Volvo 164 SC6 Projekt nedlagt, till salu

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Tack för gratulationerna!

Har pysslat på med lite småtråkiga jobb i garaget. Mest mätande och lite inpassning av plåtbitar till framvagnen. Lägger in lite actionbilder där jag plasmaskär 164:a ramtassarna.

Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?

Bild
Bild
Bild

/Hakke
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

hakno skrev: Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?

/Hakke
"Några" banbyggen att sno ideér från har du här:
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=19
Peter Strandberg
Alfa kombi
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

jol skrev:
hakno skrev: Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?

/Hakke
"Några" banbyggen att sno ideér från har du här:
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=19
Tack för tipset men jag hänger redan ganska mycket på det forumet. Går man igenom alla trådar hittar man säkert flera exempel, men vem har tid med det? Tänkte mer om någon av er har någon tråd eller bild i åtanke.

/Hakke
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Dags för en liten uppdatering då. Kom på att det kunde vara bra att ha växellådstunneln på plats inför fortsatt svetsning så jag gjorde den demonterbar. Åker säkert på att bygga om den igen men den dagen den sorgen.

Sedan har jag svetsat dit 164 framdelen på 240 rambenen. Härnäst blir det att bocka rör och göra övre infästning för fjädebenen.

Bild
Växellådstunneln.

Bild

Bild

Bild
Bara punktsvetsat än så länge.

/Hakke
Senast redigerad av hakno den fre apr 04, 2008 8:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

nästan så d hade varit enklare med 164 front på en 244 :D
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

240-serien har fel hjulbas så det hade blivit så här man fått göra hur som helst.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Såhär i efterhand, eller rättare sagt innan jag började på framvagnstransplantationen ångrade jag mig att jag inte börjat på en 264:a istället. Nu har det gått över, 164:or är inte så vanliga längre. Dessutom är det skoj att svetsa :roll: :hihi:

/Hakke
142R
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jun 08, 2004 8:42 pm
Ort: vaggeryd "såklart"
Kontakt:

Inlägg av 142R »

blir ju skit bra
Hat Göö
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

hakno skrev: Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?
/Hakke
Härligt projekt! Roligt att se vitmotorsexor :)

Finns några bilder på förstasidan i min projekttråd på hur en lösning av övre infästning.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

hakno skrev:
jol skrev: "Några" banbyggen att sno ideér från har du här:
http://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=19
Tack för tipset men jag hänger redan ganska mycket på det forumet. Går man igenom alla trådar hittar man säkert flera exempel, men vem har tid med det? Tänkte mer om någon av er har någon tråd eller bild i åtanke.

/Hakke
Man behöver inte springa till andra forum :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

/Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Emils
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:37 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Emils »

kommer att bli kanon :thumbright:
roligt med vitsexa.
Emil Sundberg.
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Jckssn skrev:
hakno skrev: Tack för tipset men jag hänger redan ganska mycket på det forumet. Går man igenom alla trådar hittar man säkert flera exempel, men vem har tid med det? Tänkte mer om någon av er har någon tråd eller bild i åtanke.

/Hakke
Man behöver inte springa till andra forum :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

/Jocke
piraten skrev:
hakno skrev: Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?
/Hakke
Härligt projekt! Roligt att se vitmotorsexor :)

Finns några bilder på förstasidan i min projekttråd på hur en lösning av övre infästning.
Tack till er bägge för tipsen. Det blir nog en blandning av de två lösningarna, har lite idéer hur jag ska bygga,

/Hakke
hakno
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: lör jun 04, 2005 2:24 pm
Ort: Ö-vik

Inlägg av hakno »

Dags för en liten update. Har inte fått dit övre fjäderbensinfästningar ännu. Tänkte jag skulle blästra och grundmåla underredet först.
Har iallafall svetsat klart rambalkarna, så nästa steg blir att vända bilen på sidan och skrapa underredsmassa inför blästring. Skitkul! :roll:

skarvbit mellan 164 ram och 240 ramben
Bild

Närmast karossen är det 164 plåt och efter skarven 240.
Bild

Alla delar ihopsydda.
Bild

Det blev lite plåttpysslande. Är nöjd med resultatet fastän det tog mer tid än beräknat.
Bild

Brett och bra!
Bild

/Hakke
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ser ju bra ut , tungt jobb det där med underredsmassa..... kommer ihåg ....
Men kämpa på bara :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Så här körde jag och det gick relativt smärtfritt...

Grövsta skrapades bort med värmepistol och spackelspade.
Resterna som blev kvar (även "hinnan" det bildar när man gör så) tvättades bort med Agrols Avfettning X (finns på lantmanna) som är ruskigt effektiv!
Sen stålborste på vinkelslipen och vips var det ren plåt där och inte underredsmassa, rost och pinnmodamm från 1965. :hihi:
Skriv svar