200sx s13 - "Dieseldoris" - Ras igen. Lägger ner.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Klart vi blev apraka! Vi försökte ju ringa dig på söndagmorgon nån gång men du ville ju inte svara... :wink:

Med bilen händer det inte mycket just nu. Den står utomhus medan jag håller på fixa iordning garaget och jobba undan en massa annat som fått vänta hela sommaren. Men nån gång så... :thumbright:
Performance
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Performance »

Vi hann aldrig med att ljuga bilar när vi sågs, så hur går det? Några framsteg? Nya planer?
Förare Team Egon Racing
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Har lyft ur och rivit maskinen ikväll. Återkommer imorgon med bilder och förhoppningsvis nån teori.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Så, då åker vi igen. Har haft en välbehövlig paus från bilskrället ett tag nu, och roat mig med sånt som fick komma i andra hand i somras. Typ flickvännen... :roll:

Då jag haft sånt strul med garageplatser hit och dit senaste åren, och börjar bli skitless på det så bestämde jag mig för att göra nåt åt det. Farsan har ju skitstort garage så jag la helt enkelt beslag på ett hörn som användes som allmänt skrotupplag och byggde mig en liten arbetsplats där. Efter många timmars uppröjning, snickerier och eldragning så såg det ut såhär:

Bild

Inte mycket för världen, men det räcker för mig. Det finns värme, bilen får plats, jag blir inte utsparkad hursomhelst, och framförallt så är det gratis. Har 3 mil till garaget, men det känns värt besväret.

Har även roat mig med att bygga diverse grenrör åt både mig själv och andra:

Bild
Bild
Bild

Tanken med grenrören åt mig själv är helt enkelt testa lite olika teorier och funderingar om bilen börjar fungera och orken finns. Har ju egentligen ingen aning om vad jag gör, så det skulle vara skoj att få svart på vitt vad som fungerar egentligen. Men mer om det senare.

Har nu iaf rivit motorn i 200:an än en gång då den ju som bekant började låta som Dieseldoris igen i höstas. Till min stora irritation så hittade jag ingen solklar förklaring. Alla lager ok, bussningar ok, toppen ok... 3:ans cylinder har värmenypit, men inget som ska knacka som min motor gjorde.

Bild

Enda jag hittat som glappar på nåt sätt är centrumet på lamellen. Är dock inte hundra på om det är den som knackat, men just nu har jag ingen annan förklaring. Dom flesta grejer i motorn kommer lämnas bort på uppmätning och kontroll i veckan, så jag får bekräftat att allt är ok. Får se hur det blir med block & kolvar efter värmenypningen.

Enda jag gjort annars sen sist på bilen är att börja polera lite grejer som inte hanns med i somras.

Bild
Inloppröret till turbon i det skick det ska vara.

Kompressorplanerna är lagda på is tills vidare av den enkla anledningen att jag inte hinner i vinter, och att min vxl-låda kommer få det nog jobbigt även utan en massa vrid på lågvarv. Vinterns planer är utöver att få ihop maskinen igen att ta tag i sånt som slarvades med och inte hanns med i somras:

-Få bussningarna på plats
-Byta bromsarna
-Byta diffklumpen
-Boxa länkarmar
-Byta och lacka front
-Portmatchning av en massa saker
-Bygga om wg-arrangemanget
-Nytt avgassystem, fler ljuddämpare
-Dra om elen till sprutet som ser ut som skit
-Massa polering, blästring och lackning
-Bättre kylning till vattnet

Blir säkert en massa som kommer skita sig, och en massa som tillkommer, men så är det preliminära planen iaf.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Hade bara mobilen med mig, men har polerat lite mer.

Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag kan säga att jag sett betydligt mindre nypningar på kolvar som har knackat ganska rejält..
Dock ej mätt kolvspel.

Så jag menar, du säger att du inte hittat någon orsak till knack, det tror jag visst att du har.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Säg inte sådär... :( Har varit inne hos den lokala motorfirman idag, och dom ska få mäta upp alla vitala delar med riktiga grejer istället för att jag ska stå och höfta med tumstocken. :wink: Får väl svart på vitt då hur det är med kolvspelet efter nypningen.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Sådärja. 0,28mm kolvspel på 3:ans cylinder... :thumbright: Nån som vill gosa med mitt skägg mot betalning så jag kan köpa nya kolvar? :wink:

Stressplatta är under tillverkning nu iaf. Folk säger att det inte behövs, men nu är jag less på den här skiten. Ska jag bygga ny motor igen, så ska det faen göras ordentligt den här gången. Stakarna är inne på kontroll och ev honing, men blocket får vänta tills jag vet vad det blir för kolvar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Låter bra det här Matti! Nu kan det bara gå uppåt. :)
Du kan inte rädda kolven, jag vet inte hur illa den ser ut.. och sen bara hona upp cylindern?

Kolla så inte kolvarna mäter olika. Det brukar vara så med Mahle som många kör till BMW och Volvo..

Det går inte alltid att göra allt rätt första försöket.
It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Blir nog tajt att rädda kolven tyvärr. Saknas 0,18mm material... Min första tanke var att putsa av kolven och hona lite, men 0,28 blir lite väl saftigt i kolvspel. :( Dom 3 andra kolvarna har identiska mått. Skiljde på sin höjd en tusendel på nåt ställe men det anser jag vara inom felmarginalerna. Har mätt på 3 olika ställen efter höjden på kolven, och 2 olika ställen tvärs över.

Har tagit kontakt med tillverkaren och med lite flyt så kunde dom trolla fram EN kolv åt mig, vilket skulle kännas som bästa alternativet för plånboken.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Yes! Efter många om och men så har jag lyckats trolla lös EN kolv. Fick ta kontakt med storchefen på CP Pistons och snyfta lite så löste det sig. :D

Har blivit skitdålig på att orka ta bilder på vad som händer i garaget, men bakvagnen är nere igen för byte av diffklump och bussningar. Köpte en uppsättning snorbilliga coilovers med kassa dämpare jag tänkte försöka ge mig på att renovera också. Gudarna vet hur det kommer gå. :wink:
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Nu är det äntligen på väg en kolv över från Australien. Jason Bonney på QRI är och förblir min husgud ett bra tag framöver, för allt han gått igenom för att hjälpa en kille med darrande underläpp och skottad motor. :thumbright:

I övrigt har det inte hänt så mycket. Jobbet med bussningarna fortsätter i sakta mak. Boxar alla länkarmar och stagar upp sånt som känns slappt också, så det tar sin lilla stund.
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

hinner du skruva mellan groggarna Matti!? :hihi:Nästa gång du ringer mig i fyllan kl 04 på morgonen så ska du få den stora gröna skruvmejseln med skaftet före i pruppen UTAN glidmedel! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Palle: Jodå, lite hinner jag med mellan groggarna iaf... :wink: Jag sa ju att jag skulle ringa dig när jag blev apfull. Men du ville inte svara, trots envisa försök. :( :wink:

Tomten kom för övrigt på besök idag, något försenad.

Bild
Ett stycke stressplatta. Tack till Jocke!

Bild
En kolv tror jag.

I helgen blir det nog ett cp-ryck i garaget och börja förbereda motorn för ihopmontering. Har trollat fram ett fixerat honingsverktyg och fina mätgrejer, så nu ska det göras ordentligt.

För övrigt så landade det en b30 i garaget. Det konstiga var att den hade ett M-märke på ventilkåpan det stod en massa på tyska... :wink: Men den återkommer vi till i en annan tråd i framtiden. :thumbright:
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Så, nu är blocket honat och loppen är faktiskt runda och fina numera. :thumbright:

Bild

Mätte med och utan stressplatta och satte ihop ett litet fint diagram. Nån kanske är intresserad av hur mycket blocket drar sig. Så här mätte jag runt om loppen iaf:

Bild

Utan stressplatta:

Cyl 1 Cyl 2 Cyl 3 Cyl 4
1 83,51 83,52 83,52 83,52
2 83,51 83,52 83,51 83,51
3 83,51 83,51 83,51 83,50
4 83,52 83,52 83,52 83,52

Med stressplatta:

Cyl 1 Cyl 2 Cyl 3 Cyl 4
1 83,50 83,52 83,50 83,50
2 83,50 83,49 83,48 83,49
3 83,49 83,48 83,50 83,48
4 83,49 83,50 83,50 83,49

Som synes så drar sig blocket 3 hundradelar som värst, vilket jag tycker är rätt mycket. Nu mäter alla cylindrar 83,53 +- 0,005.
Låst