stadiga 4wd drivlinor? hjälp

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Han köpte en hel växellåda ink fördelningslåda från en 525ix men
exakt vad av fördelningslådan han använde kommer jag inte ihåg.
Men jag tror prylarna i dom var precis lika.
Ska fråga gubben om jag stöter på han.

KRB,s bil, ur-quattron med tillbaka flyttad motor sitter det
Sellholm drivlina i för ca:500,000:- :)
Var å kika på den på tullinge för några år sen riktigt grym bil :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
youask
För mycket laddtryck

Inlägg av youask »

Celica GT4 eller Mitsubishi EVO

Celican kan du hitta en hel rostad bil för 5-6k
frieberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av frieberg »

nu ser de ut som de blir audi lådan iaf. då de är välprovat. motorn ska bak en halvmeter minst. jobbar på en lösning. troligtvis blir de en spole där framdiffen sitter orginal å sen en kedje transmision framåt tilll en diff framför motorn där vi erstätter kronhjulet med ett drev. kedje transmitionen från saab 900 ska kollas up å se om de kan gå att anväda sig utav. dock sitter den före utväxlingen på saaben så den kanske blir för klen.
GTi-R under uppbyggnad
stefan2
Lite mer laddtryck

Inlägg av stefan2 »

Händer ju att de kedjorna går sönder på saabarna och som sagt tänker du ta ut det efter lådan där du har betydligt mer moment på sakerna+ som jag förstår det använda kedjor hela vägen fram till framdiffen?
Spontant känns det inte som en bra ide.....
1,4 BAR är skoj
igmab
För mycket laddtryck

Inlägg av igmab »

RoGGaH skrev:KRB,s bil, ur-quattron med tillbaka flyttad motor sitter det Sellholm drivlina i för ca:500,000:- :)
Var å kika på den på tullinge för några år sen riktigt grym bil :D
Nja... Riktigt så dyr är den inte.
ca. 350.000:- + moms. Då är det från koppling, och ända ut till hjulen. Alltså växellåda, kardaner, framdiff, bakdiff, drivaxlar och hubbar ute vid hjulen. Faktiskt en av dom "billigare" race-drivlinor för 4WD som finns. Som jämförelse, så kostar motsvarande X-TRAC det dubbla.

/Martin
frieberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av frieberg »

hmm ja några riktiga race grejjer har inte budgeten utrymmer för..
350 000 + moms då är inte 500 000 så långt borta endå ;).. aja de är iaf långt över våran budget.

ser inte skilnaden med korta resp längre kedjor, hålbarhets mässigt. annars e de ju bara en konstruktions fråga, lägga in skenor å spännare. blir ju självklart kapslat. hmm om kedjorna går av så saabarna så får man ju fundera på om man inte kanske ska ta å gå upp i drevstorlek=mindre kraft överföring i kedjan.. finns kedje transmitioner momentum... vet inte vad de ligger i pris. annars finns de ju massa drev å kedjor på mc sidan kan ju lägga flera parallella i en egen konstruktion på samma vis som saab med tre st..
GTi-R under uppbyggnad
patte83
Lite mer laddtryck

Inlägg av patte83 »

Nissan Skyline lina??

Lägsmonterat och skottsäkert...

mvh/Patte
patte83
Lite mer laddtryck

Inlägg av patte83 »

Nissan Skyline lina??

Lägsmonterat och skottsäkert...

mvh/Patte
Micke Södergren
För lite laddtryck

Inlägg av Micke Södergren »

Stadig 4wd drivlina...
Den vi har i vår 360 klarar nog en del.

Det har suttit två motorer i den förut.
En 2.8L sugis på 350+ och en gr.a turbo på 440hk rallycross.

Bilen väger runt 900kg

Fördelningslådan är en furguson från en jensen v8.
Diffarna från bmw 3.0. motorn flyttad i sidled för att få plats med framdiffen.

Lite bilder finns det på..
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3813.0
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

frieberg skrev:nu ser de ut som de blir audi lådan iaf. då de är välprovat. motorn ska bak en halvmeter minst. jobbar på en lösning. troligtvis blir de en spole där framdiffen sitter orginal å sen en kedje transmision framåt tilll en diff framför motorn där vi erstätter kronhjulet med ett drev. kedje transmitionen från saab 900 ska kollas up å se om de kan gå att anväda sig utav. dock sitter den före utväxlingen på saaben så den kanske blir för klen.

Om ni ska flytta bak motorn så mycket skulle jag leta efter annan låda istället, audidrivlinan är visserligen stryktålig, men den väger mycket och kommer väga ännu mer om ni ska göra såna där lösningar (Vilket också kommer bli otroligt trångt för grenrör etc)

Kika på skyline-drivlinor som någon nämnt ovan?
Även om dom är dyrare än audilådorna lär det bli billigare innan ni tillverkat kedjedrift, provat ut grejjerna etc.

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
frieberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av frieberg »

ja var ett tag sen jag skrev här nu. en bmw ix 325 verkar de som blir donator bil å börja med nu. adui drivlinan finss dock kvar ännu och kommer behållas ett tag framöver. beslutet att prova med bmw:ns grejjer var att få något smidigare i byggväg i första setupen.. håller de så håller de.. verkar vara så att framdiffarna far.. men vissa påstår de har att göra med att motorn virder sig och framdiffen sitter i tråget typ på bmwn. Ja skyline frivlinan har jag funderat på å de verkar som de helt klart bästa alternativet doch inte sett nån till salu å vet inte var de ligger i pris.

sen om man byggt med audi lådan hade man ju inte behövt lägga diffen på grenrössidan ;) får se var de lider och ja audi lådan e tung å de kanske har med dimentioner att göra grejjerna i?

jensen V8 hmm ska kollas upp va de är för grejjer.. furgenson är ju även samma som sitter i bmw å ford grejjerna. någon som har koll på hur pass separerbara fördelningslådorna är på olkika 4wd transmitioner? syftar mest på hur de är kopplade mot växellådan. ut från lådan brukar de oftast vara bultat å de har vi inge bekymmer med, men i fördelningslådor är de slpinsade axlar på de flesta eller någon som har koll på någon fördelnings låda som man kan skruva ihop men anna växellåda framför? hoppas någon förstod vad jag mena..

MVH kristoffer
GTi-R under uppbyggnad
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken bil ska det va till och vad är det den ska va till?

såg en monster mud race bil en gång och den hadde en mellan axel från bakaxeln (typ ford 9") till fram axeln som också tror va 9" baserad men med drivaxlar med knutar sen mitt i bilen var det ett kjedje hus med en jävulsk massa kedjor upp till en powerglide 8) sen en kompressor matad ford 800cui på 2500hk.

mins inte tiden den körde men jag tror det var 60meter lera bana de körde på typ 2.0sec eller nått liknande :shock:

tydligen greppa paddel däcken rätt bra i leran om de snurrade tilräckligt fort.

undra vad en sån bil går med 4 st 33 x 16" sliks på gatan :hihi:
frieberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av frieberg »

hmm de är klar man kan ju köra så med utan fördelningslåda.. De är ju faktiskt en tanke... har ju funderat på å stumma mittdiffen på min egen gti-r även. att man inte tänkt tanken på å ta ut kraften direkt från en vanlig bahjulsdriven låda. ska fundera lite mer på de här.. men för regbesiktningens skull så lär man nog ha en fördelningslåda av någon typ. men man skulle ju även kunna köra typ en visko koppling fram av samma typ som gamla 850 awd.. dock ingen höjdare enligt mig men skulle funka i en beskitning. eller en haldex.. hmm nu kom ju många fler alternativ fram :)

bilen är väll tänkt för gat bus mes å en å anna bank körning visst kan de nångån bli nå strippaktigt men de är inte för de användnings området den byggs.

Bara å diskutera öppet så här hade helt snöa in på fördelningslåda fram till nu.. att man låser så ibland. kul att de händeer lite i tråden igen.

mvh kristoffer
GTi-R under uppbyggnad
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo ibland kan man tänka lite för smalt, jag tycker det var en grymt fin drivlina på den mud racern :thumbright:

vi stumma mitt diffen på nissan GTIR jörgens och det var bara posetivt enligt han i rallyskogen.

bilen blev mer lätt körd och gjorde lika dant varge sväng.

till och med jag tycker att bilen är lättkörd nuförtiden.
Skriv svar