Har pysslat på med lite småtråkiga jobb i garaget. Mest mätande och lite inpassning av plåtbitar till framvagnen. Lägger in lite actionbilder där jag plasmaskär 164:a ramtassarna.
Ingen som vet av en bra bild som visar hur man löst övre infästning av Mcpherson ben mot rörram?
Tack för tipset men jag hänger redan ganska mycket på det forumet. Går man igenom alla trådar hittar man säkert flera exempel, men vem har tid med det? Tänkte mer om någon av er har någon tråd eller bild i åtanke.
Dags för en liten uppdatering då. Kom på att det kunde vara bra att ha växellådstunneln på plats inför fortsatt svetsning så jag gjorde den demonterbar. Åker säkert på att bygga om den igen men den dagen den sorgen.
Sedan har jag svetsat dit 164 framdelen på 240 rambenen. Härnäst blir det att bocka rör och göra övre infästning för fjädebenen.
Växellådstunneln.
Bara punktsvetsat än så länge.
/Hakke
Senast redigerad av hakno den fre apr 04, 2008 8:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Såhär i efterhand, eller rättare sagt innan jag började på framvagnstransplantationen ångrade jag mig att jag inte börjat på en 264:a istället. Nu har det gått över, 164:or är inte så vanliga längre. Dessutom är det skoj att svetsa
Tack för tipset men jag hänger redan ganska mycket på det forumet. Går man igenom alla trådar hittar man säkert flera exempel, men vem har tid med det? Tänkte mer om någon av er har någon tråd eller bild i åtanke.
hakno skrev:
Dags för en liten update. Har inte fått dit övre fjäderbensinfästningar ännu. Tänkte jag skulle blästra och grundmåla underredet först.
Har iallafall svetsat klart rambalkarna, så nästa steg blir att vända bilen på sidan och skrapa underredsmassa inför blästring. Skitkul!
skarvbit mellan 164 ram och 240 ramben
Närmast karossen är det 164 plåt och efter skarven 240.
Alla delar ihopsydda.
Det blev lite plåttpysslande. Är nöjd med resultatet fastän det tog mer tid än beräknat.
Så här körde jag och det gick relativt smärtfritt...
Grövsta skrapades bort med värmepistol och spackelspade.
Resterna som blev kvar (även "hinnan" det bildar när man gör så) tvättades bort med Agrols Avfettning X (finns på lantmanna) som är ruskigt effektiv!
Sen stålborste på vinkelslipen och vips var det ren plåt där och inte underredsmassa, rost och pinnmodamm från 1965.