tjocklek på olika block?

Diskussioner för erfaret folk
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

fanns no ett block i tromsø.....med ett R -på blocket.har sett det selv.på skroten,men muli det blocket er ett vanli block.... :roll: den R-bokstaven står litt opppå blokket men bakom startern....minst 30mm bokstav
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

hur är det med "myten" egentligen?? kent karlsson har kopior vet jag. Och sten parner har egna wannabees.. Men finns dom eller är de skrock? har hört många versioner om de nu..
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

R-blocken har inget R ingjutet, mitt vanliga 230 block har ett R ingjutet så det har inget med "R-blocken" att göra
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »


Jag mätte på ett B19 block igår och uppskattade tjockleken till ca 8 mm...

Mätresultatet är knappast så exakt, mätte bara med skjutmått...
Hur riktigt mätte du? Lät ju väldigt intressant om det skulle va så tjocka foder.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Ett riktigt R-block har ett mått på ca 12,5 mm från vattenpumpens anliggningsyta och in till cyl.väggens utsida. Motsvarande mått på std block är ca 14 mm.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Men om man då säger R-block. Vilken borrning orginal? och hur mycke kan man borra?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

de går att borra 99-100mm till sugmotorer och lämpligen 95-96mm till turbo.

skulle va fint om de gick att få tag i men skulle man lyckas köpa lös ett från nån rc kille så räkna med en 40-80K kr skulle jag gissa :)
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Inte riktigt dom pengarna, Jens (tyvärr...). Jag sålde mitt för ett par månader sedan. Det var borrat 99, skulle borras en halvmillimeter till nu av nya ägaren och bli en trelitare med billet strokervev. Han kör mycket isracing tydligen (Anders Nyman). Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag bara gissade ett pris, jag vet vad toppar kostar till de maskinerna och trodde blocken va lika dyra minst :hihi:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Lindqvist Racing skrev:Inte riktigt dom pengarna, Jens (tyvärr...). Jag sålde mitt för ett par månader sedan. Det var borrat 99, skulle borras en halvmillimeter till nu av nya ägaren och bli en trelitare med billet strokervev. Han kör mycket isracing tydligen (Anders Nyman). Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

air_denka skrev:Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
det är konstigt :? , EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Lindqvist Racing skrev: Och nu när man sålt det så är det väl bara att konstatera : Jag HAR fastnat i B20 träsket...!!!
Det låter skönt att höra! Tyckte jag hörde något om att du tröttnat förut...
270HK iår?? 8)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

LG speed hade väl ett R block till salu för ett tag sedan, har för mig att det hamnade runt 40k efter budgivning :doh:
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Har för mig att det var ett nytt block med 96 borr som dom sålde då.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Jens Gustavsson skrev:
air_denka skrev:Jo såg han på isracingen i helgen som var i en s40 16v.. gick ganska fint men inte en chans mot evo-motorerna..
det är konstigt :? , EVO motorn ska inte ha en chans tycker jag? men det är nog inte lagt lika mycket utvecklings tid på dem i sugmotor världen skulle jag tro?
nä jag vet inte alls men kan bara säga att Sören Häggström från Örnsköldsvik och Thord Thingvall från Töre dominerade i sina Kent Karlsson byggda evo-motorer.. tror båda var på 3liter.. iaf Sören..
Skriv svar