Volvo 164 SC6 Projekt nedlagt, till salu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Volvo 164 SC6 Projekt nedlagt, till salu

Inlägg av hakno »

Oj vad tiden rann iväg, med ett barn och ett till i frugans mage tillsammans med uppstart av eget företag kommer jag inte ha tid för denna bil. Känns väldigt tråkigt men ser det som enda utväg att sälja bilen, hel eller i delar.
Hör av er om ni är intressearade av något.
Riktig Blocketannons kommer framöver. Ni ser listade delar längre ned i texten.

Volvo 164 från -72. Bilen skall besiktigas som ombyggt fordon
och byggs med intention för att gå på bana. Kanske nån repa på
strippen också?

Chassie

Fräsch 164:a kaross från 1972 blästrad underdel och grundmålad. Insvetsade ramben från 240 med 164:a ramtassar så skärmar och frontplåt från 164 passar. Gjort med återkommande SFRO kontakt.
Hjulupphägning från Sellholms av Mc Pherson typ. Rörbärarmar med uniballs.
Sellholm fjäderben bak.
Sexpunktsbur som kompletteras med stöttor till ramtassarna.
Bromsvåg


Motor/växellåda/drivlina

Motor från Volvo S80T6, sexa på 2.8 liter. Kompressormatning med en Eaton M112. Vattenkyld intercooler i insuget.
Komplett kompressoranläggning från en Jaguar XJR6 med vatten/vatten IC, pump, gaspjäll, bypassventil samt 450cc spridare.
Växellådan är en Getrag 260.0 med adapterplatta för att passa på motorn

Projektet har pågått i ca. 2år och det har inte hänt så mycket fram till nu. Först nu har jag bildat mig en hyffsat klar bild över hur jag vill att bilen skall se ut när den är klar.



Kommentera gärna!

Några bilder då:
Bild
Nyköpt, den ser bättre ut än vad den är. Inte mycket rost dock.

Bild
Demonterad samt motor&växellåda monterat.

Bild
Motorinstallationen

Bild
240 framdel inköpt, skall ta framvagnsbalk, styrning och delar av rambenen från den.

Bild
Jiggbygge

Sådär, det får räcka för tillfället. Återkommer med mer bilder.
Senast redigerad av hakno den ons aug 05, 2009 9:52 am, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nåt sånt här har man haft sina funderingar på ibland... Kul nån bygger det så man slipper göra det själv. :hihi:
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Haha, alltid gläder man någon! En baktanke med att starta denna tråd är att få lite mer fart i bygget. Nu kanske man får lite mer inspiration än förut.

Bygger buren just nu. Ska fortsätta ikväll, tar några bilder och lägger upp sedan.

En liten fundering bara, finns det någon som är duktig på bildhantering/redigering? Det hade varit fint om man kunde ta fram en preview bild på hur jag tänkt att bilen skall se ut när den är klar.

/Hakke
Användarvisningsbild
Mr Garrett
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: fre jul 21, 2006 8:05 am
Ort: Luleå

Inlägg av Mr Garrett »

Hjulupphägning från Sellholms av Mc Pherson typ, det kanske jag får faan för
Här får du fan för Mc Pherson framvagn på en 164:a........ :D
Fundera gärna ett varv till innan du tar bort de dubbla triangellänkarna, det är ju en riktig framvagn !!

Trevligt bygge.......skulle gärna smälla dit en likadan motor i min 164:a
Kämpa på !! :thumbright:
Volvo 164 3.0 Turbo -73
Volvo Kadett Coupé 2.0 Turbo -74
BMW Ascona 2.8 Turbo -75 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 23&start=0
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Mjo, alla säger att A-armsframvagnen är bättre. Problemet är att 140/160 är så j***a smala mellan rambenen, hade jeg vetat vad jag vet nu hade jag nog byggt på en 260 istället.

Visst, kompressorn fick plats men då fick inte styrväxeln plats. Funderade bra länge på att montera kuggstångsstyrning och köpte olika kugstänger för att passa in och evt. korta.

...Lång historia kort, det går inte med vitmotor och kuggstångsstyrning på 140/160 karossen. Så jag som bums vill ha kompressor+vitmotor i 164:an har liksom inget val.

/Hakke
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Sugen på bilder av kompressorplacering. :thumbright:
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Några bilder från gårdagens eskapader. Svetsade rost mest hela kvällen, har en snygg klarröd solbränna nu :wink: och massor med små metallstickor från vinkelslipen lite här och var.

bilder...

Bild
Först en gammal bild som visar varför det inte går med kuggstång och originalframvagn med vitmotor. Det är en bula under oljetråget som hindrar en att placera kuggstången tillräckligt högt upp. Snöret visar tilltänkt placering.

Bild
Nedkapad 240-framdel tillsammans med OZ 17" med slicks.

Bild
En till bild på färlgarna, är lite osäker på om jag kommer att använda dessa. Är lite sugen på American Racing Hopster, eftersom 164 påminner om en mini-jänkare. Ingen som vill photoshoppa?

Bild
Bakfjädrar

Bild
Sellholm ställbara fjäderben tillsammans med rörbärarmar och spacers

Bild
Motor och låda. Har tyvär ingen bättre bild på kompressorladdningen, hade allt monterat och klart med motorfästen och allt innan jag rev bort det :roll:

Bild
Huvudbågen rest och fastpunktad

Bild
Rostlagning

Bild
Klart

Bild
Garagebild

/Hakke
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Tror mycket väl att Hopster kan göra sig på en SextonFyra...
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

fick du behålla 164an?jag trodde käringa hade satt hårt mot hårt!antingen barn elr 164an!?satte du ner foten och visade vem som bestämmer i huset!?du kan säga att det va så....ska inte skvallra till frun!hehe :hihi:
har inga roliga bilar!;)
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Haha, jaa. Nu är det så att det blir både bil och barn, beräknat datum den 9 feb. Så det gäller att passa på medans tid finnes. Fan, det kan ju vara dags i morgon :? :D

Byggde vidare på buren ikväll iallafall. Lägger upp lite bilder när buren är klar och jag ska börja med framvagnstransplantionen. Till helgen kanske?

/Hakke
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Pysslat vidare med buren, det tar tid när man ska mäta in det på egen hand med det tar sig. Notchar med plasman, det går det också...

Kastar in lite bilder på dagens eskapader.

Bild

Bild

Bild
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Bjuder på några bilder på tidigare 140:is, bägge sålda numer.

145 -70 Servo, overdrive, M41, GT-instr, GT-ratt, dimljusgrill.

Bild

Bild

Bild

142 GL -72, dög väl som vinterbil :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Hakke
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Huvuddelen av buren är färdigsvetsad. Tar resten efter framvagnsbytet är klart, det kan ju vara bra att kunna skjuta buren lite bakåt vid svetsning av rörramen fram.

Några bilder:

Bild
Buren lagd på backen för svetsning av ovansidan.

Bild
Migsvetsat

Bild
Bultade plattor

Som sagt, härnäst är det framvagnstransplantation. Återkommer med bilder på det. Över 1000 träffar och bara tre kommentarer? Några synpunkter måste ni väl ha? Eller bygger jag så bra? :D
migge
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor maj 10, 2007 10:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av migge »

Ser jättebra ut. :thumbright:
Har 2 164or själv.
Jag är inte lat, bara bekväm
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

fränt bygge de där, roligt när man fått chansen att se kärran "live" också, detta projekt kommer att följas med spänning, bådar gott så man ser bilder på de "tidigare" bilarna!
Skriv svar