Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Värsta som kunde hända hände idag. Gängpaj på olja in till turbo mot blocket. La på lite Loctite och gängade in så gott det gick, sitter det kvar imorgon efter lite våld så får det duga som nödlösning under inkörning för att sedan skruvas ner och borras och gängas om. Troligen blir det andra alternativet direkt så vet man. Vill bara gråta! Sista grejen jag skulle skruva dit innan vi skulle hinka ner spisen.. Buää. Men men, det är som det är bara ta nya tag och fixa det!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Fixa på en gång tycker jag så du inte eldar upp bilen det första som händer.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

stecka skrev:Fixa på en gång tycker jag så du inte eldar upp bilen det första som händer.
Det är ju så, oljetryck är ju rätt jävla viktigt. Om det sitter kvar imorgon så ska jag iallafall starta bilen, men hålla koll så det inte läcker. Så jag vet att den fungerar iallafall så jag kan skruva i lugn och ro sen, vill så gärna veta om den startar.. Sen får det rivas och fixas. Är inte så jobbigt att lyfta ut motorn, har gjrot det så många gånger nu haha kan göra det en gång till :thumbright:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Jag lyckades faktiskt hitta en rörfirma i trakten som hade en 1/4 adapter i båda ändarna med ogängad mitt som var kanske 50mm lång. Killen som ägde affären skulle ta hem den och gänga om så jag får kanske 35mm gängor och så hade han en liten 1/2 adapter som jag kan skruva dit.. Blir kanon isåfall! Vore väldigt gött att slippa skruva ner hela motorn för att gänga om, fick dock ett tips på att öppna tråget och tejpa för på insidan och sedan försiktigt borra och gänga om och sedan spola oljekanalen innifrån så skiten åker ut, värt att prova om adaptern nu inte fungerar. I värsta fall får jag skruva ner motorn igen, behöver iallaflal hänga ut veven isf, är ju minst en heldags extrajobb och ett antal kr i ny bult och packningsklister..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Det går inte att sätta en banjokoppling där då? för banjobult finns ju i lite olika längder..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Sleeper_86 skrev:Det går inte att sätta en banjokoppling där då? för banjobult finns ju i lite olika längder..
Tyvärr har jag en pressad slang som gick på 400spänn med en 90graders koppling och 1/2 gänga... Men det är ett alternativ till att inte skruva ner motorn.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Som sagt idag har man kommit underfum med vilken amatör man är. Gängan jag haft problem med var inte en tumgänga utan en metrisk gänga, trofasen det blir gängpaj! haha. Som tur var visste Wigge att det var metrisk sen vart det inga problem, ner till Uleskogs hydraulik och hämta en m14x1.5 mot 3/8" och biffen var klar!

Var även och hämade en LMM som Wigge har byggt i plast som låg på hyllan och skräpade, Gordon svarvade upp den till rätt diamter.

Summan av kaddemumman, bilens uppstart är bara ett enda stort tokmek bort!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Heja! :thumbright:

Se till att filma uppstarten!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Johansson skrev:Heja! :thumbright:

Se till att filma uppstarten!
Japp vet inte hur många som har skrivit det haha, bäst jag gör det annars blir det nog ett beställningsmord hit :?
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Ähh, jag har också lovat filmer hit och filmer dit när något gasturbinprojekt ska startas men när det väl ska provstartas så är jag så upp i gasen att jag glömmer bort det totalt. Första starten är alltid speciell på något sätt, ibland får man total blackout och kan knappt prata som folk en stund efteråt... 8)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Johansson skrev:Ähh, jag har också lovat filmer hit och filmer dit när något gasturbinprojekt ska startas men när det väl ska provstartas så är jag så upp i gasen att jag glömmer bort det totalt. Första starten är alltid speciell på något sätt, ibland får man total blackout och kan knappt prata som folk en stund efteråt... 8)
Tycker man får den känslan även på andras motorer :)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hehe

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag Minns Första Vanos Renoveringen på en BMW M5m 32 ventiler
hehe haha då var jag byxis med tanke på gör man fel så tar ventilerna i Jag pratar om V8 Nu *s* Hele verkstan stog å tittade 20 meckar *s*

mvh calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Idag har jag hängt i motorn, alldeles själv, fyfan vilket skitgöra. Inte nog med att det är svårt i vanliga fall, ingenting är ju orginal så man får krabba sig fram.. Ett jäkla springande fram o flytta motor tillbaka o lyfta/släppa osv osv. Kaoset slutade inte där, min downpipe ville inte gå ner så det slutade med att 2h senare fick jag börja kapa pinnbultarna på turbo som håller dp för att sätta dit den på plats och nu pratar vi trångt, väldigt trångt, oj vad många svordommar jag har tänkt för mig själv idag (tur att jag var sj =p)... MEN efter 8h så hänger nu motorn i och jag har börjat plocka dit sakerna runtomkring, just nu har jag kastat dit det mesta bara för att se så allting får plats så jag inte behöver tillverka/flytta/kapa något när väl allting är på plats.. Så förhoppningsvis hinner jag få dit allting lite kvickt imorgon för att se och sedan plocka bort det och slutmontera. Har ju hela helgen på mig så det ska förhoppningsvis vara klart tills på Söndag, saknar dock växellådsolja, servoolja och några bult så tidigast Tisdag snurrar den igång, men det är bara bra så man hinner fundera lite så man inte glömmer något viktigt!

Här är en bild på hur det ser ut nu.. Imorgon hoppas jag att jag har sällskap, sjukt tråkigt och framförallt svårt att montera allt själv. Minsta lilla motgång och man är påväg hem =d

Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Om du inte har något annat viktigt för dej så kan du väl lägga upp ett par bilder till på lillpullan din :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

Driddler skrev:Om du inte har något annat viktigt för dej så kan du väl lägga upp ett par bilder till på lillpullan din :hihi:

geting kinky are we ? :hihi:

ser bra ut annars... se nu till att filma uppstarten... måste se och höra :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar