Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.j björk skrev:Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!
Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar
Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar
Började med att åka till Astander imorse, hämtade upp svänghjul/tryckplatta balanserat och klart.
For därefter till Hovmantorp och EAAB (European Aluminium AB) för att hämta en 250mm lång 100mm rundstav, 500spänn gick den på.. Inte gratis! Den biten ska vi svarva ur till en ny LMM och detta är det planerat att Gordon(SGR) ska göra (tusen tack).
Sen åkte jag förbi Uleskogs hydraulik och hämtade upp ett 100mm långt 16mm rör till tomgångsmotor/tryckrör.
Därefter for jag hem och monterade kopplingen, första gången, första försöket, 1h 10min ensammen i lugn takt. Tur man hade lyft för att få dit lådan smidigt
I helgen är det planerat att försöka färdigställa och häva i motorn och under nästa vecka förhoppningsvis vrida om nyckeln! Fyfan så jag längtar, eller ja bådeoch, nu är jag väldigt nära ett ras kan man väl uttrycka det
Svänghjul,tryckplatta och rundstång.

Nytt uttrampningslager!

Kopplingen monterad.

For därefter till Hovmantorp och EAAB (European Aluminium AB) för att hämta en 250mm lång 100mm rundstav, 500spänn gick den på.. Inte gratis! Den biten ska vi svarva ur till en ny LMM och detta är det planerat att Gordon(SGR) ska göra (tusen tack).
Sen åkte jag förbi Uleskogs hydraulik och hämtade upp ett 100mm långt 16mm rör till tomgångsmotor/tryckrör.
Därefter for jag hem och monterade kopplingen, första gången, första försöket, 1h 10min ensammen i lugn takt. Tur man hade lyft för att få dit lådan smidigt

I helgen är det planerat att försöka färdigställa och häva i motorn och under nästa vecka förhoppningsvis vrida om nyckeln! Fyfan så jag längtar, eller ja bådeoch, nu är jag väldigt nära ett ras kan man väl uttrycka det

Svänghjul,tryckplatta och rundstång.

Nytt uttrampningslager!

Kopplingen monterad.

Jo, men inte när man har en nippel att koppla slangen direkt på som på bilden.Johnny skrev:Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.j björk skrev:Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!
Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar
Men visst, kör man däckventil är det ju lungt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Aha, då förstår jag vad du menar. Det är ju livsfarligt. Kör med däckventil mao.j björk skrev:Jo, men inte när man har en nippel att koppla slangen direkt på som på bilden.Johnny skrev: Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.
Men visst, kör man däckventil är det ju lungt.

- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
Har en fundering på de där med T-korset vid tank-anslutningen. Visst finns de Y-kors att köpa? Har för mej jag har sett detta. Flödet borde ju öka lite mer 

Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Hittade inget Y-kors så det blev T-kors, för jag kände också flödet.. Men jag skippar T-kors sålänge och kör bara singel tills jag får tag på Y.Killroy_swe skrev:Har en fundering på de där med T-korset vid tank-anslutningen. Visst finns de Y-kors att köpa? Har för mej jag har sett detta. Flödet borde ju öka lite mer
Vad skulle man göra utan sin underbara flickvän?! En annan har ju inte tålamod till sånthär plock. Hon har haft bra träning med att linda sina hästar och det visade sig på resultatet!
Om ni undrar varför det inte är lindat helavägen ner mot toppen så är det för att jag har 48,4mm rör och de bygger så mycket så det är astajt för muttrar/brickor och därför vågade jag inte chansa med lindningen helavägen.

Var även på Haraldnyborg och inhandlade mig en 5kw värmefläkt, är så satans kallt i garaget nu (kallgarage), kryper ner mot nollan på kvällarna så man skakar oavbrutet, ska förhoppningsvis bli bättre nu!

Om ni undrar varför det inte är lindat helavägen ner mot toppen så är det för att jag har 48,4mm rör och de bygger så mycket så det är astajt för muttrar/brickor och därför vågade jag inte chansa med lindningen helavägen.

Var även på Haraldnyborg och inhandlade mig en 5kw värmefläkt, är så satans kallt i garaget nu (kallgarage), kryper ner mot nollan på kvällarna så man skakar oavbrutet, ska förhoppningsvis bli bättre nu!

köpte den av en lokal handlare här i vår by inte exakt samma märke men samma färg och ser exakt lika dan ut annars.larsat skrev:ms_t4 var köpte ni den?

men annars finns det på blocket tex
http://www.blocket.se/vi/8882529.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/li?q=v%E4rmekanon ... &aws=&awe=
och här
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=651
/mvh martin
Senast redigerad av ms_t4 den tis nov 27, 2007 9:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Idag gick det blygsamt fram, har varit så sjukt trött sista dagarna (konstigt när man somnar 3-4-5 och resten av familjen går upp 0700 o väsnas)..
Iallafall så gjorde jag klart oljereturen, skar ut packning och skruvade fast den. Svetsade även dit två förstärkningsstag till intercoolerfästerna då jag kände att det finns en risk att de hade gått av så för att vara på säkra sidan så blev det två extra stag.
Hade velat stoppa i motorn idag men då jag lyckats slarva bort två skruv till vattenröret och varken Vadis eller Volvo kunde hjälpa mig med vad det skulle vara för något så fick jag vackert beställa, så imorgon kommer dem. Skulle även provmontera drivaxelfästet och tror ni inte att det skiljer på FT och T5blocken, nu är det M10 istället för M8 så fick borra upp hålen..
Planen är alltså att imorgon plocka dit vattenrör, grenrör/turbo och skruva dit drivaxelfästet. Stoppa i motorn i pannrummet och börja koppla och plocka dit det som skall sitta. Förhoppningsvis så hinner jag med detta och att göra klart soppasystemet lagom till Gordon är klar med tillverkningen av Luftmasstemätaren (han ska svarva den ur ett stycke Alu som jag köpte), kommer bli sketanice.
På tur står också att lösa ut stolarna och fästa dem så jag har något att sitta på när jag vrider om nyckeln (mycket viktigt moment för känslans skull), så att någon kan filma min ledsna min när det låter rassel, rassel, skrammel, dunk, dunk, skrammel och knak.

Iallafall så gjorde jag klart oljereturen, skar ut packning och skruvade fast den. Svetsade även dit två förstärkningsstag till intercoolerfästerna då jag kände att det finns en risk att de hade gått av så för att vara på säkra sidan så blev det två extra stag.
Hade velat stoppa i motorn idag men då jag lyckats slarva bort två skruv till vattenröret och varken Vadis eller Volvo kunde hjälpa mig med vad det skulle vara för något så fick jag vackert beställa, så imorgon kommer dem. Skulle även provmontera drivaxelfästet och tror ni inte att det skiljer på FT och T5blocken, nu är det M10 istället för M8 så fick borra upp hålen..
Planen är alltså att imorgon plocka dit vattenrör, grenrör/turbo och skruva dit drivaxelfästet. Stoppa i motorn i pannrummet och börja koppla och plocka dit det som skall sitta. Förhoppningsvis så hinner jag med detta och att göra klart soppasystemet lagom till Gordon är klar med tillverkningen av Luftmasstemätaren (han ska svarva den ur ett stycke Alu som jag köpte), kommer bli sketanice.
På tur står också att lösa ut stolarna och fästa dem så jag har något att sitta på när jag vrider om nyckeln (mycket viktigt moment för känslans skull), så att någon kan filma min ledsna min när det låter rassel, rassel, skrammel, dunk, dunk, skrammel och knak.

- Sleeper_86
- Forumsberoende