Ny racetopp på gång/Riktiga racetoppen flödad sid7

Diskussioner för erfaret folk
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

:( :lol: Det är klart du gör när du flödat fram fina siffror :hihi:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Ja detta gick ju skapligt... :D Var intressant och se detta. :)

Tommy kommer nog snart med en rapport... Tror han är skapligt nöjd..
Bara å tända svetsen nu! :hihi:

Lasse: 304cfm/28" knäcktes redan med 10mm i lyft.. :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Japp då har man fått betalt för timmarna i garaget, nästan.

Portade ju hål i avgas så den blev inte riktigt som tänkt. fick göra om kanalen för att ligga safe.

Men detta var ju en prototyp topp, men den skall ändå gå att genomföra på en riktig topp.

En sak som var skit var ju den att vi inte kunde göra några riktiga säten.
Inte ett radiesäte närvarade vid flödningen.
jag har istortsett kört till sätet med slipstiftet haha.
Körde ju sätena 45grader i tätningen och vanliga 15 grader och under ventilen vart den ju portad upp i stort sett.

Han hade dödat kompressorn Halvarsson och hans maskin var ur funktion.
Skit samma, är vi här skall det flödas tyckte jag.

Slängde upp den
och körde toppen med följande resultat:

Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283


Ganska nöjd. Går nog fila ytterligare på dom siffrorna.
Halvarssons bänk gick i botten på avgaskanalen så den sista siffran på 15mm i lyft kan nog vara högre med någon cfm.

Kommentarer?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 367
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

:thumbright: Nå mer kan man väl inte säga :D
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Inlägg av Löwen »

Tommy Luhr skrev:Japp då har man fått betalt för timmarna i garaget, nästan.

Portade ju hål i avgas så den blev inte riktigt som tänkt. fick göra om kanalen för att ligga safe.

Men detta var ju en prototyp topp, men den skall ändå gå att genomföra på en riktig topp.

En sak som var skit var ju den att vi inte kunde göra några riktiga säten.
Inte ett radiesäte närvarade vid flödningen.
jag har istortsett kört till sätet med slipstiftet haha.
Körde ju sätena 45grader i tätningen och vanliga 15 grader och under ventilen vart den ju portad upp i stort sett.

Han hade dödat kompressorn Halvarsson och hans maskin var ur funktion.
Skit samma, är vi här skall det flödas tyckte jag.

Slängde upp den
och körde toppen med följande resultat:

Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283


Ganska nöjd. Går nog fila ytterligare på dom siffrorna.
Halvarssons bänk gick i botten på avgaskanalen så den sista siffran på 15mm i lyft kan nog vara högre med någon cfm.

Kommentarer?
J*VLAR! de va inge dåligt :thumbright: sugen på att porta min topp oxå för en slant??
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

klart jag kan göra toppar, men denna toppen blir nog inte gratis om man skall göra en till kund. tack för kommentarerna.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Tommy Luhr skrev:klart jag kan göra toppar, men denna toppen blir nog inte gratis om man skall göra en till kund. tack för kommentarerna.
Grattis... :thumbright:

jo visst fasen är det så att såna här toppar vill man gärna har redit betalt för om man ska 'serieproducera' dem.
Jag har fått förfrågan på att göra opeltoppar och svarat med att jag vill nog ha ca 4000kr per cylinder,, de tappar hakan o tycker jag e dyr.
De fattar inte vilket jobb det är.(min flödar juh blygsamt gentemot din, men över 300cfm på insug iaf vid 13mm lyft,men jag har mindre kanalarea och mindre ventiler så det är juh självklart)

I med ett par duktiga pinnar som nyttjar det här nu så lär din nya fina turbo inte ha problem o trycka fram lite mos.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det skall bli riktigt roligt att se vad det står på bromspappret på denna motorn vid ca 2,7bars ladd:) turbon är specad till 1300hk medn inducern är 80mm, det bör räcka till 1500hk
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kan tillägga att flödes balansen i toppen ligger på 83%
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina siffror :thumbright: du kan skicka den till mig sen om du vill så testar jag den först som den är för att gämföra bänkarna sen så gör jag säten och testar vidare lite olika portningar.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det här ska nog bli riktigt fränt :thumbright:
Nu är det bara hålla i hatten och hoppas att bitarna håller :wink:
Ska bli intressant att se vad du kommer fram till i kamväg.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

detta låter ju lovande :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

låter spännande Jens!

Hans bänk hade flödat en std 16v till 223cfm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Köra ifrån rymdfärjor i rymden, var det så dom sa? Kan bli verklighet, eller? ...haha :hihi:

Sade katten
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar