Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

j björk skrev:Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!

Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar :doh:
Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Började med att åka till Astander imorse, hämtade upp svänghjul/tryckplatta balanserat och klart.
For därefter till Hovmantorp och EAAB (European Aluminium AB) för att hämta en 250mm lång 100mm rundstav, 500spänn gick den på.. Inte gratis! Den biten ska vi svarva ur till en ny LMM och detta är det planerat att Gordon(SGR) ska göra (tusen tack).
Sen åkte jag förbi Uleskogs hydraulik och hämtade upp ett 100mm långt 16mm rör till tomgångsmotor/tryckrör.
Därefter for jag hem och monterade kopplingen, första gången, första försöket, 1h 10min ensammen i lugn takt. Tur man hade lyft för att få dit lådan smidigt :)

I helgen är det planerat att försöka färdigställa och häva i motorn och under nästa vecka förhoppningsvis vrida om nyckeln! Fyfan så jag längtar, eller ja bådeoch, nu är jag väldigt nära ett ras kan man väl uttrycka det :roll:

Svänghjul,tryckplatta och rundstång.
Bild

Nytt uttrampningslager!
Bild

Kopplingen monterad.
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Johnny skrev:
j björk skrev:Ställ ner trycket på kompressorn om du ska göra så!!!

Är nog inte så hälsosamt att stå igemter om man trycker med 8-10 bar :doh:
Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.
Jo, men inte när man har en nippel att koppla slangen direkt på som på bilden.
Men visst, kör man däckventil är det ju lungt.
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

j björk skrev:
Johnny skrev: Räcker väl att inte pumpa in mer tryck än man vill ha, man har ju oftast mätare på munstycket.
Jo, men inte när man har en nippel att koppla slangen direkt på som på bilden.
Men visst, kör man däckventil är det ju lungt.
Aha, då förstår jag vad du menar. Det är ju livsfarligt. Kör med däckventil mao. :thumbright:
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Har en fundering på de där med T-korset vid tank-anslutningen. Visst finns de Y-kors att köpa? Har för mej jag har sett detta. Flödet borde ju öka lite mer :thumbright:
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Killroy_swe skrev:Har en fundering på de där med T-korset vid tank-anslutningen. Visst finns de Y-kors att köpa? Har för mej jag har sett detta. Flödet borde ju öka lite mer :thumbright:
Hittade inget Y-kors så det blev T-kors, för jag kände också flödet.. Men jag skippar T-kors sålänge och kör bara singel tills jag får tag på Y.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Känns lite allmänt som du har för bråttom. Tat lite lugnt du hinner nog starta ska du se.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Driddler skrev:Känns lite allmänt som du har för bråttom. Tat lite lugnt du hinner nog starta ska du se.
Vill starta innan snön är här för gott så jag får känna på maskinen så jag vet om jag behöver ändra något till våren så jag kan ha den klar när säsongen börjar.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Vad skulle man göra utan sin underbara flickvän?! En annan har ju inte tålamod till sånthär plock. Hon har haft bra träning med att linda sina hästar och det visade sig på resultatet!
Om ni undrar varför det inte är lindat helavägen ner mot toppen så är det för att jag har 48,4mm rör och de bygger så mycket så det är astajt för muttrar/brickor och därför vågade jag inte chansa med lindningen helavägen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Var även på Haraldnyborg och inhandlade mig en 5kw värmefläkt, är så satans kallt i garaget nu (kallgarage), kryper ner mot nollan på kvällarna så man skakar oavbrutet, ska förhoppningsvis bli bättre nu!

Bild
ms_t4
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: ons nov 07, 2007 8:39 pm

Inlägg av ms_t4 »

sånn här köpte vi till vårat garage gav 3000 och drar ca 1l disel/h
och värmer nått så in i he*

Bild
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

ms_t4 skrev:sånn här köpte vi till vårat garage gav 3000 och drar ca 1l disel/h
och värmer nått så in i he*

Bild
Gottegris! :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ms_t4 var köpte ni den?
ms_t4
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: ons nov 07, 2007 8:39 pm

Inlägg av ms_t4 »

larsat skrev:ms_t4 var köpte ni den?
köpte den av en lokal handlare här i vår by inte exakt samma märke men samma färg och ser exakt lika dan ut annars. :)

men annars finns det på blocket tex
http://www.blocket.se/vi/8882529.htm?ca=1_7_s
http://www.blocket.se/li?q=v%E4rmekanon ... &aws=&awe=
och här
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=651

/mvh martin
Senast redigerad av ms_t4 den tis nov 27, 2007 9:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Idag gick det blygsamt fram, har varit så sjukt trött sista dagarna (konstigt när man somnar 3-4-5 och resten av familjen går upp 0700 o väsnas)..
Iallafall så gjorde jag klart oljereturen, skar ut packning och skruvade fast den. Svetsade även dit två förstärkningsstag till intercoolerfästerna då jag kände att det finns en risk att de hade gått av så för att vara på säkra sidan så blev det två extra stag.
Hade velat stoppa i motorn idag men då jag lyckats slarva bort två skruv till vattenröret och varken Vadis eller Volvo kunde hjälpa mig med vad det skulle vara för något så fick jag vackert beställa, så imorgon kommer dem. Skulle även provmontera drivaxelfästet och tror ni inte att det skiljer på FT och T5blocken, nu är det M10 istället för M8 så fick borra upp hålen..
Planen är alltså att imorgon plocka dit vattenrör, grenrör/turbo och skruva dit drivaxelfästet. Stoppa i motorn i pannrummet och börja koppla och plocka dit det som skall sitta. Förhoppningsvis så hinner jag med detta och att göra klart soppasystemet lagom till Gordon är klar med tillverkningen av Luftmasstemätaren (han ska svarva den ur ett stycke Alu som jag köpte), kommer bli sketanice.
På tur står också att lösa ut stolarna och fästa dem så jag har något att sitta på när jag vrider om nyckeln (mycket viktigt moment för känslans skull), så att någon kan filma min ledsna min när det låter rassel, rassel, skrammel, dunk, dunk, skrammel och knak.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

phonic skrev: Bild
VA?? fick du henne till att sitta å torrlinda det?? jaja somliga har det bra.. :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar