Vevhusvent i downpipe

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Vevhusvent i downpipe

Inlägg av fsl »

Hej har monterad B20 oljelock med ventilasjon i och vil inte ha denne eller den originale vevhusvent inn på innsuget, och lurte därfor på om det er br at ha dem litt nede på downpipen for att skapa undertrykk?
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Halvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jan 21, 2007 7:48 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Halvan »

Att vevhus ventilationen går till insuget beror inte på att man behöver untertryck till ventilationen utan på att man ska ha återcirkulerande ventilation. Detta på grund av att misnkat utsläpp. Både för risken att du ska få in avgaserna från vevhusventen i kupén på bilen och för miljöns skull de det blir renare om de går genom motorn en gång till.
Framför allt så ska du INTE under några omständigheter dra vevhusventen till downpipen då du kan få ut bränbara gaser och olja ur den,stor risk för brand då mycket värme utvecklas i downpipen.

Finns vevhusvent "burkar" att köpa eller tillvärka själv som du trar slangen eller slangarna till då får du även en behållare som samlar upp den olja som kommer ut genom ventilationen.Finns även filter att sätta på "burken" så att ingen olje dimma läcker ut i motorrummet. Utan filter finns det risk för brand om eventuell olje dimma fattar eld. Men framför allt är det kanske för att slippa att få en olje dimma på allt under huven.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Nu vet jag inte hur det är i Norge, men från och med 1969 års modell är sluten vevhusventilation
obligatorisk på bensindrivna personbilar i Sverige. Fast är det tävlingsbil som inte ska besiktas så...
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Så med en vanlig catch tank från vevhusvent og inn på innsuget igjen får man skilt ut oljan og forbrenner kun gassene?

Bilen skal inte besiktigas. kan jag da bare ha vevhusvent rett ut i luften under bilen, eller måste denne filtreras?
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Halvan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jan 21, 2007 7:48 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Halvan »

Ja alltså om du kör med en tank som du kör in vevhusventen i så behöver den inte kopplas till insuget. kopplar du den till insuget så kommer bilen att dra tjuvluft eftersom du måste ha avluftning på tanken du drar in vevhusventen i. Du kan dra slängarna rakt ut under bilen om du vill men gör du det och ska köra på bana blir du aldrig insläppt då det finns risk för att bilen skickar ut motoroljan genom vevhusventen om du får motoras eller skjuter topppackningen och får in komprision i oljan.
Annars så är ju frågan om du kör en jätte trimmad motor eller en standard. På en standarmotor kan du låta venten gå till insuget då du inte märker någon skillnad.
fsl
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tis nov 20, 2007 12:20 am

Inlägg av fsl »

Da kjører jag 2 tanker med avlufting då :)
-04 Dodge RAM 2500
-92 Honda Civic VTI
Skriv svar