Rör-bärarmar vilken stålkvalite???
Rör-bärarmar vilken stålkvalite???
Rörbärarmar (ska gå att få godkännt av sfro samt bilprovningen.)
Vilken stål kvalite ska man använda??
Vilken stål kvalite ska man använda??
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Jag har byggt mitt i en2391 sömlösa kalldragna rör från tibnor. Det är samma kvalite som man brukar bygga stålbilar i, chassin osv.
http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden
http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
För att SFRO ska gilla det, så ska det som vi sagt förut klara dessa krav:
Sträckgräns minst 220 N/mm2
Brottgräns mins 100 N/mm2 högre än sträckgränsen
Minst 10% förlängning till brott (helst 15-20%).
DIN2391 säger egentligen ingenting alls om materialkvaliteten, bara formen på röret (rakt och runt typ). Var noga med att kolla så att det inte är för spröda och hårda rör ni får, "standard" är ofta för sprött. Det bör vara ett normaliserat stål för att klara kraven ovan.
/Gustaf
Sträckgräns minst 220 N/mm2
Brottgräns mins 100 N/mm2 högre än sträckgränsen
Minst 10% förlängning till brott (helst 15-20%).
DIN2391 säger egentligen ingenting alls om materialkvaliteten, bara formen på röret (rakt och runt typ). Var noga med att kolla så att det inte är för spröda och hårda rör ni får, "standard" är ofta för sprött. Det bör vara ett normaliserat stål för att klara kraven ovan.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
I rörboken sidan 8-10 hittar du de olika rörmaterialen/styrkor som de kan leverera som kalldragna sömlösa rör.
http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0 ... -boken.pdf
http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0 ... -boken.pdf
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Det var inte riktit menat som att det var den "kvaliten" jag menade utan bara att de var sådana rör man oftast bygger i!therealpinto skrev:För att SFRO ska gilla det, så ska det som vi sagt förut klara dessa krav:
Sträckgräns minst 220 N/mm2
Brottgräns mins 100 N/mm2 högre än sträckgränsen
Minst 10% förlängning till brott (helst 15-20%).
DIN2391 säger egentligen ingenting alls om materialkvaliteten, bara formen på röret (rakt och runt typ). Var noga med att kolla så att det inte är för spröda och hårda rör ni får, "standard" är ofta för sprött. Det bör vara ett normaliserat stål för att klara kraven ovan.
/Gustaf
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Sträckgränsen för ovanstående ligger på 235N/mm2 resp. 350N/mm2stenmark skrev:DIN 2391 är en mått norm.
Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex.
ST 35 NBK (SS 1312),
ST 37 (SS 1313)
eller ett bättre material som stål
52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.
Stulet ur SBF DR reglemente..
Lite OT kanske;
Själv ska jag bygga min nästa bil med ST52 NBK, verkar dock endast vara tillgängligt i dimensionerna 40x2 och 45x2,5, men det är ju dom man använder mest så det gör ju inget

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon