Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jäklar va du legat i sen sist man killa din tråd..

Tråkigt du fick kapa sönder det fina grenröret..
Det nya ser riktigt fint ut det med.. :)

Tyckboxen blir ju riktigt bra med.. Svetsar du stagningen utifrån sen efter du satt i sista sidan?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

B20 tic, man ska ju alltid läsa min tråd :stop: :wink:

Japp, stagningarna är lite längre, så de går igenom ytterplåten så man kommer åt att svetsa ordentligt.
Blir bara lite spännande att borra alla hålen i plåten så de stämmer..

Golfmange, som är världens veligaste, tyckte att det var dags att sluta vela med grenröret och svetsa ihop skiten, så det var inte mycket annat att göra :doh:

Har börjat lite i alla fall:
Bild
Bild
Bild

Nu är det inte så mycket med det gamla grenröret längre :doh:
Bild
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Sines sjuk kollektor :alcoholic:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Riktigt nöjd med den kollektorn faktiskt, den ska nog funka bra i alla fall :thumbright:

Bränt ihop röret färdigt, och svetsat lite förstärkningar här och där.
Ska bara dit rör till wg nu.
Men först lite mer kapa sönder och göra om..
Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

orginellt grenrör :)
Men lär fungera.

Är det inte svårt att svetsa röret när du redan brännt kollektorn?

Det kan ju vara rätt jävligt att komma åt med tig:en ibland.

Tanken med röret som jag förstår är att få en så bra kollektor/vinkel på kollektorn som möjligt och få plats med det.

Som det ser ut på bilden så är inte rören lika långa, varför drog du inte bara en enkel kortradie rakt in i kollektorn istället för bockhornet?

Eller så var det inte så lätt i verkligheten hehe.
Skall snart börja med mitt grenrör med till racemotorn.
nyss lärt mig cad så jag är hellt uppspelt och ritar alla tänkabara fästen och delar som kan behövas till motorbygget.

Hut länge har du kvar till bromsning uppskattningsvis då?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Gick ganska bra att komma åt, gjorde ju kollektorn i två delar först.
Sedan tänkte jag mig för ganska mycket vad jag kom åt att svetsa och inte, och svetsade i delar.

Med det sista svetsade jag ihop kollektorhalvorna.

Det gick helt enkelt inte att komma ner med en krök bara, även en kortradie kom för långt ut.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Slänger väl upp en liten uppdatering till.
Bild
Bild
Pysslat ihop lite avgsrör och monterat wgs.

Bild
Färdigsvetsat förutom nipplar till avgastempgivare, mottryck, och ev. stabiliseringsstag.

Bild
Kardan tillbaka från balansering.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jäklar va du ligger i.. :) O bra som fan ser det ut att bli med! :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tack :D
Det var någon förut som undrade om inte generatorn skulle få det svettigt.
Kan nog lätt bli så :hihi: men själv är jag mera orolig för kamremmen, känns som en större förlust :doh:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

j björk skrev:Tack :D
Det var någon förut som undrade om inte generatorn skulle få det svettigt.
Kan nog lätt bli så :hihi: men själv är jag mera orolig för kamremmen, känns som en större förlust :doh:


Jag har "lite" isolerande material som tål lödbad.. Kanske vore något att isolera med..? Svart är det dessutom.. Rena raket värmeplattorna.. :)

Det är nå fiber.. Vet ej tiktigt vad men andvänds för lödbad för kretskort ochklarar minst 300 grader.. troligen mkt mer.. är 5mm tjokt tror jag..
Golfmange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jul 13, 2005 7:38 pm
Ort: Mantorp

Inlägg av Golfmange »

Skulle jag vara velig?? :? Ser ut som att det är dags för ett studiebesök snart. Sponsrar med driftingdäck under provturen :wink: så kämpa på!
Ibiza cupra modell illgul!
Användarvisningsbild
knutte_sjogren
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 31, 2007 4:17 pm
Ort: Skänninge

Inlägg av knutte_sjogren »

Hahahahaha............ Fullt ÖS........... :headbang: :lakrits: :headbang:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Mange, nejdå inte skulle du vara velig :hihi:
Kom förbi du, så kan vi kolla efter krängningshämmare också.

Knutte, dags att regga till slut alltså :thumbright:
Användarvisningsbild
knutte_sjogren
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån dec 31, 2007 4:17 pm
Ort: Skänninge

Inlägg av knutte_sjogren »

Börjar bli dax för en ny update nu................ 8)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tyvärr finns det inte så mycket värt att visa..

Men jag ska se om jag inte kan få upp någonting ikväll :wink:
Skriv svar