The skrev:att lätta (och riskera att göra komponenterna ostadigare) för att öka slitstyrkan låter inte riktigt rätt imo...
Personligen tvivlar jag på att det är komponenternas egenvikt som är största faktorn vad gäller hållbarhet.
jo men nu är det så att jag skippar lättning av kolvarna, ska köra med custom smidda som är starkare OCH lättare. Mindre friktion = mer respons i motorn, drar mindre bränsle vid normal körning (denna faktor spelar ingen roll i detta fall), vevstakslager håller längre, vevaxeln sviktar mindre (=sparar ramlager, särskillt om man balancerat veven å svänghjul) G-krafterna vid höga varvtal ger många intressanta följder som minskar kraftigt för liten viktminskning. Gamla M-Stakarna gick att lätta runt 40-50g utan att de blev svagare, de blev nästan starkare ist (pga mindre G-krafter i förhållande till vikt)
De e vad jag förstått men allt kan ju inte stämma till 100%.
Det är främst respons jag är ute efter...