jarmos överladdade bilar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jarmos överladdade bilar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har haft kontakt med en kul kille från skövde som gillar v8 med överladdning vid namn jarmo minkkinen nått år via telefon och e-mail och jag vet att han är och smyger här på forumet ibland men han har alldrig gjort nåra inlägg så nu lägger jag ut nåra bilder som han kanse kan komentera lite om vi tvingar han :lol:

många av oss nöjer oss med en vass bil men inte jarmo han har 2 eller tre om man räknar med hans brors kompressor corvett också :shock:

om vi börjar med den bilen som är mest aktuell för tillfället en busbil för gatan enligt jarmo :wink:

oldsmobil 1965 med csb och en procharger P1C

Bild

Bild

Bild

sen har han en corvett -74 med div tillbehör, den hadde också 4 delortos med NOS fogger på powerstreat finals för många år sen och gick då 10.76/402m

Bild

Bild

Bild

Bild

nu ställer ni många frågor till jarmo så han blir tvingad att svara :lol:

mer bilder och info fins i power juni-juli 2006 där också jarmo förklarar att , sitat " MAN MÅSTE LADDA SOM HELVETTE OM DET SKA GÅ RICKTIGT FORT " det är fina visdoms ord enligt mig
:lol:
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

Oldsmobilen e otroolig Sexig... såg han i Power int fö så länge sen...
8) 8) 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

har du kört nåt med corvetten på strippen i turbo utförande?

vad sitter för grejor i den?

jag gillar stora bilden i power då corvettens G krafter ser ut att slita på fint. (det är fränt när man bara ser blå himmel i starten)

http://race.ulkhyvlers.net/dragrace/Pit ... C06697.JPG
Jarmo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarmo »

Jens Gustavsson skrev:har du kört nåt med corvetten på strippen i turbo utförande?

jag gillar stora bilden i power då corvettens G krafter ser ut att slita på fint. (det är fränt när man bara ser blå himmel i starten)

inte kört med de senaste som finns nu.Byggde ihop en verklig snik motor
år 95 vanlig corvette 89a motor med dubbla topplockspackningar vända
grenrör tryckte igenom en 650 spredbore förgasare. Laddtryck 0,5kg.
inga snabba tider ändock 11.2 402m.

Nya spisen är mer igenomtänkt.First insprutning.k27 turbos.Alu dart toppar.rullcam.rullvippor.Även bränsletillskott nozzlar nosmunstycken en i varje( runners insug) .Väntar nu på att nya bakaxeln kommer från usa Tomsdifferentials.com där kan ni läsa mer info.Den jag har bes är näst intil skottsäker. Fick ni lite mer info vad som komma skall!!
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Fina bilar, och av att döma på info:n lär dem gå fint också 8)
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Jarmo skrev:
Jens Gustavsson skrev:har du kört nåt med corvetten på strippen i turbo utförande?

inte kört med de senaste som finns nu.Byggde ihop en verklig snik motor
år 95 vanlig corvette 89a motor med dubbla topplockspackningar vända
grenrör tryckte igenom en 650 spredbore förgasare. Laddtryck 0,5kg.
inga snabba tider ändock 11.2 402m.

Nya spisen är mer igenomtänkt.First insprutning.k27 turbos.Alu dart toppar.rullcam.rullvippor.Även bränsletillskott nozzlar nosmunstycken en i varje( runners insug) .Väntar nu på att nya bakaxeln kommer från usa Tomsdifferentials.com där kan ni läsa mer info.Den jag har bes är näst intil skottsäker. Fick ni lite mer info vad som komma skall!!

en 11.2 är ju inte så dumt i en äkta gat bil :lol:

en mycket bra bakaxel sida www.Tomsdifferentials.com hadde en del volvo också.

men vilken bil ska du satsa på i sommar då? :)

eller gör du som jag att du kör den ena tills den går sönder sen kör du den andra resten av sesongen :twisted: synd bara att dygnet inte hadde 10 timmar mer att ge så man han med alla maskiner man har :)

jag kommer att köra vega bilen sugmotor men med färdiga turborör mm om allt lirar hyffsat kanse jag hinner testa en super lågtrycks kombinatin mot hösten med tjockare toppackningar (ca 10.5:1 mot ca 12:1 med tunisar) vass sugmotor motor cam. men jag skulle haft tag på en större turbo! du vet inte av nått stort där nere i skövde (vist är det volvo land?)

jag ringde GIK och fråga den men de sa att det skulle va fel turbo på min lilla csb 355 :) på svensk turboservis hadde dom ev en tracktor puller turbo (switser S5 men den kosta typ 30000kr så det var ju inte så fränt :cry:

jag vill helst ha tag i en rostig, oljig stor turbo för ett par tusen :lol:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

en mycket bra bakaxel sida www.Tomsdifferentials.com hadde en del
volvo också.

Toms är nog bäst på bakaxlar :D
Har köpt min utvxl och Alu support där Kanon grejor med Finish :D som dessutom passade direkt inget halvfabrikat :o
.
Bild
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jarmo hur går det med oldsen, har du hunnit gasa nått med den i sommar?
Jarmo
Lite mer laddtryck

vetten.oldsen

Inlägg av Jarmo »

Hej! kommer lite info vad som hänt i garaget!

Corvetten har uppgraderas med nytt sprut mappbaserat även fått nya grenrör. Wastegate är hks 50mm. Turbora är som förut K27. Spridarna är även bytta till större. Nu har man ytrymme för mera hästar.

Väntar nu på de sista delarna till bakaxeln från toms. Motorn saknar fördelare, den befintliga som fanns passa inte ihop med de nya kabelhärvan. Så de va bara best en från usa den är g.
Kommer bli närvöst för första start får hoppas den går igång.Sen ska den mappas huga huga.

Oldsen har jag fått i ordning på nu med allt strul med div förgasar problem och remmar som hoppar sitter cog drivning där nu. Har även gjort om förgasarhatten den sitter idag med 4 extra bultar så den sluter tätt!
Fick te en ynka tid på 13.2 ockej va väll inte någon max repa. Den tiden ska putsas får ge gaspedalen mer golvskänning. Sen får jag även prova öppna lustgas kranen Sen får vi se vad tiduret visar!!

mvh jarmo :doh:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag fick brev av jarmo med bilder vad han syslat med på slutet :thumbright:

Har skälv hållt på med vetten Hoppas få ihop den iår.Väntar in sista delarna till bakaxeln från toms.Har även bytt elektroniken till first sprutet till vetten.De är mappbaserat nu,Även bytt grenrör,Med HKS wastergates 50mm,bytte även till större spridare,väntar in en annan fördelare från MSD så man kan startan.

Oldsen min ska dammas av till sommarn var så säker.Nu sitter coggen där hoppas nu slippa att remmen åker av.Fick ju till en tid i alla fall förra året ynka 13.2... ockej var ren test tur blev faktiskt förrvånad att de blev en sånn tid....plattan var inte ens nära golvet så att säga.Denna tid ska jag nog puttsa till en del...

!Har även pillat ihop en nissan gti slängde ditt en turbo, större
bränslepump,även större spridare kör med E85 Hitta även en intercooler, Går
faktiskt bra. Turbon Hitta en rolig en så kalad veriabel nozzel turbin Dessa
satt i 4liters volvo lastbilar för ett antal år sen!! mvh jarmo
Bild

Bild

Bild
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Verkar ju helt vansinnigt roligt alltihop :lol: ! Bra bilsmak har du också..
Om plånboken vill så ska jag smaka turbo v8 innan detta året är över, så alla sånna här trådar är intressanta.

Vad har du för växellådor i dina bilar? Automat i oldsen såg jag, men i corvetten?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
DanielSundström
Lite mer laddtryck

Inlägg av DanielSundström »

Du såg lite yngre ut än jag hade förväntat mig! :shock:
Volvo 740Turbo+ -90
Volvo 242 -75
Jarmo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarmo »

Custom skrev:Verkar ju helt vansinnigt roligt alltihop :lol: ! Bra bilsmak har du också..
Om plånboken vill så ska jag smaka turbo v8 innan detta året är över, så alla sånna här trådar är intressanta.

Vad har du för växellådor i dina bilar? Automat i oldsen såg jag, men i corvetten?

/David
Vetten har en förstärkt th400 med 11" turbin Olle på EAT har pellat ihop den mycket bra jobb inga problem med den!! :)
Jarmo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarmo »

DanielSundström skrev:Du såg lite yngre ut än jag hade förväntat mig! :shock:
Ja de kan ha sina nackdelar i bland specielt när man ska te bolaget! :P
Skriv svar