Quad(ish)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
Quad(ish)
Nu är den vita delen av året på frammarsh. Tänkte jag skulle dela med mig lite av ett litet projekt jag har med quaden. Jag började med detta förra vintern, finns en hel del barnsjukdommar att utröna med såhär såg det iaf ut på min predator jag hade förra vintern.
Här är ett filmklipp från förra vintern:
http://80.244.71.164/mattor/old/VCLP0131.MP4
Nu har jag bytt maskin till en Outlaw men den skiljer sig inte direkt jättemycket från Predatorn så nu ska grejjerna på och utvecklas lite mer. Det possitiva är att outlawn har mycket bättre frigång över arslet
Ett första steg blev att fixa ett stag som håller fast skidorna i låst läge. Detta löstes med ett vinkeljärn som svetsades i en båge till bulten för styrleden. blev en väldigt bra och enkel lösning.
Dock har ett problem tillkommit. och det är på den bakre delen av maskinen. Eftersom outlawn har a-armar bak med coilovers så blir det lite mindre plats för mattorna. fälgarna har ett jätteskumt ET vilket medför vissa komplikationer. Jag är på jakt efter ett par fälgar med en mer central inpressning (ET). mina fälgar som sitter på nu breddar 2" utåt och 7" inåt. Jag har provisoriskt vänt dom vilket medför att den breddar 12.5cm på varje sida (!). jag är på jakt efter fälgar som breddar ungefär 5" utår och 4" inåt, vilket skulle bli helt perfekt. är det någon som har en uppsättning sådana så hojta gärna till så köper jag dom!
Mattorna är bara skarvade och fastpumpade på däcken i dagsläget. Men planerna är att mattorna ska bultas fast i en uppsättning utslitna däck med vagnsbult. Sen köras utan luft vilket kommer medföra väldigt fina lössnöegenskaper (är mina förhoppningar).
såhär ser den iaf ut nu med vända fälgar (Blir duktigt bred )
+
Får jag bara tag på fälgar och får mattorna fastbultade kommer skiftning inte ta lång tid. Trots pumpning så tar det bara runt 15 minuter att byta tillbaks till hjulutförande.
På mellandagarna ska jag upp till Jokkmokkstrakterna och prova den där det finns lite snö.
Kommentera gärna så återkommer jag med en film efter nyår!
Här är ett filmklipp från förra vintern:
http://80.244.71.164/mattor/old/VCLP0131.MP4
Nu har jag bytt maskin till en Outlaw men den skiljer sig inte direkt jättemycket från Predatorn så nu ska grejjerna på och utvecklas lite mer. Det possitiva är att outlawn har mycket bättre frigång över arslet
Ett första steg blev att fixa ett stag som håller fast skidorna i låst läge. Detta löstes med ett vinkeljärn som svetsades i en båge till bulten för styrleden. blev en väldigt bra och enkel lösning.
Dock har ett problem tillkommit. och det är på den bakre delen av maskinen. Eftersom outlawn har a-armar bak med coilovers så blir det lite mindre plats för mattorna. fälgarna har ett jätteskumt ET vilket medför vissa komplikationer. Jag är på jakt efter ett par fälgar med en mer central inpressning (ET). mina fälgar som sitter på nu breddar 2" utåt och 7" inåt. Jag har provisoriskt vänt dom vilket medför att den breddar 12.5cm på varje sida (!). jag är på jakt efter fälgar som breddar ungefär 5" utår och 4" inåt, vilket skulle bli helt perfekt. är det någon som har en uppsättning sådana så hojta gärna till så köper jag dom!
Mattorna är bara skarvade och fastpumpade på däcken i dagsläget. Men planerna är att mattorna ska bultas fast i en uppsättning utslitna däck med vagnsbult. Sen köras utan luft vilket kommer medföra väldigt fina lössnöegenskaper (är mina förhoppningar).
såhär ser den iaf ut nu med vända fälgar (Blir duktigt bred )
+
Får jag bara tag på fälgar och får mattorna fastbultade kommer skiftning inte ta lång tid. Trots pumpning så tar det bara runt 15 minuter att byta tillbaks till hjulutförande.
På mellandagarna ska jag upp till Jokkmokkstrakterna och prova den där det finns lite snö.
Kommentera gärna så återkommer jag med en film efter nyår!
Fd GOLiO
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
På filmen är det bara puder på blankis. Men på strandkanten spinner det inte mycket.. Lite vill man dock att det ska spinna, annars skulle det bara gå rakt fram (det är ingen diff på dessa). Men vi får se vad som händer. lägger inte ut några pengar på detta innan jag vet att det funkar hyfsat tillfredställande. Sen kan man börja köpa plastbelägg, dubb till mattorna osv.
Ang fästena så är jag också lite fundersam om det kommer hålla.. men jag kommer ju att fortsättningsvis köra med bromsarna låsta också. dessa funkar ju som någon form av slagdämpare. det blir bara det lilla som bromsarna inte orkar hålla som belastar fästet så att säga.
Detta är ju ingen ny ide så att säga.. här kommer lite bilder på andra maskiner.
Ang fästena så är jag också lite fundersam om det kommer hålla.. men jag kommer ju att fortsättningsvis köra med bromsarna låsta också. dessa funkar ju som någon form av slagdämpare. det blir bara det lilla som bromsarna inte orkar hålla som belastar fästet så att säga.
Detta är ju ingen ny ide så att säga.. här kommer lite bilder på andra maskiner.
Fd GOLiO
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 320
- Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
- Ort: Piteå
Självklart är ju "en halv bandsats" något av en dröm, men det finns faktiskt en nackdel, och det är att en bandsats är betydligt mer tungdriven. men visst. den är ju bättre i lössnö. på leden har jag heldre däck så det är en avvägning.
Sen kostar det ju 5 siffrigt också. Men helt klart, funkar det här inte nog bra (fast jag vet att det kan funka riktigt bra iom att jag körde lite förra vintern).
Sen kostar det ju 5 siffrigt också. Men helt klart, funkar det här inte nog bra (fast jag vet att det kan funka riktigt bra iom att jag körde lite förra vintern).
Fd GOLiO