Trevlig forum det här! Mycket hemmapulare och galna byggen! I like!
Tänkte ställa en liten fråga då det säkert finns någon som har gjort mina misstag tidigare.
Jag har en Audi UrS4:a med AAN-motorn (2.2L, 20v, turbo). Den fick nyligen lite större spridare och chip och framförs numera på etanol. Tyvärr släcker den stift vid hög ladd. Den har gjort det litegrann på soppa också men ytterst sällan. Nu börjar den släcka vid cca. 0.9 bar i 70% av fallen. Det känns som att den kan släcka lite hur som helst...dvs. både ingen, en eller två stift per repa.
Tändsystemet ser ut som följande: Tändbrygga med fem individuella spolar i toppen, pinnar mellan spolar och stiften.
Felsökning som är redan gjord:
1. Soppa finns (lambdan ligger på 0.85 vid laddtryck), så motorn leanar inte ut.
2. Tändrör (mellan spolar och stift) är uppmätta och ligger allihopa på 5kohm. Inga sprickor eller andra synliga fel.
3. Stiften är ganska nya och av rätt sort (Bosch F5DPOR, Audifolket påstår att det är enda som funkar i dessa motorer). Plockade ut en av dom och den såg nästan ny ut.
4. All eventuell olja runt stiften är renspolad och alla hål är rengjorda. Så gnistan borde inte hoppa över.
5. Tändförstarkare är troligtvis OK, då misständning förekommer bara under hög laddtryck.
Jag börjar misstänka att dom små spolar som sitter i bryggan helt enkelt inte orkar antända blandningen vid höga laddtryck. Detta görs säkert ännu värre av att man kör med E85, som både är kallare och svårare att antända. Dessutom trycker jag in en hel del soppa.
Spolar kostar 2000:- styck och jag är inte sugen på att köpa fem nya bara för att upptäcka att dom inte heller orkar ge gnista.
Funderar på att gå till skroten och plocka ut fem hederliga Bosch bamsetändspolar av fördelarmodellen och koppla in dom till stiften med vanliga tändkablar.
Alternativ två är fem Feltema spolar av denna modell och lite kablage mellan: (Hur blir det med dwell då?)
![Bild](http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C53%5CLarge%5C53-403_l.jpg)
Eller ska jag kanske försöka med andra stift? Dessa orginalstift är av platinamodell och verkar inte kunna justeras i avseende till elektrodavståndet. Man borde kanske trycka i vanliga NGK SAAB-stift och mickla med elektrodavståndet först?
Bilen ger cca. 140hk per liter nu så man kan förstå att orginaltändning känns lite pressad.
Alla tips är välkomna!
Mvh.
P.S.
Lambdan åkte upp från cca. 0,73 på bensin till cca 0,85 på etanol men den är fortfarande ganska "fet" så den borde inte lean-misstända tycker man? Ja, den accade långsammare på sprit pga. misständningar. Det vill jag råda bot på innan GT40:n åker på...
![Bild](http://luminasweden.com/temp/urs4-smse85o.jpg)