hej såg att du har gängat i blacket, var är det för storlek på hålet där returen går in? om man gängar. blir det inte massa "skit" i motorn då? typ järnspån och sånt, eller går det bra ändå? eller rekomendrar du att man ska ta bort oljetråget?Tyzzon skrev:Som utlovat kommer det att fyllas på med bilder & lite info allt eftersom bygget fortskrider..... Danne själv får väl avslöja sina innersta hemligheterÅja, lite bilder från igår då bilen vi hämtade bilen från lack + div smått & gott...
http://hem.bredband.net/b122720/index.html
VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Re: VOLVO 140 8V TURBO METTIS
den som lever får se
Börjesson racing: Jag tror att hålet är ca 24-25mm och det blir en del spån när du gängar, svårt att göra ordentligt med motorn i bilen.
Tjernell: Ja det är viktigt att man får gasa varje sommar annars kan det lätt bli ståendes. Vattenpumpen är en Johnson cirkulationspump som flödar 17l/min grymt smidig och prisvärd, höres...
Danne J
Tjernell: Ja det är viktigt att man får gasa varje sommar annars kan det lätt bli ståendes. Vattenpumpen är en Johnson cirkulationspump som flödar 17l/min grymt smidig och prisvärd, höres...
Danne J
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Tcn Jonno: ja man kan ju alltid hoppas, vad hade du tänkt att köra för klass med ditt nya projekt?
Vet inte riktigt, får se om det blir nån körning alls i sommar. Super small block funkar kanske? Synd att inte Pro modified compact finns med som klass i TSDS, det hade ju passat fin-fint för oss som inte klassar in i Sport compact modified. Vad har ni tänkt åka?
Vet inte riktigt, får se om det blir nån körning alls i sommar. Super small block funkar kanske? Synd att inte Pro modified compact finns med som klass i TSDS, det hade ju passat fin-fint för oss som inte klassar in i Sport compact modified. Vad har ni tänkt åka?
Tcn Jonno skrev:Vet inte riktigt, får se om det blir nån körning alls i sommar. Super small block funkar kanske? Synd att inte Pro modified compact finns med som klass i TSDS, det hade ju passat fin-fint för oss som inte klassar in i Sport compact modified. Vad har ni tänkt åka?[/quote]
Vadå ingen körning det är bara ut o tokmeka det är fortfarande gått om tid, ang. klass så lutar det åt super smallblock men vi får se hur många startande det blir här uppe det är ju inte roligt att vara ensam i klassen. Vet att ximon med den toktrimmade Bmw:n
funderar på att köra ssb, hade varit kul om några fler väljer den klassen. Bara man får gasa lite så spelar det roll om man kör pro street eller ssb. Höres...
Danne
Vadå ingen körning det är bara ut o tokmeka det är fortfarande gått om tid, ang. klass så lutar det åt super smallblock men vi får se hur många startande det blir här uppe det är ju inte roligt att vara ensam i klassen. Vet att ximon med den toktrimmade Bmw:n

Danne
Ska den användas som eftercirkulationspump, extra eller huvudpump?Danne skrev:
Vattenpumpen är en Johnson cirkulationspump som flödar 17l/min grymt smidig och prisvärd, höres...
Danne J
17l/min är ju inte så mycke, jag har en liknande på 30l/min som jag tänkte köra i serie med org pump.
Grymt bygge får man säga oxå, väldigt snyggt allting.
Blir kul att se i sommar.

Tack för komplimangerna alltid trevligt. Pumpen den ska användas som huvudpump och jag har ett litet kylsystem, bara toppen ska kylas så det borde funka, hade tidigare en likadan pump i en volvo 16v turbomotor utan betong och den hade ingen tendens alls att gå varm och det var ingen metanolmotor. Vet nån vad en original mekanisk vattenpump flödar på tomgång och vid ca 5000varv?
Gustav N skrev:Ska den användas som eftercirkulationspump, extra eller huvudpump?Danne skrev:
Vattenpumpen är en Johnson cirkulationspump som flödar 17l/min grymt smidig och prisvärd, höres...
Danne J
17l/min är ju inte så mycke, jag har en liknande på 30l/min som jag tänkte köra i serie med org pump.
Grymt bygge får man säga oxå, väldigt snyggt allting.
Blir kul att se i sommar.
Nu börjar alla bitar falla på plats, tryckrören har blivit svetsade samt kylsystemst är draget och svetsat. Har även fått dit ett triggerfäste. Nu fattas inte så mycket innan motorn kan startas upp, om det går enligt planerna kan en uppstart ev. bli till nästa helg. Här kommer i allafall 3st bilder. Höres...
Danne J

Triggerfäste
Danne J

Triggerfäste
- Fredde Johansson
- För mycket laddtryck
Som Danne skriver, börjar inte fattas så mkt innan uppstart av motorn...blir att göra ett litet ryck med sprut/tändning i + befintligt elsystem i bilen dom närmaste dagarna. Vore skönt att se att allt lirar, brukar lika förbaskat vara tajt till dom första tävlingarna men bilen SKA vara startklar till 1:a Piteå!!! 

Mulle Elmeck 

- Robert Ågren
- Impellerhead
- Kontakt:
Ser ut att hända mycket roligt på den här bilen, ska bli kul se hur mycket det går att klämma ur den med metanol.
Tänkte på en grej när jag tittade på bilderna, har för mig att det i regelboken var ganska uppstyrt hur tanken skall skyddas om den sitter fram, typ inhängnad i 32mm rör. Kan va värt att kolla så det inte blir nedslag på nån tävling.
Tänkte på en grej när jag tittade på bilderna, har för mig att det i regelboken var ganska uppstyrt hur tanken skall skyddas om den sitter fram, typ inhängnad i 32mm rör. Kan va värt att kolla så det inte blir nedslag på nån tävling.
Jo det är riktigt tanken ska skyddas av ett 35mm rör har bara inte hunnit, jag siktar i huvudsaken att få motorn och allt runt omkring den att bli klar inför bromsningen. Har även lite andra rör som måste kompletteras nu när motorn snart åker ur bilen.
amazing skrev:Ser ut att hända mycket roligt på den här bilen, ska bli kul se hur mycket det går att klämma ur den med metanol.
Tack för det, målet för i år är att få köra så mycket det bara håller och lära känna bilen, sen om det blir fina effektsiffror i bänken är bara plus det får bli som det blir i år. Däremot till 2009 ska det göras en helt ny topp med innehåll och då hoppas jag på lite mos 
Höres...
Danne

Höres...
Danne
Göte skrev:Ser ruskigt seriöst ut. Antar att målet är värsta 8v genom tiderna