Gnistan släcks vid hög ladd på E85

Diskussioner för erfaret folk
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Gnistan släcks vid hög ladd på E85

Inlägg av beepbeep »

Hej hej!

Trevlig forum det här! Mycket hemmapulare och galna byggen! I like!

Tänkte ställa en liten fråga då det säkert finns någon som har gjort mina misstag tidigare.

Jag har en Audi UrS4:a med AAN-motorn (2.2L, 20v, turbo). Den fick nyligen lite större spridare och chip och framförs numera på etanol. Tyvärr släcker den stift vid hög ladd. Den har gjort det litegrann på soppa också men ytterst sällan. Nu börjar den släcka vid cca. 0.9 bar i 70% av fallen. Det känns som att den kan släcka lite hur som helst...dvs. både ingen, en eller två stift per repa.

Tändsystemet ser ut som följande: Tändbrygga med fem individuella spolar i toppen, pinnar mellan spolar och stiften.

Felsökning som är redan gjord:

1. Soppa finns (lambdan ligger på 0.85 vid laddtryck), så motorn leanar inte ut.
2. Tändrör (mellan spolar och stift) är uppmätta och ligger allihopa på 5kohm. Inga sprickor eller andra synliga fel.
3. Stiften är ganska nya och av rätt sort (Bosch F5DPOR, Audifolket påstår att det är enda som funkar i dessa motorer). Plockade ut en av dom och den såg nästan ny ut.
4. All eventuell olja runt stiften är renspolad och alla hål är rengjorda. Så gnistan borde inte hoppa över.
5. Tändförstarkare är troligtvis OK, då misständning förekommer bara under hög laddtryck.

Jag börjar misstänka att dom små spolar som sitter i bryggan helt enkelt inte orkar antända blandningen vid höga laddtryck. Detta görs säkert ännu värre av att man kör med E85, som både är kallare och svårare att antända. Dessutom trycker jag in en hel del soppa.

Spolar kostar 2000:- styck och jag är inte sugen på att köpa fem nya bara för att upptäcka att dom inte heller orkar ge gnista.

Funderar på att gå till skroten och plocka ut fem hederliga Bosch bamsetändspolar av fördelarmodellen och koppla in dom till stiften med vanliga tändkablar.

Alternativ två är fem Feltema spolar av denna modell och lite kablage mellan: (Hur blir det med dwell då?)
Bild

Eller ska jag kanske försöka med andra stift? Dessa orginalstift är av platinamodell och verkar inte kunna justeras i avseende till elektrodavståndet. Man borde kanske trycka i vanliga NGK SAAB-stift och mickla med elektrodavståndet först?

Bilen ger cca. 140hk per liter nu så man kan förstå att orginaltändning känns lite pressad.

Alla tips är välkomna!

Mvh.

P.S.

Lambdan åkte upp från cca. 0,73 på bensin till cca 0,85 på etanol men den är fortfarande ganska "fet" så den borde inte lean-misstända tycker man? Ja, den accade långsammare på sprit pga. misständningar. Det vill jag råda bot på innan GT40:n åker på...

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

enligt säkra källor ska man INTE ha platina eller några liknande stift när man kör Etanol.

Jag kommer inte ihåg bokstavskombinationen men det ska finnas Bosch stift avsedda för E85 drift.
ska visst sitta std i Saab har jag för mig.

ett gammalt välkänt trix är juh att knacka ihop avståndet till 0.4-0.5mm o testa.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

Hej jag hadde samma bekymmer med boch stift super duper nåt... Laddade 2.4 bar på en bmw 6a. Höjde laddet till 2.7 2.8bar den gick 2 repor sn började den misstända som fan. Bästa stiftet jag kom fram till va NGK bcpr7es men 0.6mm avstånd knackat dvs de höll längst..
Du bör ha med hel kärna enligt min åsikt platina hör inte hemma på trimmade motorer.
072 931 6764
Instagram novasikko
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av beepbeep »

Oki, jag forskade i ämnet och kollade vad SAAB kör i sina etanol 9-3:or.

Vanliga 9-3:or kör med PFR6T-10G stift (platina?) men BioPower kör med BKR7ESC-11 (icke-platina). Enligt SAAB WIS sabbar platina jonmätningen genom stiften, men i övrigt ska det inte vara någon nackdel.

Jag ska skruva in BKR7ESC:or och knacka ihop dom, så får vi se hur det går. Funkar inte det heller testar jag med att montera kompletta spolar från 9-3SS.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Kör helt vanliga stift inget "hokus-pokus" NGK BPR7 eller BPR8 fungerar fint även i mettis maskiner.
Du kan ev. ta ner gapet på stiften till 0.5mm om det inte funkar.
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av beepbeep »

Körde in vanliga NGK BCR6ES stift och justerade gapet till 0.65mm. Fortfarande misständningar. Ska ta ner gapet till 0.5mm och försöka om. Om misständningar fortsätter har jag inga alternativ än att byta ut spolar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag minns inte nu, men Saab ska tydligen ha spolar (Coil-on-plug) som ska vara väldigt bra flås i, men jag vet inte om dom har inbyggda tändsteg eller är vanliga induktiva spolar. Någon som känner igen dom och vet vad man ska leta efter?

Annars är ditt bästa val att konvertera till en CDI-tändning, förstås.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av beepbeep »

Tjohoo!

Nu går den rent! Knackade ner gapet till 0.5mm och nu drar den fint igenom registret utan att misstända. Ganska trevligt med tanke på att stiften kostade 30:- styck :)

Mattias:

Jupp, det sitter separata spolar med inbyggda tändsteg på 9-3SS men är förhållandesvis dyra, så än så länge försöker jag köra med orginalgrejer.

Så här ser T8-spolar ut:
Bild

SAAB T5 och T7 (med DI-kasetter) är CDI från början. Dom nya T8-spolar är kanske induktiva, vet ej.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Re: Gnistan släcks vid hög ladd på E85

Inlägg av tobbeturbo »

I min Audi med aan motorn är det bromsat 457hk vid 1.45bars tryck, efter att jag kört med den ett tag så började den misstända. Jag provade med nya stift o det slutade misstända......i ca 3 dagar o sen kom det tillbaka, har köpt nya tändhattar men inte hunnit prova de ännu. Det nya målet är 600hk på E85 så vi får se till sommaren hur det går med misständningen, antagligen så kommer jag att ladda mer än 1.45 bar också :evil:

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

beepbeep skrev:Tjohoo!

Nu går den rent! Knackade ner gapet till 0.5mm och nu drar den fint igenom registret utan att misstända. Ganska trevligt med tanke på att stiften kostade 30:- styck :)
trevligt att det löste sig, jag håller med promill att oftast de billigaste NGK stiften funkar bäst, jag vet det är vanligt på biltilbehörs firmorna att de försöker propsa på folk dyra special stift som inte fungerar bra.

en elektrod inget annat! och helst inget P stift heller (gnistan sitter mer skyddad från bränsle skvitter då + att de håller mot spikningar bättre :thumbright: ).

fins nåra special trix också man kan göra själv förutom att minska gapet, man kan fila ned bygeln lite smalare sen lämna den lite vass i kanterna, lite kortare också så den slutar nästan mitt i centrum på piggen ner mot porslinet.
beepbeep
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 17, 2008 3:34 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av beepbeep »

Jupp! Standard NGK "sunkstift" funkar finfint verkar det som! ;)

En liten fråga: finns det nackdelar med att knacka ihop stiften så mycket som jag har gjort? Tappar man effekten kanske eller är det bara spolen som belastas lite extra?

Mvh.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

beepbeep skrev:Jupp! Standard NGK "sunkstift" funkar finfint verkar det som! ;)

En liten fråga: finns det nackdelar med att knacka ihop stiften så mycket som jag har gjort? Tappar man effekten kanske eller är det bara spolen som belastas lite extra?

Mvh.
har man ett bra tändsystem så blir efekten offtast bättre med lite större gap men med lite energi i gnistan så är det ett ont måste med mindre gap för att det ska bli en bra start på förbräningsförloppet.
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Inlägg av 62comet »

dess mindre åppning er det jo lettere for gnisten å hoppe over. Under trykk er det mer motstand i luften (den isolerer bedre) derfor må man ha større coil(mer spenning). Høy spenning gir bedre gnisthopp. Derfor får man kjøpt performance coiler som leverer over 50KV (50000 volt). fullt oppladet

en standard svart bosch-volvo coil har en ratio på 100:1 = 12V inn = 12000volt ut.

En blå bosch coil har en ratio på 150:1 = 18KV

Størst mulig gnist gir best mulig forbrenning. Ved høye trykk eller dårlig coil hjelper det å redusere distansen/størrelsen på gnisthoppet ved feiltenning. effekten vil ikke være like god da.

FORD har ett tenningssystem som heter EDIS. Der bruker man en coil for hver plugg som vist over på bildet her, det er for å redusere lasten på coilen. Man får en jevnere gnist spenning (volt) og jevnere forbrenning fordi coilen får tid til å lades mer optimalt mellom hver tenning.

Det går hardt for seg når turtallet øker også.. flere tenninger pr sekund går jo utover kapasisteten.

Strømmen går alltid den minste motstands vei, derfor finns det tykkere pluggledninger, med mere isolasjon beregnet på høye gnistspenninger og store gnisthopp.. Overslag i endene av pluggledningene er også vanlig når åpninga blir for stor..
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Inlägg av tomsan »

Jens Gustavsson skrev:
beepbeep skrev:Tjohoo!

Nu går den rent! Knackade ner gapet till 0.5mm och nu drar den fint igenom registret utan att misstända. Ganska trevligt med tanke på att stiften kostade 30:- styck :)
trevligt att det löste sig, jag håller med promill att oftast de billigaste NGK stiften funkar bäst, jag vet det är vanligt på biltilbehörs firmorna att de försöker propsa på folk dyra special stift som inte fungerar bra.

en elektrod inget annat! och helst inget P stift heller (gnistan sitter mer skyddad från bränsle skvitter då + att de håller mot spikningar bättre :thumbright: ).

fins nåra special trix också man kan göra själv förutom att minska gapet, man kan fila ned bygeln lite smalare sen lämna den lite vass i kanterna, lite kortare också så den slutar nästan mitt i centrum på piggen ner mot porslinet.
Det där med p:et ? Kan du förklara det för en novis? Saab använder ju bcPrses
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar