Båt
Blev det slut på barnsjukdomar ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
imponert over bygget ditt og liker dine tekniske løysninger:D har du blitt kvitt drivknuteproblemet?
ka som tar opp aksialkreftene fra proppelakselen? det er ikke slik at aksialkrefte stopper i drivknuten og forårsaker drivknutehavari? berre en liten teori..
ka som tar opp aksialkreftene fra proppelakselen? det er ikke slik at aksialkrefte stopper i drivknuten og forårsaker drivknutehavari? berre en liten teori..
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
ang fören doppar vid hög fart
du har en nos lyftande propeller. prova att vinkla drevet bakåt lite. om du har xtra vikt fören så flytta det bakåt ställ bärplanen neutralt med botten .
jävla grymt bygge !!
båten e föresten en oldenburg. en gammal tävlings båt. själv har jag en smuggler 18 med 200 snurra. skall göra 75 knop med 15*27tum cleaver propp.
mvh micke
jävla grymt bygge !!
båten e föresten en oldenburg. en gammal tävlings båt. själv har jag en smuggler 18 med 200 snurra. skall göra 75 knop med 15*27tum cleaver propp.
mvh micke
Drivknut problemen är över tror jag. Bara fette är på rätt ställe så är det lungt. Har axial lager som tar upp kraften innan den når knuten så det är inte de felet.BUS_164 skrev:imponert over bygget ditt og liker dine tekniske løysninger:D har du blitt kvitt drivknuteproblemet?
ka som tar opp aksialkreftene fra proppelakselen? det er ikke slik at aksialkrefte stopper i drivknuten og forårsaker drivknutehavari? berre en liten teori..
Re: ang fören doppar vid hög fart
Har lite problem med att få samma gynsamma drev vinklar som på utombordare då propellern inte längre tar i vattnet om jag ska hissa drevet tills axeln är parallel med kölen. Har pga axelvinkeln fått köra med en propeller som har mycket nos lyft för att få det att funka.Men nackdelen är att en proppeller som lyffter nosen också skapar ett ganska stort vridmoment i stället och därav trim planen.micke s skrev:du har en nos lyftande propeller. prova att vinkla drevet bakåt lite. om du har xtra vikt fören så flytta det bakåt ställ bärplanen neutralt med botten .
jävla grymt bygge !!
båten e föresten en oldenburg. en gammal tävlings båt. själv har jag en smuggler 18 med 200 snurra. skall göra 75 knop med 15*27tum cleaver propp.
mvh micke
I år har vi kört med en vinge under skeddan som ska hjälpa till med noslyft "tror det syns på någon tidigare bild" och effter det så kunde vi byta till en propeller som var mer bara krafft rakt-fram, resultat var att mycket av vridmomentet försvann och båten känns mindre lynnig så det sitter bara i motor mappning och att man vågar fälla på med lite mer ladd tryck.
Ev blir det en ny propeller axel med stor splince så det går att köpa propellrar med ännu större diameter,och på så vis kunna hissa axeln mer utan att tappa grepp i vattnet.
Vi har all vikt så långt bak det går och ändå så är det på gränsen till för lite nos lyft. Hoppas fartvinden hjälper på slutet
De e fan inte lätt att veta hur mycket alla sjusteringar gör innan man provat. Skam den som ger sig. Mer uppföjning senare.
Tjoho
Var och provkörde lite häromkvällen och för första gången så kunde vi köra hem utan att skapat oss 10 timmar skruvning, vilket annars är normalt. Vi har till i år inte ändrat så mycket på båten, har endast riktat in oss på mappning men då jag inte är så reaktions snabb på våren så blev sjösättningen först i förra helgen.
Så vi bara hunnitt ut 2 ggr i år utan att lyckats förbättra vårat rekord på 47 knop. Men efter sissta försöket så blir jag knäpp, det går inte att få den att reagera på mer laddtryck.Verkar det som om det tar stopp imot något eller som om man glömt ankaret i vattnet.
0.4 bar = 40knop ca 3900rpm
0.7 bar = 47knop ca 4400rpm
1.0 bar = 47knop ca 4400rpm
Enda skillnaden är att motorn blir råare i accerelationen. Fick dessutom höra lite spikningar vid 1.0 vilket jag blev förvånad över då den inte har något squischband att tal om. Måste nog konsultera den lokala doktorn någon kväll
Det är bara att konstatera sjön fet suger även med turbo.
Var och provkörde lite häromkvällen och för första gången så kunde vi köra hem utan att skapat oss 10 timmar skruvning, vilket annars är normalt. Vi har till i år inte ändrat så mycket på båten, har endast riktat in oss på mappning men då jag inte är så reaktions snabb på våren så blev sjösättningen först i förra helgen.
Så vi bara hunnitt ut 2 ggr i år utan att lyckats förbättra vårat rekord på 47 knop. Men efter sissta försöket så blir jag knäpp, det går inte att få den att reagera på mer laddtryck.Verkar det som om det tar stopp imot något eller som om man glömt ankaret i vattnet.
0.4 bar = 40knop ca 3900rpm
0.7 bar = 47knop ca 4400rpm
1.0 bar = 47knop ca 4400rpm
Enda skillnaden är att motorn blir råare i accerelationen. Fick dessutom höra lite spikningar vid 1.0 vilket jag blev förvånad över då den inte har något squischband att tal om. Måste nog konsultera den lokala doktorn någon kväll
Det är bara att konstatera sjön fet suger även med turbo.
Sökte på "skoter" under "Vad händer i garagen" för jag ville se vad lite galna norrlänningar
håller på med Mycket fint arbete gjort med båten!
Har skummat igenom hela tråden, alla sidor och mest tittat på bilder... Vad kör du för kam-
axlar? Kanske går o göra något där för att få den över 4500 rpm?
Mvh. // Taz
håller på med Mycket fint arbete gjort med båten!
Har skummat igenom hela tråden, alla sidor och mest tittat på bilder... Vad kör du för kam-
axlar? Kanske går o göra något där för att få den över 4500 rpm?
Mvh. // Taz
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Jonas, tanken slog mig hur ballt det hade varit om du gjorde ett tvär ryck och designade ett litet arnesson drev till mig.
Det kan inte väga mycket? Måste ju väga 50% av mitt Volvo drev? Tänk om man skulle kunna halvera vikten med 50% längst där bak.. Näe, nu måste jag sluta fundera för man mår inte bra av det..
Hehe, lycka till med båtbyggandet. Väntar med spänning på update i tråden.
Mvh
Det kan inte väga mycket? Måste ju väga 50% av mitt Volvo drev? Tänk om man skulle kunna halvera vikten med 50% längst där bak.. Näe, nu måste jag sluta fundera för man mår inte bra av det..
Hehe, lycka till med båtbyggandet. Väntar med spänning på update i tråden.
Mvh
Lite uppdate.... Motorn är lyft ur båten och in i en rullande testbänk, en Volvo 242-75. Det är lite lättare att känna hur den går och första mätningarna nu i helgen visar på ganska skaplig effekt.
0.5 Bar
0-100km/h 7,6s
0-200m 10s
0-402m 15.4s
Så det kanske är närmare 200 hk i alla fall. båten kanske inte går fortare med den effekten som finns vid 4400rpm, det känns i bilen som att den ger mer drag vid 5000 rpm. Så en propeller med mindre stigning kanske skulle lösa problemet, eller ännu mera laddtryck
En liten film från helgen.
http://www.youtube.com/watch?v=JKFdJg-goKY
0.5 Bar
0-100km/h 7,6s
0-200m 10s
0-402m 15.4s
Så det kanske är närmare 200 hk i alla fall. båten kanske inte går fortare med den effekten som finns vid 4400rpm, det känns i bilen som att den ger mer drag vid 5000 rpm. Så en propeller med mindre stigning kanske skulle lösa problemet, eller ännu mera laddtryck
En liten film från helgen.
http://www.youtube.com/watch?v=JKFdJg-goKY
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Snälla uppdatera tråden med mycket information.
Tänkt mycket på denna båten och hur det gått.
Tänkt mycket på denna båten och hur det gått.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169