VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Vad har du för mål med denna?
Schyssta rör :)[/quote]

Har ingen direkt plan, det blir nog bra bara man har kul det är ju bara en hobby. Har iallafall tänkt köra dom lokala tävlingarna piteå o fällfors ev. nån sväng till sundsvall.
SNap3
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 24, 2007 7:55 pm

Inlägg av SNap3 »

kan du inte lägga upp bilderna på www.uppmedbilden.com? din sida är jätte seg för mig ! :( :( :(
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Tänkte göra en liten uppdatering om vad som har hänt i garaget, motorn är nedstoppad i bilen för att kunna göra kylsystemet och hitta en lämplig placering för vatten pump o generator samt att tanken ska hitta sin plats i motorrummet. Fästen för bränslepumpen är tillverkade och sitter monterade och vevpartiet har varit på balansering hos Gunnar L i Umeå, underdelen är ihopsatt samt toppen, downpipen och wg anslutningen är klara och svetsade. Toppen har även blivit flödad hos Jens G och det var väl inga jätteflöden som jag kan skryta med så en ny topp är under utveckling men blir nog inte klar inför 2008, det finns hyfsat med krut trots halvtaskiga flöden. Även turbon har dykt upp Borg o Warner s475 74mm in 88mm ut ska väl kunna skrämma den lilla volvomotorn till några fler hk:s, bygget går enligt planerna och en bromsning av motorn är planerad i slutet av februari, här kommer några bilder, höres..

Danne J

Bild
Motorn på sin plats.
Bild
Bild
Borg o Warner
Bild
Bild
Downpipe med custompip
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

TTR grenrör:)

Vilka tävlingar hade du tänkt att köra till sommaren?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Ser riktigt nice ut! :thumbright: Är flödessiffrorna hemliga eller? Annars släng gärna upp dom! kul att se sånt, då du säger att det inte är nå jätteflöde men ändå har du fått bra med effekt i en 8v!
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Tommy: Om nu allt går som planerat är det tänkt att köra dom 3st tävlingarna i Piteå vår o hösttävlingen samt där i mellan Midnight sun. SHRA Ske-å har sin årliga tävling på Fällforsbasen så den är också inplanerad sen får vi se om man kanske åker några events i Sundsvall, allafall den stora kan vara ball o köra. Sen säger nog familjen stopp för fler tävlingar 5- 6st får räcka det brukar alltid vara mycket o göra på bilen därimellan. Själv då? ska du inte planera in någon tripp upp till norrland, det verkar komma ut en del fräna bilar till våren här uppe, höres...

Danne J
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Jojje: Nej dom är inte hemliga, har flödespappren i garaget o sitter på kontoret nu så jag får återkomma i kväll med lite siffror på "folkracetoppen". Det är insugssidan som har dåligt flöde medans avgassidan flödade faktiskt riktigt bra, men återkommer med lite siffror sen,höres...
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Liten update, det går inte i nån rasande takt men lite har väl hänt bla. har vattenpump, genarator samt tanken hittat sina platser, det börjar bli mer o mer trångt i motorutrymmet som såg gigantiskt ut tomt. Fredde har även varit här o börjat med elsystemet lite smått, det blir en hel del kabel. I veckan väntas lite aludelar rör o böjar för att kunna göra klart kylsystemet och även en leverans ifrån usa med stålomspunnen slang o alukopplingar till bränslet samt lite mätare m.m. Ang. flödessiffrorna på toppen så har jag slarvat bort papperet med alla siffrorra så jag får chansa lite men tror på insug vid 10mm lyft flödade den runt 215cfm det blev ingen skillnad på högre lyft pga turbulens i kanalen. Avgassidan flödade ca 170cfm vid 14mm lyft, om Jens läser detta kan han rätta mig om jag är helt ute o cyklar ang. minnet men tror dessa siffror är dom rätta. Jag kommer att köra med den här toppen i år o porta en ny till nästa säsong nu när man vet hur kanalutformningen ska vara, här kommer några bilder, höres...
Danne j

Bild
Bild
Turbon provmonterad
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Blir smutt :thumbright:
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Stiligt Danne & Co!

Det ser ut som ett spionbesök skulle vara på sin plats :)
Jag slår en signal i morgon..
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Inlägg: 427
Blev medlem: fre jan 02, 2004 7:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Det här ser ut att kunna gå riktigt riktigt fort till sommaren! Snyggt bygge! :thumbright:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

riktigt snyggt :thumbright:
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

700hk vid 1,9bar med det flödet måste väl anses som mycket bra. för det var väl inte nå lustgas eller mettis med i leken då? om inte så tycker jag det är värt att diskuteras ditt insug grenrör mm måste ju vara väldigt rätt. :thumbright:
mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Tjernell: Tack ska du ha det är alltid roligt med komplimanger, har följt din tråd o det blir riktigt bra, jobba på så kanske vi träffas på nån tävling i sommar.

Tcn Jonno: ja man kan ju alltid hoppas, vad hade du tänkt att köra för klass med ditt nya projekt?

Martin H: För att vara exakt var det 690hk vid 1,9bar utan varken metanol eller lustgas och det är väl ok, blev lite förvånad själv att flödet var så dåligt i toppen. Sen ang. avstämmningar av kam, insug, grenrör m.m så kan jag avslöja att allt byggs efter känsla kan inga formler eller räkenskaper på hur allt ska vara avstämt, men grejerna verkar funka bra tillsammans i alla fall. Höres...

Danne
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Mkt snyggt bygge rakt igenom, trevliga svetsar på insuget oxå!!

Enligt min mening är det viktigare att bygga nåt, och gärna snyggt och prydligt än att hålla på och räkna på en massa saker som i praktiken är så djupt att det i slutändan resulterar i lite mer kvalificerade gissningar....

Ang flödet i toppen ska man komma ihåg att det i en flödesbänk uppmätta flödet är ett statiskt flöde uppmätt vid helt olika flödeshastigheter än vad som gäller i verkligheten.... så det säger en del, men inte allt om hur en topp fungerar....

Hur som helst, smid vidare i samma stil så blir det här grymmt nice..
Skriv svar