averstedt - Volvo Amazon 1967 T5-R [Racebilder från Görla]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbo amazon
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbo amazon »

tjena tänkte höra hur du har löst det med tråget och olje filtret? håller på att säta en t5r motor i pvn. om du har bilder på motorn och tråget så vore det snällt om man fick se. mvh igge
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Här kommer äntligen en liten uppdatering. Tony arbetar just nu med den nya framvagnen, den kortade balken med styrväxel kommer från Volvo 240. Nya motorfästen har också byggts.

Bild
Bild
Bild
Bild

Den gamla framvagnen.
Bild

Lite godis som förhoppningsvis ska ha funnit sig tillrätta på bilen i vår.
Bild

/H
Volvo 142 -1971
Volvo_Kustom
Lite mer laddtryck

Inlägg av Volvo_Kustom »

fan vad bra de där kommer bli :D amazonen va snygg som fan oxå :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

En ny liten uppdatering. Bygget av de nya bärarmarna fram har tagit fart.

Tony bygger en jigg.
Bild

Bakre infästning för bärarm i ramen.
Bild

Svarvad hylsa för främre bussning.
Bild
Volvo 142 -1971
Bamazon64
För mycket laddtryck

Inlägg av Bamazon64 »

Motorn ser ut o hamna hemskt långt ner :?
Croner
För mycket laddtryck

Inlägg av Croner »

vad är det för bromsar på den gamla framvagnen?
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Bamazon64 skrev:Motorn ser ut o hamna hemskt långt ner :?
Vad jag vet är motorn på samma nivå som den kördes i sommras.
Croner skrev:vad är det för bromsar på den gamla framvagnen?
Volvo 240 original
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Ny uppdatering!

Tony har i stort sätt byggt klart bärarmarna. Det som är kvar är att få dem lite mer estetiskt tilltalande.

Bild

Bild

Sen senaste uppdateringen har Tony kapat upp hål för fjäderbenen i skärmarna. Missade dock att fota det.
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Nu står bilen på backen igen. Tornen är nu någorlunda klara. I dag började Tony med att börja koppla loss motorn för att kunna lyfta ur den och bygga klart styrningen.

Bild

Bild

Bild

Det går även rykten att det inom några dagar dyker upp lite nya speedparts från USA…

Har tyvärr inte blivit så mycket uppdaterande från min sida som det var tänkt, vilket är lite synd. Men jobb, skola, träning och egna projekt tar sin lilla tid.
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Var över till Tony i dag för att ta lite bilder. Han har lyft ur motorn och plockat ner hela framvagnen igen.

Här var det tomt
Bild

Fjäderbenstornet inifrån
Bild

Bärarmarna igen
Bild

Bilen spann rätt ordentligt med vanliga gatdäck. Sådana här ska tydligen fungera bra mot sådant. 8)
Bild

Motorn
Bild

Helsvetsning av infästning till framvagnsbalken
Bild

Tony beställde slicksen då han var i Florida så han kom inte åt att mäta på amazonen hur mycket han kunde få in, utan att behöva kapa allt för mycket. Så det blev till att köpa 2 uppsättningar i olika bredd.
Bild

/Henke
Volvo 142 -1971
Kalf
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kalf »

Riktigt grymt bygge. Precis i min stil. Hoppas man själv får tillfälle och bygga någont sådanthär i framtiden.

Jag är verkligen ingen expert på bärarmar. Men kommer den designen funka bra? Känns som att hållbarheten inte är så bra som man kan. och att den inte kan röra sig så som den vill utan att tröga. Men som sagt jag är ingen expert.

Annars väldigt grymmt bygge. =D

//Kalf
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Kalf skrev:Jag är verkligen ingen expert på bärarmar. Men kommer den designen funka bra? Känns som att hållbarheten inte är så bra som man kan. och att den inte kan röra sig så som den vill utan att tröga. Men som sagt jag är ingen expert.
Kul att du gillar bilen. Hur menar du med att inte kunna röra sig utan att tröga?
Volvo 142 -1971
Kalf
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kalf »

invader skrev:
Kalf skrev:Jag är verkligen ingen expert på bärarmar. Men kommer den designen funka bra? Känns som att hållbarheten inte är så bra som man kan. och att den inte kan röra sig så som den vill utan att tröga. Men som sagt jag är ingen expert.
Kul att du gillar bilen. Hur menar du med att inte kunna röra sig utan att tröga?
Jag vet inte, men det känns som när du har den vinkeln så kan det gå trögt. Men jag såg hur en orginal arm såg ut. så fattade jag att det kanske funkar bra......

//Kalf
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Kalf skrev: Jag vet inte, men det känns som när du har den vinkeln så kan det gå trögt. Men jag såg hur en orginal arm såg ut. så fattade jag att det kanske funkar bra......
Armen är gjord efter Volvo 240 original så den ser mao likdan ut iom man se till mått och vinklar. Det ska nog fungera.
Volvo 142 -1971
Kalf
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kalf »

invader skrev:
Kalf skrev: Jag vet inte, men det känns som när du har den vinkeln så kan det gå trögt. Men jag såg hur en orginal arm såg ut. så fattade jag att det kanske funkar bra......
Armen är gjord efter Volvo 240 original så den ser mao likdan ut iom man se till mått och vinklar. Det ska nog fungera.

Ja, dt gör den säkert. Jag såg en bild på en orginal arm förut så då måste det ju funka. Sorry, jag e som sagt ingen expert. Tyckte bara den såg konstig ut.

Keep up the good work.

//Kalf
Skriv svar