larsat skrev:man får in mer (dubbelt så mycket luft) men inte 1 bar... bättre nån annan förklarar detta för jag förstår inte själv
visst kan det bli ett marginellt tryckfall in till klockan men tryck är ju ändå en kraft per ytenhet, 1 bar = 1kg per cm^2 och tryckklockan är ett slutet system så det blir lika mycket som turbon ger..
det är bara vid läckagen trycket sjunker!!
Det förstår inte jag isåfall hur det kan vara ett bar vid tryckklockan?
är det 1 bar "vid" tryckklockans area? fast om man jämför med trycket vid turbon så är det inte 1 bar?
Det går ju inget flöde till tryckklockan vid konstant laddtryck, och alltså blir det inget tryckfall i slangen. Det är bara medans trycket utjämnas det blir ett flöde i slangen.
Om varvtalet är tillräckligt lågt och ventilerna är öppna tillräckligt länge så att systemet hinner tryckutjämna, så blir det samma tryck överallt. När motorn varvar så mycket att den börjar tappa vridmoment så är det för att cylindrarna inte hinner fyllas lika bra längre.
Jag bara gissar just nu men, för att få samma övertryck i cylindrarna som i insuget så måste väl motorn ha en VE på 100%?
Det låter iaf vättigt i mina öron .
JBHunter skrev:Jag bara gissar just nu men, för att få samma övertryck i cylindrarna som i insuget så måste väl motorn ha en VE på 100%?
Det låter iaf vättigt i mina öron .
Eller hur det nu blir? för man samma tryck som turbon "ger" 1 bar?
om man har en fyllnadsgrad på 100% ?
om ma har 90% blir det 0,9 bar ?
vwjohan skrev:det borde ju vara så?..funderar på detta fortfarande..någon som kan hjälpa mig
Jag kan posta en bild som visar lite tryckkurvor
Visar trycket i insugsporten, avgasporten och cylindertrycket (som är tillräckligt högt för att hamna utanför grafen) och kammens lyft.
Är ett rakt 700mm långt rör utan kollektor efter avgasporten. 5500rpm
En graf där det inte sitter nåt grenrör alls, syns på att trycket dör ut i avgasporten efter att avgasventilen stängt. 7000rpm
har säkert frågat detta innan Är systemet från turbon till motorn ett slutet system eller ett system som har flöde med olika tryck?
alltså ett slutet där blir det tryck utjämning för luften kommer ju inte längre än in till cyllindrarna vilket borde resultera till tryck utjäming med det kanske går för snabbt?
och sen tänkte jag på detta bed slangarnas storlek kommer dom bara påverka trycket eller bara flödet?
Det borde vara ett öppet system med tanke på att det passerar typ 1000liter
luft i sekunden men å andra sidan så stoppar kolvarna flödet så det är
kanske ett slutet system ändå.
Det kommer att bli mer eller mindre tryckfall över intercoolern beroende
på hur den är dimensionerad, men om man har t.ex 4" rör från turbo till
insug så kommer det inte bli något tryckfall mellan turbo och insuget men
det blir tryckfall från insuget och fram till kolvarna.