avgasmottryck
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Det låter ju vettigt, vad är det för värden på dina kammar Phredde?phredde skrev:för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fredde du skulle få testa ett större avgashus också så att avgastrycket sjunker ca 0.5 bar och se hur mycket effekten ökar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
den ska sitta just före avgas turbinen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja tänkte kolla vad ni tror om detta.
jag kommer köra en najs mergekollektor, men med rören placerade så att jag kan sätta en vägg i mitten så det blir 'pulssplit'
Väggen kommer sticka ned en bit in i avgashuset, kanske 4-5cm(singel inlopp på turbon)
Sen sitter wastegaten nedanför denna plåt inne i avgashuset, (special)
låt kritiken flöda..
Mvh
jag kommer köra en najs mergekollektor, men med rören placerade så att jag kan sätta en vägg i mitten så det blir 'pulssplit'
Väggen kommer sticka ned en bit in i avgashuset, kanske 4-5cm(singel inlopp på turbon)
Sen sitter wastegaten nedanför denna plåt inne i avgashuset, (special)
låt kritiken flöda..
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.
Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.
Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.
På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.
Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.
På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?Ante - Arvika skrev:Hej!
Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.
Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .
Mvh Ante
min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hadde du värkligen bara 0.3 bar avgastryck vid 1.1 bar laddTegheim skrev:När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.
Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.
Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.
På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.

på peters BMW 02 turbo med T04E trim 60 57mm in 65 ut och 1.15avgashus så blev avgastrycket på höga rpm lika högt som laddtrycket (vid 1.6bar), men det såg hyfsat ut vid lägre ca 0.6 bar vid 1.0bar.
SL:s utalande, vid vilket laddtryck skulle det bli 0.1-0.3bars avgastryck? (lät lågt

GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/