VOLVO 140 8V METANOL * Sundsvall 17-19 Aug*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Ja nu har det hänt lite i garaget igen, jag hade micke o fredde på besök igår och vi hjälptes åt att lyfta över motorn till stativet, men någon provstart blev det inte idag som det var tänkt då vi inte kunde justera ventilerna, vilken ventilbricka vi än tog så blev det nollspel så det är bara att lyfta lös toppen och demontera ventilerna och sedan svarva av lite på ventilskaften så man kan få lite spel :thumbdown: . Annars är det mesta klart för start, här kommer några bilder ifrån gårdagens mek, höres..
Danne
Bild
Fredde igång med lite elmek
Bild
Bild
Bild
Bild
Strittan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: mån mar 27, 2006 9:14 pm

Inlägg av Strittan »

Satan va tufft! fett med 8V..

den där bilen va väl orange förut och kördes med järnvinkel i super gas förut om jag minns rätt?
Senast redigerad av Strittan den mån feb 18, 2008 11:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Gillar bygget skarpt! Fina pinaler ni snider ihop.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Verkar väldigt välbyggt :thumbright:
En fråga:
Jag ser att ni har lika dan bränslepump som jag.
Följde det med skruv till fästet man klämmer runt pumpen, och krysskil och stoppskruv till remskivan?
Det verkar som jag har supit bort mina :(
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

japp det gör det om man köper med det ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hur menar du tommy, går det köpa med eller utan fästdetaljer till remskiva och fäste? :?

Den här är det jag har i alla fall:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Danne skrev: Ang. flödessiffrorna på toppen så har jag slarvat bort papperet med alla siffrorra så jag får chansa lite men tror på insug vid 10mm lyft flödade den runt 215cfm det blev ingen skillnad på högre lyft pga turbulens i kanalen. Avgassidan flödade ca 170cfm vid 14mm lyft, om Jens läser detta kan han rätta mig om jag är helt ute o cyklar ang.
här är de exakta siffrorna, (siffrorna innom parantes är en ricktigt bra topp med samma ventiler, ej svetsad)


lyft mm, flöde in, (flö annan topp), flöde ut


2mm 51 (52) 43

4mm 97 (102) 88

6mm 137 (149) 108

8mm 174 (184) 131

10mm 204 (214) 148

12mm 213 (236) 159

14mm 208 (251) 162

16mm 212 (262) 165

17mm ( 266)


arian var också för liten så denna topp begränsar effekten rätt mycke skulle jag tro på eran motor speciellt på höga tryck med metanol.

mycket snyggt bygge för övrigt, jag kommer att följa denna maskin med intresse :thumbright:

mvh jensa
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Stridarn: Du har alldeles rätt både på färg och klass, men nu är den vit och ska köras i supersmallblock :twisted:

Klabbe: Vet en till som gör fina grejer :thumbright:

Björk: Ja, alla dom detaljerna följde med i kartongen. Jag beställde även 1 extra 28 kuggars drev iom. att jag kör drivningen på mellanaxeln 1:1 och det följde även med en uppsättning till den.

Jens: Ja det är ingen trevlig läsning det där, men har inte kunnat hålla fingrarna i styr så en tillsnyggning av kanalerna på insugssidan är nu gjord och hoppas att flödet har förbättras en del. Har fått upp arian i kanalen samt mirat ifrån sätet upp mot styrningen, det ser mycket bättre ut nu. Jag har tyvärr ingen tid att komma ner och flöda den, men det skulle vara skoj. En ny topp är på gång till nästa säsong o då kan det bli några vändor till Sävar. Höres..
Danne
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Liten update, nu har det ordnats sig med ventilerna och toppen är monterad igen var tvungen att slipa av ventilskaften 1,8mm för att kunna få rätt spel. Det känns bra att dra fast allt ordentligt och se hur allt blir, imorgon kommer Fredde och kopplar in all el och går allt som det är tänkt kan en uppstart bli på onsdag eller torsdag och blir det inga stora problem så åker vi ner till wm performance och bromsar den 9 mars, här kommer 2 bilder på motorn i testbänken som förövrigt passar rakt av i wm:s bromsbänk, man tjänar en dag på att kunna starta den hemma och slippa koppla upp allt där, vi höres...
Danne
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Snyggt å propert minsann.
Ska bli intressant att höra hur mycket ni lyckas skrämma ur den i bänken.
Se till att dra med er videokameran :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Prydligt och fint! :thumbright:

Ser fram emot lite video och ljud från bromsningen, tänk på oss! ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
larra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: sön mar 12, 2006 9:41 am
Ort: Ersmark
Kontakt:

Inlägg av larra »

Snyggt jobbat grabbar :thumbright:
hörde att det blir bänkning redan på söndag :wink:

lycka till
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Jaså, det går rykten på byn ? :hihi:
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

seriöst motorstativ :shock:

berätta lite mer om vad ni vill testa vid bromsningen, mest mappning eller blir det hård plågning :) ?

vad var det för mått på turbon?
Användarvisningsbild
Danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: sön okt 14, 2007 9:57 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Danne »

Jens Gustavsson skrev:seriöst motorstativ :shock:

berätta lite mer om vad ni vill testa vid bromsningen, mest mappning eller blir det hård plågning :) ?

vad var det för mått på turbon?
Vi ska först och främst testa ut alla nya delar och se så allt lirar ihop, sen ska vi testa lite olika tändningar och tändspolar m.m. Ser vi att allt funkar och motorn svarar bra på mappningen skulle jag tro att det blir hårdkörning, man vill ju veta hur mycket man vågar ladda på inför sommaren och det ska bli intressant att se hur motorn uppför sig efter alla uppdateringar som gjorts högre kompa, metanol m.m. Turbon är borg&warner s475 har 75mm in 88mm ut. Höres...
Danne
Skriv svar