Quad(ish)

Allt inom snöskotrar
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Quad(ish)

Inlägg av John Rönnbäck »

Nu är den vita delen av året på frammarsh. Tänkte jag skulle dela med mig lite av ett litet projekt jag har med quaden. Jag började med detta förra vintern, finns en hel del barnsjukdommar att utröna med såhär såg det iaf ut på min predator jag hade förra vintern.

Bild

Bild

Bild

Bild

Här är ett filmklipp från förra vintern:
http://80.244.71.164/mattor/old/VCLP0131.MP4

Nu har jag bytt maskin till en Outlaw men den skiljer sig inte direkt jättemycket från Predatorn så nu ska grejjerna på och utvecklas lite mer. Det possitiva är att outlawn har mycket bättre frigång över arslet :)

Ett första steg blev att fixa ett stag som håller fast skidorna i låst läge. Detta löstes med ett vinkeljärn som svetsades i en båge till bulten för styrleden. blev en väldigt bra och enkel lösning.

Bild

Bild

Bild

Dock har ett problem tillkommit. och det är på den bakre delen av maskinen. Eftersom outlawn har a-armar bak med coilovers så blir det lite mindre plats för mattorna. fälgarna har ett jätteskumt ET vilket medför vissa komplikationer. Jag är på jakt efter ett par fälgar med en mer central inpressning (ET). mina fälgar som sitter på nu breddar 2" utåt och 7" inåt. Jag har provisoriskt vänt dom vilket medför att den breddar 12.5cm på varje sida (!). jag är på jakt efter fälgar som breddar ungefär 5" utår och 4" inåt, vilket skulle bli helt perfekt. är det någon som har en uppsättning sådana så hojta gärna till så köper jag dom!

Mattorna är bara skarvade och fastpumpade på däcken i dagsläget. Men planerna är att mattorna ska bultas fast i en uppsättning utslitna däck med vagnsbult. Sen köras utan luft vilket kommer medföra väldigt fina lössnöegenskaper (är mina förhoppningar).

såhär ser den iaf ut nu med vända fälgar (Blir duktigt bred :))

Bild

Bild

Bild+

Får jag bara tag på fälgar och får mattorna fastbultade kommer skiftning inte ta lång tid. Trots pumpning så tar det bara runt 15 minuter att byta tillbaks till hjulutförande.

Bild

På mellandagarna ska jag upp till Jokkmokkstrakterna och prova den där det finns lite snö.

Kommentera gärna så återkommer jag med en film efter nyår!
Bild
Fd GOLiO
242RR
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 18, 2007 10:16 pm
Ort: Boden

Inlägg av 242RR »

Tuff ide, men ett par bredare skidor skulle nog vara att föredra.

Mvh
745/V90 Turbo
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Very special it is
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

frän idé måste jag säga hehe :D synd man knappt såg nåt på filmen dock..
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Ang filmen så ska den ses i quicktime. Det blir nån bugg i vissa spelare med vissa grafikkort har jag upptäkt. man ser bara 1/4 av bilden uppe i vänster hörn...

Sen ang skidorna så ska jag köpa riktiga båt-belägg och sätta dit när jag fått grundtanken att fungera hyffsat.
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Dock känns det inte för mig som att enbart detta vinkeljärn är stadigt nog att hålla medarna i den vinkeln eller tänker jag fel? Känns vanskligt, men jag ska gå havators lyftkurs
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

testade nu å hehe jadu nu såg man mer, såg dock ut att va väldans halkigt, såg även ut å spinna mkt där det var fäste.
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

På filmen är det bara puder på blankis. Men på strandkanten spinner det inte mycket.. Lite vill man dock att det ska spinna, annars skulle det bara gå rakt fram (det är ingen diff på dessa). Men vi får se vad som händer. lägger inte ut några pengar på detta innan jag vet att det funkar hyfsat tillfredställande. Sen kan man börja köpa plastbelägg, dubb till mattorna osv.

Ang fästena så är jag också lite fundersam om det kommer hålla.. men jag kommer ju att fortsättningsvis köra med bromsarna låsta också. dessa funkar ju som någon form av slagdämpare. det blir bara det lilla som bromsarna inte orkar hålla som belastar fästet så att säga.

Detta är ju ingen ny ide så att säga.. här kommer lite bilder på andra maskiner.

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Fd GOLiO
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Åhå, då förstå i dä
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

Du sku ha hatt de dom där tyckeda larvbanden eller va man ska kalla dom som dom 2 nedre har hehe :D de hade vart fränt :D
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Inlägg av John Rönnbäck »

Självklart är ju "en halv bandsats" något av en dröm, men det finns faktiskt en nackdel, och det är att en bandsats är betydligt mer tungdriven. men visst. den är ju bättre i lössnö. på leden har jag heldre däck så det är en avvägning.

Sen kostar det ju 5 siffrigt också. Men helt klart, funkar det här inte nog bra (fast jag vet att det kan funka riktigt bra iom att jag körde lite förra vintern).
Bild
Fd GOLiO
Skriv svar