliga'
Utan jag tycker det borde vara mera rätt att säga att man inte behärskar den vägen.
Att montera en vild kamaxel och köra stora lastbilsturbos med flödesbänksrejs i innefickan anser jag vara 'den enkla vägen' till effekt.
Jag har gjort det förr...
I mitt tänk så är jag förbi de idéerna och försöker istället skapa en annan harmoni i hårdvaran.
Att istället försöka komma in på samma tankebana som till exempel i staterna där dragracingen är väldigt stor.
Där åker de juh 'fortast' samt har högst effekt i sina 2 liters racepuffror.
Men åker nästan utslutet med 'fel' avgashus och propellrar.
Men likförbenat åker de 6or med importbilarna.
Vi är juh flera ljusår efter dem i prestanda.
sen vet väl de flesta gamla ärrade dragrejsare att en motor ska vara redit morsk på relativt låga varv för att kunna 'stampa' iväg rejält vid linjen. och sedan kunna åka genom första 100m på strippen på första växeln och bygga acc istället för att växla som ett jehu.
Höga varvtal sliter även oerhört på motorer. det vet vi väl alla?
Men jag förstår även eran väg att gå, det ÄR fränt med ruppiga motorer som varvar som fan och presterar bra siffror ur 'hedenhös' grejer.(B20 motorer)
Det säger sig själv att det kommer mycket mos ur en turbosnurra som går med riktigt lågt avgasmottryck,
Till exempel: Tryckdifferensen i overlap perioden där man försöker nyttja varenda liten hjälpade åtgärd på en sugmotor är juh så mycket större på en Turbomaskin.
Ponera du lyckas på en sugmotor få ca 0.2-0.3bar som hjälper gasmassan in i en cylinder på en sugmotor kan vara mera än 1bar på en turbomotor.
Då sprutar det ut effekt om man bara kan hålla kvar laddluften i cylindern så den inte spolas ut i grenröret(då blir turbon snabbt 'liten')
så hur man än vänder och vrider på allt så är trots allt dessa dåliga turbos uppe och fajtas bland vinnarna, det är bara att acceptera att 'alla vägar bär till Rom'
Mvh
Patrick
///AMG
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ursäkta var inte menigen att göra dig upprörd jag håller med och har sakt att det går att bygga turbomotorer som fungerar bra på många olika sätt sen syftar jag på To4B turbosar och de satt nog alldrig på nån ecotec och där tror jag inte jag vet att en holset HX är bättre.
kom bara ihåg att de kör på C16 en sån där motor skulle alldrig hålla en repa med tex csp som är det värsta vi i sverge får åka.
TO4B vs HX turbo
70 tal vs 2000tal

kom bara ihåg att de kör på C16 en sån där motor skulle alldrig hålla en repa med tex csp som är det värsta vi i sverge får åka.
TO4B vs HX turbo
70 tal vs 2000tal

Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis nov 20, 2007 12:50 pm, redigerad totalt 4 gång.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- För mycket laddtryck
Hej, ingen annan kommentar förutom att det inte bara är Inovative som GM rekommenderar som törbo till ecotec-maskinerna. I deras papper rekommenderar dom :Kadett4wd skrev: Ta till exempel GM´s Ecotec motor som levererar ~1400hk med ett ca A/R 1.0 avgashus.(inovative turbo)
Mvh
Patrick
"1200 — 1400 hp:
• Garrett GT 45R
• Turbonetics Y2K Series
• Inovative GTB83"
Lite snabb googling ger att Turbonetics Y2K bygger på: gammalt garrett T888 eller något och Innovative GTB-serien bygger tydligen på Garretts GT-serie med kullagring..
Så bortsett från Y2K:n så är det ju inte stenåldersgrejer dom rekommenderar.
Sen så är det ju som du själv sagt Patrik att med snälla kammar och inte mycket överlapp på 4V-maskiner så gör det ju inte lika mycket ifall man har lite avgasmottryck.
Mvh Kenneth