16V kolvar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
freddeboyen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis dec 11, 2007 9:51 pm
Ort: Flen

16V kolvar

Inlägg av freddeboyen »

Hej har lite frågor.

hur mycket behöver jag svarva av kolvarna om ja ska använda 16V topp på en B230 motor eller ska ja ha andra kolvar än 16V:arens?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om du ska använda B234 kolvarna så behöver du inte svarva av dom något alls.. det är samma borr & slag i båda motorerna om man menar en nyare b230 90-tal
de går använda andra kolvar t.ex. B230FT/FK om man ska köra turbo, då måste man antingen plana bort gropen 3mm eller göra ventilurtag minst 3mm.
freddeboyen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis dec 11, 2007 9:51 pm
Ort: Flen

Inlägg av freddeboyen »

oki men blir de inte för högt komp om ja änvänder dom kolvarna och sen kör med turbo?
erik_duett
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: tis jan 09, 2007 9:01 pm
Ort: skäve

Inlägg av erik_duett »

Vilet är bäst om man har tänkt att köra 16ventiler med turbo på en b230 underdel? Är det klokast att svarva ner ft kolvarna 3mm eller fräsa ur dem bara för ventilerna/234 kolvar. Tänker mest på vad det blir för komp, vad kolvarna klarar mm.

God Jul :)
Amazon B234 tic på gång
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

på e85 kan du ju fräsa å med vanlig bensin hade jag nog svarvat ned dem
ThaSaint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons feb 21, 2007 10:24 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Tjo har sökt runt lite, men har en liten fråga nu.. har en B234 som ska kompsänkas, komemr så småningom ersätta min B204FT..
till frågan då, planerna var från början svarvade FK-kolvar.. (ca 3mm)
men min fråga är, kan man svarva nått på B23ET-kolvar?
är det samma kolvbultsdiam tex?, passar dom på B234'an annars, för dom är ju iaf smidda...
tänkte om kolvtaket är nog tjockt, samt om kolvringarna sitter nog långt ner..

tips/förslag?

//Erik
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är inte samma kolvbultstorlek, B230 har 23mm & B23 har 24mm
annars går dom svarva och passar eftersom det är samma borr
ThaSaint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons feb 21, 2007 10:24 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

okej.. så det är ingen större skillnad i tjocklek på kolvtaket?
B23ET-kolvar borde väl kanske vara lite mer tacksamma att använda då de sägs vara smidda... tänkte jag nämligen.

//Erik
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja kolvarna är bättre men dom passar ju inte :)
om man inte köper SPM stakar med B230 mått för veven och B23 mått för kolven, finns sådana "hybrider".
det går plana hela kolven 3mm så gropen försvinner men går även ta ur 2mm extra i golvet på gropen, båda verkar funka för mycket effekt.
det bör ju gå göra båda dessa ingrepp oxå om man t.ex. ska stroka men ändå vill ha lågt komp.
har inte mätt på mina egna kolvar hur tjockt taket är men när det finns flera här på forumet som kört med det i flera år så är det ju bevis nog.
ThaSaint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons feb 21, 2007 10:24 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

ah lutar nog åt FK-kolvar då. funderade på beställa färdiga, men det är ju en kostnadsfråga det åxå, tyvärr :(

//Erik
Bild
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Det är mindre grop i FT/FK kolvarna än i orginal 234F kolvar.

Det blir ca. 11,4:1 i komp med B23ET kolvar och B234F topp (ej räknat med urtagen för ventilerna i beräkningarna)
svarvas kolven av ca 3-3.15 mm blir kompet ca 8.2-8.4:1.
Det blir samma med ft/fk kolvar som med B23ET kolvar efter svarvning, har lite större grop från början har jag för mej.
Med orginal B234F kolvar ligger kompan på 10:1 eller om det var 10.5:1

Höll på att räkna på det där lite grovt förut när brorsan monterade 16V topp på B23:an.

/Jonas
Master
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons jun 21, 2006 9:58 pm
Ort: Gäddede

Inlägg av Master »

Lite dålig bild men en B234F kolv till vänster och en B230FT kolv med frästa ventilurtag till höger. Kostade mig 800kr på Simo i Östersund för att få 4st kolvar fixade. Då använde dom en B234 kolv som "mall"

Bild[/img]
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

svarva ft/fk kolvar är inga problem.

Det kan jag fixa om någon behöver.
Har kolvjigg och allt sp man behöver inte spänna i manteln.

Men tar man 3mm så gropen blir borta så blir kompet med std 16v topp 8,2:1 i komp. oftast är alla toppar någon gång planade, då blir det snabbt lite till.

En fk kolv svarvad 3mm räcker lätt till 450hk och mer.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
ThaSaint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons feb 21, 2007 10:24 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

mjo 8 till 8.2:1 borde nog bli lagomt komp.
B204'an jag kör med nu som är helt original ligger ju på 8,2:1 om jag inte minns fel..
tyvärr växer ju dom snurrorna inte på träd så den kommer bara arkiveras i förrådet efter urmontering.
Tack för tipsen, frågorna om B23ET-kolvar, var just pga "bättre" material.
synd på kolvbultsfixet, råkar ha 4 h-profilstakar just hemkomna för B230-kolvar.. så jag kör nog på sådanna.

//Erik
Bild
Loke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: lör okt 14, 2006 8:50 pm

Inlägg av Loke »

Kan man inte bara brotcha (felstavat :roll: ) upp lilländan på B230 stakarna till 24mm (och ev. byta bussningar om dom blir för tunna) och använda B23 kolvar om man vill det?Eller är det olika komphöjd också?B230 har väll längre stakar ioförsej, så jag antar att komphöjden blir fel...
Skriv svar